Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur hittar man vilket år min MacBook är? Vill uppdatera OSX

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2012-12-28 00:27

Som tekniskt specifikation för en uppdatering finns bara from vilket år det fungerar. Men vad behöver 10.8 för en dator? Jag har 2.4 GHz INtel Core 2 Duo och 2 GB 667 MHz DDR2 SDRAM minne. Räcker det för 10.8? Var kan jag hitta denna information, i Applestore pratar de bara om år och jag har min fått begagnad.

Här kan du se vilken modell du har:

Alternativ 1:
Apple-menyn --> About this Mac --> More info

Alternativ 2:
Finder --> Applications --> Utilities --> System information

(jag har mina menyer på engelska, men du kan nog lista ut motsvarigheterna på svenska)

Senast redigerat 2012-12-28 00:51
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-12-28 01:04

Du kan också ladda ner programmet Mactracker från App Store som bland annat innehåller info om max OS-version, max RAM som datorn klarar m.m.

  • Medlem
  • 2012-12-28 01:26

Med den kombinationen av processor och RAM är det sannolikt en MB White/Black 2008 och den klarar Mac OS X 10.7.5 Lion som mest.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-28 01:27

Du kan ladda hem Mactracker - Get Info on any Mac och sedan när du startat den tryck på This Mac, så får du upp fakta om din Mac, vilket operativsystem du kan köra osv. Du bör sätta i så mycket minne som går, då kan du utnyttja bättre och får en mycket trevligare Mac.

Ursprungligen av alix:

Med den kombinationen av processor och RAM är det sannolikt en MB White/Black 2008 och den klarar Mac OS X 10.7.5 Lion som mest.

Tycker mer att det låter som en MBP 15" late 2007 / early 2008. MB fanns inte med 2,4GHz processor.

Ursprungligen av grenhall:

...MB fanns inte med 2,4GHz processor.

Inte?

MacBook "Core 2 Duo" 2.4 13" (White-08)
MacBook "Core 2 Duo" 2.4 13" (Black-08)
MacBook "Core 2 Duo" 2.4 13" (Unibody)
MacBook "Core 2 Duo" 2.4 13" (Mid-2010)

Unibody räknas inte till White. Men jo jag mindes fel. Den som kom 2010 hade 2,4GHz.

Ursprungligen av grenhall:

Unibody räknas inte till White. Men jo jag mindes fel. Den som kom 2010 hade 2,4GHz.

Vadå "unibody räknas inte till white"? Vad menar du med det? Vem har bestämt det? Varför räknas inte den in bland MacBook-modellerna? Den heter också MacBook.

Och varför skulle vi bara räkna vita? Vem har bestämt det? Vi har ingen aning om vilken modell hen har.

Trams att komma med krystade bortförklaringar.

Senast redigerat 2012-12-28 11:32
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-28 11:08
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vadå "unibody räknas inte till white"? Vad menar du med det? Vem har bestämt det? Varför räknas inte den in bland MacBook-modellerna? Den heter också MacBook.

Trams!

Jag fick för mig att "unibody" var den första MacBooken i aluminium?

Vet att det står på Wiki att den vita plats modellen också nämns som unibody.
När jag köpte min första MacBook i aluminium poängterades det att det var en unibody men inte den vita.

Ursprungligen av lappen71:

Jag fick för mig att "unibody" var den första MacBooken i aluminium?

Ja, den unibody-modell som jag länkade till var (tillsammans med sin 2,0-GHz-syskonmodell) den första och enda MacBooken (ej Pro) i aluminium.

Men även de vita 2009- och 2010-modellerna kallades för unibody. Vilket gör grenhalls "unibody räknas inte till white"-uttalande ännu mer märkligt.

Senast redigerat 2012-12-28 11:34
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vadå "unibody räknas inte till white"? Vad menar du med det? Vem har bestämt det? Varför räknas inte den in bland MacBook-modellerna? Den heter också MacBook.

Och varför skulle vi bara räkna vita? Vem har bestämt det? Vi har ingen aning om vilken modell hen har.

Trams att komma med krystade bortförklaringar.

Jajajajajajajaja jag ger mig.

Jag är fortfarande övertygad om att TS har en MBP 15'' late 2007 early 2008 baserat på bussfrekvensen på RAM-minnena.

  • Medlem
  • 2012-12-28 17:11
Ursprungligen av grenhall:

... Jag är fortfarande övertygad om att TS har en MBP 15'' late 2007 early 2008 baserat på bussfrekvensen på RAM-minnena.

Det skulle det ju kunna vara, liksom en Imac, men TS skriver MacBook i rubriken. Därav mitt svar ovan (de har 2,4 GHz C2D + RAM 667 MHz). Det vore trevligt om TS själv kunde höra av sig.

Jag som trodde luttner ville ha hjälp att få fram när Macbooken denne har är tillverkad, inte en massa tjafs.

Skärpning.

Apple - OS.X Mountain Lion - Read the technical specifications.

Chansen att din modell stöds är mycket liten, även om sådant som Xpostfacto kanske kan lösa en del av problemet. Hårdvarumässigt beror det på att du förmodligen har fel grafikkortslösning. Min Mac book Pro från 2007 med nVidia 8600M GT stöds men inte ditt kort om det är "Intel GMA X3100", vilket det är om du har denna: "Apple MacBook "Core 2 Duo" 2.4 13" (White-08)" MacBook "Core 2 Duo" 2.4 13" (White-08) Specs (Early 2008, MB403LL/A, MacBook4,1, A1181, 2242) @ EveryMac.com eller den svarta varianten.

Grafikkorten GeForce 9400M (finns i Apple MacBook "Core 2 Duo" 2.4 13" (Unibody) MacBook5,1 i Systeminfo eller A1278 på undersidan ) och GeForce 320M (Apple MacBook "Core 2 Duo" 2.4 13" (Mid-2010) MacBook7,1 i Systeminfo eller A1342 på undersidan) stöds vad jag vet och dessa modeller är med i Apple-länken ovan för stödda modeller.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2012-12-28 21:41

Tack med Macktracker fick jag bekräftat att 10.8 inte fungerar på min
Christopher

Ursprungligen av luttner:

Tack med Macktracker fick jag bekräftat att 10.8 inte fungerar på min
Christopher

Kan du bara berätta vilken dator du har!??

1
Bevaka tråden