Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig nedladdningshastighet. MBP

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ljungby
  • 2012-12-28 09:08

Hej!
Var iväg och fixade hem en MBP 13.3" igår. När jag kom hem så kopplade jag upp den mot mitt WiFi, då började problemet med sega nedladdningar. Fick en notis om en uppdatering till OS X. Det tog ca. 2.5timmar för 181mb.
Jag har nu testat med ett spel för att se exakt fart, det pendlar mellan 50kb/s till 250kb/s. Några sekunder är det uppe i 800kb/s.

Har testat att köra med kabel, startat om allting osv, osv.
Jag har en äldre iMac, iPad och Iphone som det fungerar perfekt på.
Då jag inte är kunnig överhuvudtaget så tar jag tacksamt emot utförliga svar!;)

Speedtest.net - The Global Broadband Speed Test får jag resultaten:
Ping 31ms
Hämtningshastighet: 6.94 Mbit/s
Överföringshastighet: 0.76 Mbit/s

Info: OS X. Version 10.8.2
Processor: 2.5GHz Intel Core i5
Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3

Internet: Telia 6-8mbs
Router: Thomson TG789vn

Tack på förhand!

Senast redigerat 2012-12-28 09:18

Dina testresultat på Speedtest är väldigt bra med den uppkoppling du har.
Det kanske var något tillfälligt.

Som keptang skriver så är dina resultat med Speedtest väldigt bra med din uppkopplingstyp.

Frågan är bara hur du mätt. Är Speedtest gjort via WiFi eller trådat?

Spelet kan du inte utgå ifrån då det säkerligen laddar helt olika beroende på vad som behöver laddas. Testa bredbandskollen och att ladda hem någon fil från en snabb server online. T.ex. från Apple.

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2012-12-28 11:53

Hej och tack för svaren!

Ursprungligen av grenhall:

Som keptang skriver så är dina resultat med Speedtest väldigt bra med din uppkopplingstyp.

Frågan är bara hur du mätt. Är Speedtest gjort via WiFi eller trådat?

Spelet kan du inte utgå ifrån då det säkerligen laddar helt olika beroende på vad som behöver laddas. Testa bredbandskollen och att ladda hem någon fil från en snabb server online. T.ex. från Apple.

Jag mätte både med tråd och WiFi, fick snarlika resultat! Inte stor skillnad.
Jag har laddat hem från Apple, både uppdatering till os X, mindre applikationer och större program.

Samma problem tyvärr.
Pratade nyss med Apples support och han sa till mig att åka tillbaks med datorn. Men jag är inte så jätte sugen att åka 12mil.. Testar hellre allt som går först!:-)

Ursprungligen av gotim92:

Hej och tack för svaren!

Jag mätte både med tråd och WiFi, fick snarlika resultat! Inte stor skillnad.
Jag har laddat hem från Apple, både uppdatering till os X, mindre applikationer och större program.

Samma problem tyvärr.
Pratade nyss med Apples support och han sa till mig att åka tillbaks med datorn. Men jag är inte så jätte sugen att åka 12mil.. Testar hellre allt som går först!:-)

Vad får du för hastighet på denna fil?
http://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/ubuntu/ubuntu-cd/12.04.1/ubuntu-12.04.1-alternate-amd64.iso

Blir det ok hastighet? Då är allt som det ska.
Blir det dålig hastighet? Prova med en annan uppkoppling än den hemma hos dig.

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2012-12-28 12:28
Ursprungligen av keptang:

Vad får du för hastighet på denna fil?
http://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/ubuntu/ubuntu-cd/12.04.1/ubuntu-12.04.1-alternate-amd64.iso

Blir det ok hastighet? Då är allt som det ska.
Blir det dålig hastighet? Prova med en annan uppkoppling än den hemma hos dig.

Det går segt även på denna. Jag ska ta mig bort till en annan och testa där. Återkommer runt 2 tiden.
Tackar så mycket för all hjälp!

Ursprungligen av gotim92:

...han sa till mig att åka tillbaks med datorn...

Om du får 6,92 Mbps på ett 6-8-Mbps-abonnemang så finns det absolut ingen anledning att åka tillbaks med datorn. Det är ju bra siffror för det abonnemanget.

Det är inget fel på datorn, det vågar jag ta gift på. Det är tillfälligheter som gjort att vissa grejor segat, om du får bra fjutt på det när du testar så är det inget problem.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-28 12:57

Segt med både kabel och trådlöst? Låter mer som nätverksproblem än datorproblem...

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2012-12-28 14:20

Nu har jag varit och testat datorn på en annan lina och där funkade det bra. Alltså var det mitt internet som felade.
Ringde upp Telia och hon förnyade min .... Ah, hon förnyade något i routern tror jag, och nu flyter det på!

Stort tack till eder alla och en god fortsättning!

/Tim

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2012-12-29 14:26

*UPPDATERING*

Problemet kom tillbaka efter några timmar, jag ringde Apples support och han förklarade att om man har en Windows dator och en Mac på samma trådlösa nätverk så kan Windows sno all WiFi trafik. Därför guidade han in mig i routerns inställningar där jag kunde blockera den andra datorn och byta kanal.
Sagt och gjort! Nu är allt frid och fröjd.

Ursprungligen av gotim92:

*UPPDATERING*

Problemet kom tillbaka efter några timmar, jag ringde Apples support och han förklarade att om man har en Windows dator och en Mac på samma trådlösa nätverk så kan Windows sno all WiFi trafik. Därför guidade han in mig i routerns inställningar där jag kunde blockera den andra datorn och byta kanal.
Sagt och gjort! Nu är allt frid och fröjd.

Låter synnerligen märkligt, men funkar det så funkar det.

Hmm... Undrar om det finns något i denna tråd som skulle kunna spela in för problemen som någon hade med Iphone5 och wifi?

Hade ett liknande problem med D-Link DIR-655 och en D-Link dongel på en Windows-dator. Windows-datorn låg på 300mbps och hade prio 1, resterande datorer fick dela på typ ingen bandbredd alls.

1
Bevaka tråden