Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC-cardläsare & CF-kort

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-24 18:37

Hilfe.
Har ett Canon-formaterat Sandisk CF-kort på 256 MB och en CF -> PC-Card adapter.
När jag stoppar i den i min PB G4 500 Mhz med 10.2.6, så vägrar den montera, väntar en stund för att sedan fetkrasha.
Måste trycka ned Power-knappen flera sekunder tills datorn stänger av sig och sedan starta upp igen.
Vad är fel ??:mad:

/ E

  • Medlem
  • London
  • 2003-09-26 05:56

Det finns program för att rädda bilder ur ett krashat kort, har för mig att jag har läst om det tidigare här på 99mac. Tror det var Eva som frågade...
Annars är det väl bara att formatera om det (förutsatt att du inte har några bilder på det).

Edit: Hittade den här tråden.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-26 07:28

Tack för svaret, men det är PB'n som krashar.
Kortet är OK och bilderna är kvar.

Dock kom jag på en workaround. Jag stoppar in kortet, första gången (som alltid) så monterar det OK, iPhoto hoppar igång, o.s.v.
Om jag sedan struntar i att dra kortet till papperskorgen eller välja "Stäng av PC-Card" från menyn :eek: , utan bara trycker ut det, då får jag en varning men det fungerar när jag stoppar in kortet andra gången.

Om jag dock väljer "Stäng av..." eller drar det till papperskorgen, så krashar PB'n andra gången jag stoppar in kortet

Nå, nu funkar det men man undrar ju...

/ E

  • Medlem
  • London
  • 2003-09-26 07:40

Funkar det om du kopplar in kameran med en USB-sladd istället?

Har du formaterat om kortet?
Det kan vara nåt fel på filstrukturen i kortet.
Uppgradera till 10.2.8 så fort den finns tillgänglig.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-26 17:25

Det funkar fint om jag kopplar in kameran med USB. Den ploppar upp och iPhoto drar igång.

Kortet är formaterat i kameran. Inget strul där heller.

Funkar utan workaround i WinXP:mad:

Väntar med spänning på 10.2.8

/ E

PC-kortadaptern kan skapa en Kernel Panic som du upplever. Speciellt om du stoppar in kortet eller har kortet i datorn och datorn somnat, då kommer det som ett brev på posten.

Kan eventuellt funka med att byta PC-kortadapter, eller skaffa en kortläsare (firewire är inte fel - fort som sjutton).

1
Bevaka tråden