Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ICloud säger det inte går att säkerhetskopierar!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

...så jag undrar därför;
Vad mer än bilder tar plats? Har raderat massor redan. Har ingen musik inlagd. Så vad mer börjar göra för att få utrymme att kunna säkerhetskopiera? Eller måste man köpa mer utrymme?
Hur fungerar säkerhetskopieringen egentligen?!
Kan man komma år sin iCloud bara sådär eller bara om man ska återställa telefonen?
Är iCloud novis så gärna enkla förklaringar och tips och trix

// sofiaflickan

Ps:tror jag kanske råkade ställa denna frågan i en annans tråd igår...hittar den inte i så fall. Raderas! Ds

Gå in i Inställningar->iCloud->Lagring, säkerhetskopiering (scrolla neråt). Där hittar du info om totalt utrymme och hur mycket som är tillgängligt. Om du går in i Hantera lagring på knappen under så ser du vad det är som tar upp plats. Ibland kan tidigare säkerhetskopior ligga där och skräpa, om du till exempel fått din telefon/ipad utbytt eller återställt den.

Ursprungligen av Sofiaflickan:

...tror jag kanske råkade ställa denna frågan i en annans tråd igår...hittar den inte i så fall...

Tips:
- Gå till din profil (klicka på ditt namn uppe i den svarta menraden). I vänsterkolumnen står antal inlägg som du har skrivit. Efter det står "Visa". Klicka där så ser du dina senaste inlägg, och kan klicka dig vidare till de trådarna.
- Eller klicka på ditt namn till vänster om ett inlägg, och välj "Visa foruminlägg".

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-09 12:10
Ursprungligen av Sofiaflickan:

Hur fungerar säkerhetskopieringen egentligen?!
Kan man komma år sin iCloud bara sådär eller bara om man ska återställa telefonen?

Har du valt att säkerhetskopiera till iCloud istället för iTunes så gör telefonen backup regelbundet om telefonen är ansluten till laddare och WIFI.

En del av iCloud kan du komma åt från din telefon, dator eller via www.icloud.com. Läs mer här.

iCloud är samlingsnamnet på flera tjänster som sparar saker på Apples superdator så att du kan komma åt dem från olika enheter. iCloud är en sk ”molntjänst”.

När jag går in på Hantera lagring händer inget!! Ska det vara så?!
Dokument och data står på På och det ska det eller?!
Det viktigaste för mig att ha back up på är bilder och kontaktboken.
Kan jag ta bort På för bokmärken då? Och Bildström!?

Tack för hjälp!!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-10 22:28

Hantera lagring ska gå att klicka på. (se bild på Apple.com)
Men ta en titt i den här tråden där man har haft liknande problem. (tror detta ska lösa dina bekymmer!)

Har du varit inne på icloud.com? Hittar du något där?
Är du ansluten till WIFI?
Har du provat punkt 1 & 2 från felsökarlistan?

Men innan du börjar laborera, se till att du har en säkerhetskopia. Eftersom iCloud strular för dig så får det bli med sladd mot iTunes på datorn.

Tack, vilka bra länkar.
Eftersom min dator är lite old så kan jag inte uppdatera till den iTunes som krävs... Men kan försöka ta hjälp av någon annans kanske.
Man kan ju ändå tänka att allt som är uppdaterat innan 16 december finns på iCloud och efter det finns det inga viktiga bilder eller sms som jag kommer sakna (tror jag), så borde jag kunna starta om allt?! Eller?
Har inte uppgraderar till os6 än. Borde jag det eller det kan jag göra sen antar jag om jag vill!?

Ska kolla vidare på iCloud.com också. Kan man där se sin backup?

Lyckades!! Tack tack!!
Nu till de sista frågorna. Om jag inte har många uppdateringar betyder det att:
Om telefonen kraschar kan tex köpta appar (tex spel) inte återställas utan jag måste köpa nya? Eller vad är det för info som sparas!? Jag menar, vad är det för Facebook uppdateringar!?

Ursprungligen av Sofiaflickan:

Lyckades!! Tack tack!!
Nu till de sista frågorna. Om jag inte har många uppdateringar betyder det att:
Om telefonen kraschar kan tex köpta appar (tex spel) inte återställas utan jag måste köpa nya? Eller vad är det för info som sparas!? Jag menar, vad är det för Facebook uppdateringar!?

I din iCloud-backup sparas kamerarullen, samtalsloggar, sms, inställningar etc. Apparna synkas från datorn eller tas ner från App Store vid en återställning. Köpta appar kan du ta ner igen, så längre du använder samma iTunes-konto. Facebook-statusraden lagras inte lokalt på din telefon utan på Facebooks servrar. Sen är det lite olika med tredjepartsappar. På vissa lagras app-datan i backuperna, men vissa gör det inte. Kontakter, kalender och email sparas normalt inte (om jag har fel får någon korrigera). Kontoinställningarna sparas, så att telefonen kan synka kalender, epost och kontakter från iCloud eller liknande tjänster som exempelvis exchange. Lokalt lagrade kontakter och kalendrar sparas möjligen i backupen, eller synkas in mot iTunes på datorn.

Så då var det bra då att jag ser till att inte facebook, yr, svtplay, ticket to ride etc etc backuppas. Det känns ganska meningslöst.
Har jag förstått rätt?

Tack igen alla som hjälp mig!

Olika appar sparar sin data på olika sätt, det mesta sparas till iCloud säkerhetskopian.
Facebook sparar sitt på sitt eget sätt, inget du behöver bry dig om, det kommer att fungera.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-13 00:35

För att klargöra: appar sparas inte i säkerhetskopian, de ligger i Appstore. Men har du en gång köpt/laddat ner en app har du 'evig' tillgång till den med samma AppleID.
De inställningar och sparade spel för apparna kan sparas i säkerhetskopian. Facebook tror jag inte sparar ett skvatt där dock.

Om du inte gjort det redan så ta en titt på icloud.com - allt du ser där kommer du åt från alla datorer. På hemsidan syns en liten del av det som sparas i iCloud. Backupen ser du inte där.

En uppdatering till iOS 6 rekommenderas. Se till att ha ordnat med säkerhetskopia först bara!

1
Bevaka tråden