Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bordslampa eller en dator - vi minns Imac G4

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det finns många datorer i Apples historia värda att nämnas, och sen finns det den kanske galnaste och charmigaste av dem alla. Imac G4 var datorn vars design världen aldrig hade sett make till när den lanserades den 7 januari 2002.

Läs hela artikeln här

Senast redigerat 2013-02-03 12:44
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-02-02 11:31

Jag tror inte att mellanmodellen kostade 14 900 dollar

Man saknar det där lite mer lekfulla i designen och reklamfilmen.

Ursprungligen av Appleboy:

Jag tror inte att mellanmodellen kostade 14 900 dollar

Ha ha. Nej, 1 490 dollar ska det vara. Det är fixat. Tack för påpek.

En av få Mac-modeller vars utseende jag aldrig tålt. Minns att en design liknande dagens iMacs nämndes vid lanseringen och att Jobs avfärdade den idén med att det inte gick att montera en CD-spelare vertikalt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-02 16:51

Jag har alltid gillat den. Funderade på att gradera upp vår men den har fått bli "Mediacenter light" på landet. De lösa isbollshögtalarna skämmer inte!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-02-02 17:56

Det enda positiva jag har att säga om den maskinen är att den åtföljdes av en rolig TV-reklam. I övrigt är den fruktansvärt ful. T.o.m. fulare än de första iMacarna, som jag hatar rejält.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-02-02 20:24

Vadå ful? Den är ju vacker, och tål man inte foten så drar man ner skärmen så att bara den syns. Smaken är ju naturligtvis olika men för min del så är den vacker i detaljerna också, inte bara helheten, så snygg är den att den står på mitt skrivbord bara så att jag har den att titta på när jag passerar...(stort skrivbord).

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-02-02 20:31
Ursprungligen av Hjopek:

Vadå ful? Den är ju vacker

Visuell estetik, musik och politik är ämnen jag lärt mig man inte ska diskutera. Ingen vinner något.

Jag tycker iMac bordslampa och föregångarna är lika vackra som hundbajs på en skosula, du tycker annorlunda. Det är okej. Vi får tycka olika.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-02 20:43

Den är genialt formgiven - inte snack om annat! Dock kändes den lite 'barnslig' för de flesta mest bokstavstrogna 'Apple-lärjungarna'... Den numer berömda reklamfilmen är minst lika genialisk; fortfarande en fröjd att se!

  • Medlem
  • 2013-02-02 22:07

Den är skitsnygg! Snyggast ever.

Tyvärr är formgivningen inte optimal ur alla aspekter eftersom kylningen är ett problem då den blir väldigt varm (men tyst) utan fläkt, men bullrig med fläkt, även en ny tystare fläktmodell. Det är antagligen utblåsdesignen som gör att den låter. Den kanske skulle kunna moderniseras med en ny, sval processor, helst utan fläktkylning, på ett itx-mobo eller liknande. Om man sedan plockar bort DVD-drevet och bytte HDD:n mot en SSD så får man mer luft i burken och kan vara utan chassifläkt(?).

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-02-03 09:53
Ursprungligen av filuren:

Visuell estetik, musik och politik är ämnen jag lärt mig man inte ska diskutera. Ingen vinner något.

Jag tycker iMac bordslampa och föregångarna är lika vackra som hundbajs på en skosula, du tycker annorlunda. Det är okej. Vi får tycka olika.

Så sant...

1
Bevaka tråden