Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SVT censurerar Apple

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Under flertalet inslag så har SVT valt att censurera Apples logo men inte andra produkter som syns i inslagen. Senast ikväll censurerades äpplet under ett inslag i Plus där baksidan på en MBA var blurrad. Det roliga är att en dator från HP i samma inslag inte alls var censurerad.

Någon som vet varför SVT överhuvudtaget censurerar produkter och varför de mer än gärna censurerar Apples grejer? Är väl helt uppåt väggarna att censurera en sak men inte en annan?

http://www.svtplay.se/video/1065428/del-2
35 min 47 sekunder. En dator från HP.
38 min 27 sekunder. En anonym dator.

Ursprungligen av korthoga:

Under flertalet inslag så har SVT valt att censurera Apples logo men inte andra produkter som syns i inslagen. Senast ikväll censurerades äpplet under ett inslag i Plus där baksidan på en MBA var blurrad. Det roliga är att en dator från HP i samma inslag inte alls var censurerad.

Någon som vet varför SVT överhuvudtaget censurerar produkter och varför de mer än gärna censurerar Apples grejer? Är väl helt uppåt väggarna att censurera en sak men inte en annan?

http://www.svtplay.se/video/1065428/del-2
35 min 47 sekunder. En dator från HP.
38 min 27 sekunder. En anonym dator.

Intressant.

Jag kan dock inte se klippet eftersom jag saknar dator/surfplatta. Men det är intressant att dem censurerar vissa märke men inte andra.

Det är kanske samma redigerare som för nåt år sen http://www.99mac.se/forum/t/285444-mac-i-svt-whats-the-big-deal

Ursprungligen av korthoga:

Under flertalet inslag så har SVT valt att censurera Apples logo men inte andra produkter som syns i inslagen. Senast ikväll censurerades äpplet under ett inslag i Plus där baksidan på en MBA var blurrad. Det roliga är att en dator från HP i samma inslag inte alls var censurerad.

Någon som vet varför SVT överhuvudtaget censurerar produkter och varför de mer än gärna censurerar Apples grejer? Är väl helt uppåt väggarna att censurera en sak men inte en annan?

http://www.svtplay.se/video/1065428/del-2
35 min 47 sekunder. En dator från HP.
38 min 27 sekunder. En anonym dator.

Skicka ett mejl och fråga, vettja. Delge oss andra svaret efteråt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-01 08:55

Vad skumt.

Jag har skickat en fråga till SVT. Rapporterar eventuellt svar här.

Som en bloggare skrev... (fritt citerat, kommer inte exakt ihåg hur hen formulerade sig) "vänta bara till HP sponsrar någon sportsändning så kan man sätta igång med konspirationsteorierna"

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag har skickat en fråga till SVT. Rapporterar eventuellt svar här.

Ja, jösses, säger jag bara...

Jag skickade mitt mail till en allmän adress, till "Tittarservice". Nu fick jag ett svar från "Gittan" på "Tittarservice" där hon undrar vilken redaktion det ska skickas vidare till.

I mejlet finns en länk till ett Plus-avsnitt på SVT Play.
I mejlet står att det är en undran från en nyfiken Plus-tittare.

Men de två ledtrådarna räckte tydligen inte för att "Gittan" skulle lista ut att det gällde Plus.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-03-02 11:57

Skickade också frågor kring detta men har inte fått svar på över två veckor!

Citat:

Några ytterligare observationer; det är gott om loggor på sport- och musikutrustning. Nu senast i melodifestivalen och när Gina håller mikrofonen visas Sennheiser tydligt. Varför vänder man inte loggan mot henne så den inte syns, varför tejpar man inte över den, varför håller hon inte handen över loggan?

När det gäller kläder har man ju läst om vilket enormt fjanteri det är med loggor eller som det var förra året när Erik Saade riskerade diskning för sin klädsponsor.

Varför sila mygg och svälja kameler?

Citat:

Varför tejpar ni över datorloggor?

När Leif GW chattar i Veckans brott är äpplet på locket och den lilla texten MacBook under skärmen övertejpade.

Gårdagens Uppdrag granskning gav två laptops med övertejpade loggor på locket men åtminstone den ena hade tillverkarens namn klart synligt under skärmen.

Varför detta inkonsekventa fjanteri?

Varför döljer ni inte även själva operativsystemet, Windows från Microsoft eller OS X från Apple är ju också en reklampelare?

Och fysisk tejp, man undrar ju. Vilken vill kladda ner sina prylar med tejprester? Om ni nu måste hålla på med er taffliga reklampolicy, varför inte pixla loggor i efterhand?

Senast redigerat 2013-03-02 14:04
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-03-02 13:44
Ursprungligen av jas:

Och fysisk tejp, man undrar ju. Vilken vill kladda ner sina prylar med tejprester? Om ni nu måste hålla på med er taffliga reklampolicy, varför inte pixla loggor i efterhand?

Inte svårt att förstå eftersom det är ju minst sagt liite lättare at tejpa över, men man kan ju undra varför de gör detta överhuvudtaget etersom SVT ändå visar massvis av filmer och serier där Apple loggor syns mer eller mindre regelbundet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-02 15:44

Det skulle onekligen vara intressant att höra hur SVT tänker kring detta. Synd att de inte svara på mailen, något man tycker ett public service företag borde göra.

Det finns något goddag yxskaft-svar i den gamla 99-tråden (länk i post #3 ovan).

Svar från Plus-redaktionen:

"Hej

tack för brev.
beklagar sent svar

vi är mkt måna om att inte låta loggor ligga synligt och exklusivt i bild, Om man snabbt sveper förbi en logga är det en sak, men stannar man upp på den då är det inte bra, ännu sämre om den exponeras länge.

Det här är förstås en grannlaga uppgift i denna mkt logg täta värld vi befinner oss i.
det här prövas ju fortlöpande också av granskningsnämnden efter anmälningar
som du ser nedan så passerade den här bilden nålsögat vid ett tillfälle 35:49 in i programmet men i sekvensen 36:22 är det blurrat
ett misstag alltså vilket jag beklagar

hälsning
//Gunnar Hofverberg"

Och så bifogar han två bilder på HP-datorn - ett där loggan är maskerad, och ett där loggan syns.

Det skrivna språket verkar ju inte vara hans starkaste sida. Men man får väl vara nöjd med att ha fått ett svar. Svaret kom efter att jag hade skickat frågan tre gånger, med ungefär en veckas mellanrum.

Hur kan det komma sig att inget blir censurerat i sportsammanhang? Skulle vilja se den stackars redigeraren som får sitta och ta bort all reklam för Mc Donalds och Coca Cola.

  • Medlem
  • 2013-03-14 09:18
Ursprungligen av korthoga:

Hur kan det komma sig att inget blir censurerat i sportsammanhang? Skulle vilja se den stackars redigeraren som får sitta och ta bort all reklam för Mc Donalds och Coca Cola.

När Svenska Rallyt gick hade man en MBP med fullt synlig logga under lång tid.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-03-14 09:32

Vad hemskt att man kan se loggor på Svenska utsändningar. Jag ryser när jag tänker på det. Undrar hur man överlever i andra länder.

1
Bevaka tråden