Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behålla samma struktur i NAS som i iPhoto

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-03-01 14:02

Jag har en NAS (Netgear Readynas 4) som jag vill använda som mitt iPhoto-bibliotek. Är det möjligt att behålla alla händelser osv om jag har bilderna på min NAS istället för min Mac och hur gör jag lättast för att föra över bilderna isf? Jag läste en tråd om iPhoto Library Manager, är det (enda) lösningen?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-03-01 14:25

Du kan flytta över hela iPhoto biblioteket till din NAS och när du startar iPhoto håller du ner alt-tangenten och väljer biblioteket på din NAS.

http://support.apple.com/kb/HT1229?viewlocale...

jag lånar tråden lite snabbt, hoppas det är ok.

tänkte flytta mitt iphoto-bibliotek till min nas också.

ser dock ett par problem som jag hoppas någon har svar på.

1. funkar det bra även fast min nas inte har ett os x extended filsystem? (kör ext4 på en synology ds413j nas)

2. läst att folk har strul med att köra iphoto-bibliotek på nas, som att t.ex thumbnails strular. och att folk haft svårt för att få det att funka bra.
https://discussions.apple.com/thread/2685974?...

någon som kan mer om detta och kan lugna mina nerver?
bara det att det ska ta 4 dagar att föra över 90gb till NAS'en får mig att fundera om det verkligen är så bra.
(nej det är inget fel på nätverket och återigen så läste jag något om folk som sa precis samma sak, att det tog oerhört lång tid att få över biblioteket till nas)

Senast redigerat 2013-06-16 12:44
Ursprungligen av mjewl:

...1. funkar det bra även fast min nas inte har ett os x extended filsystem? (kör ext4 på en synology ds413j nas)

2. läst att folk har strul med att köra iphoto-bibliotek på nas, som att t.ex thumbnails strular. och att folk haft svårt för att få det att funka bra...

1. Inget problem. Filsystemet spelar ingen roll.

2. Vet ej.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-16 22:27

Ingen port (typ FireWire) på NASen så du kan koppla den direkt till datorn (DAS) för att föra över bilderna första gången?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-10-08 21:41
Ursprungligen av mjewl:

jag lånar tråden lite snabbt, hoppas det är ok.

tänkte flytta mitt iphoto-bibliotek till min nas också.

Hur har det gått? Jag förde över mitt bibliotek (45 GB) häromdagen, vilket tog ca två dygn. Men när jag försöker använda biblioteket är det totalt oanvändbart. Att öppna upp en bild tar nog 30s och att skrolla låser hela biblioteket i säkert 10s.

Har precis som dig läst att biblioteket kan bli korrupt om det ligger på fel filsystem och undrar om det är det som gör det så långsamt.

Utrustning
Synology 413
Airport extreme med N-nätverk NASen kopplat via tråd. Allt är i samma rum utan fysiska barriärer när jag testar.

Ursprungligen av andas:

Hur har det gått? Jag förde över mitt bibliotek (45 GB) häromdagen, vilket tog ca två dygn. Men när jag försöker använda biblioteket är det totalt oanvändbart. Att öppna upp en bild tar nog 30s och att skrolla låser hela biblioteket i säkert 10s.

Har precis som dig läst att biblioteket kan bli korrupt om det ligger på fel filsystem och undrar om det är det som gör det så långsamt.

Utrustning
Synology 413
Airport extreme med N-nätverk NASen kopplat via tråd. Allt är i samma rum utan fysiska barriärer när jag testar.

Hade inget annat än problem så la ner det projektet.

Kör nu mitt iPhoto-bibliotek på min Mac mini som agerar htpc/server.

Jag öppnar sedan iPhoto på min macbook Pro och har valt iPhoto biblioteket som ligger på min Mac mini.
Det funkar felfritt och med helt ok "hastighet". Är lite segt men är ju över nätverket så får väl räkna med det.

  • Medlem
  • 2013-10-22 19:49

Kör du trådat mellan macbook och mini?

Ursprungligen av mjewl:

Hade inget annat än problem så la ner det projektet.

Kör nu mitt iPhoto-bibliotek på min Mac mini som agerar htpc/server.

Jag öppnar sedan iPhoto på min macbook Pro och har valt iPhoto biblioteket som ligger på min Mac mini.
Det funkar felfritt och med helt ok "hastighet". Är lite segt men är ju över nätverket så får väl räkna med det.

@stl00 nej men förmodar att det fungerar bättre då arkivet ligger på en dator med os x och "rätt" filsystem istället för på min nas.

  • Medlem
  • 2013-10-22 22:01

Tolkade att du hade ganska många bilder. Men trots detta och med Iphoto kan du fortfarande sortera bland din bilder utan att det blir allt för segt?

Ursprungligen av mjewl:

@stl00 nej men förmodar att det fungerar bättre då arkivet ligger på en dator med os x och "rätt" filsystem istället för på min nas.

1
Bevaka tråden