Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seg dator! Dags att blåsa ur den?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min MacBook Pro 13 tum (mitten 2010) har börjat bli väldigt seg så jag installerade ett nytt RAM-minne. Jag har alltså nu 8 GB RAM-minne istället för 4 GB som jag hade innan. Dock märker jag ingen speciell skillnad. Datorn är fortfarande lika seg att starta upp och programmen tar en evighet att starta. Jag har kontrollerat att det nya RAM-minnet är installerat, så det är inte där problemet ligger.

Min fråga är alltså om det kanske är dags att blåsa ur datorn och hur man i sådana fall gör det? Jag har gjort en backup i Time Machine men jag undrar lite hur det blir med alla program jag har. Hur blir det med licenserna och sådant? Förstår programmen att det är samma dator?

Tack på förhand!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-25 18:16
Ursprungligen av Monsterkaka:

Min MacBook Pro 13 tum (mitten 2010) har börjat bli väldigt seg så jag installerade ett nytt RAM-minne. Jag har alltså nu 8 GB RAM-minne istället för 4 GB som jag hade innan. Dock märker jag ingen speciell skillnad. Datorn är fortfarande lika seg att starta upp och programmen tar en evighet att starta. Jag har kontrollerat att det nya RAM-minnet är installerat, så det är inte där problemet ligger.

Min fråga är alltså om det kanske är dags att blåsa ur datorn och hur man i sådana fall gör det? Jag har gjort en backup i Time Machine men jag undrar lite hur det blir med alla program jag har. Hur blir det med licenserna och sådant? Förstår programmen att det är samma dator?

Tack på förhand!

Det går att snabba upp dib dator utan att installera om, släng onödiga program och filer och ladda sedan ned och kör onyx ( sök på google efter onyx osx) städrutiner så lär du få bättre sprutt på din dator.

Ursprungligen av Monsterkaka:

Min MacBook Pro 13 tum (mitten 2010) har börjat bli väldigt seg så jag installerade ett nytt RAM-minne. Jag har alltså nu 8 GB RAM-minne istället för 4 GB som jag hade innan. Dock märker jag ingen speciell skillnad. Datorn är fortfarande lika seg att starta upp och programmen tar en evighet att starta. Jag har kontrollerat att det nya RAM-minnet är installerat, så det är inte där problemet ligger.

Min fråga är alltså om det kanske är dags att blåsa ur datorn och hur man i sådana fall gör det? Jag har gjort en backup i Time Machine men jag undrar lite hur det blir med alla program jag har. Hur blir det med licenserna och sådant? Förstår programmen att det är samma dator?

Tack på förhand!

Jag bytte hårddisk i min till en hårdisk typ SSD, vilket gör enorm skillnad i detta fall.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-05-26 11:06

Som nämnts tidigare ta och rensa ut onödiga filer. Du bör ha minst 10% ledigt diskutrymme för att operativet skall jobba optimalt. SSD rekommenderas varmt. Är nog det absolut bästa jag gjort för att snabba upp mina gamla maskiner.

1
Bevaka tråden