Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Copyswede avgiftsbelägger surfplattor

Tråden skapades och har fått 294 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Intresseorganisationen Copyswede lägger till fler enheter under privatkopieringsavgiften. Spelkonsoler, surfplattor och interna hårddiskar inkluderas nu också på listan.

Läs hela artikeln här

Det är ju inga stora pengar för respektive konsument, men rent principiellt är det fel väg att gå kan jag tycka. I teorin betyder det att man som konsument har betalat för att få genomföra illegal nerladdning, så man kanske ska sätta igång med det?

Nej, avgiften gäller tillåten privatkopiering, inte otillåten piratkopiering. Sen kan man förstås ha åsikter om avgiften överhuvudtaget...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-14 10:46
Ursprungligen av erro67:

Nej, avgiften gäller privatkopiering, inte piratkopiering. Sen kan man förstås ha åsikter om avgiften överhuvudtaget...

Jag som inte kopierar privat slipper jag avgiften då?

Ursprungligen av lappen71:

Jag som inte kopierar privat slipper jag avgiften då?

Nej, det är ju det som är problemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-14 11:01

"Intresseorganisation"

Ursprungligen av erro67:

Nej, avgiften gäller tillåten privatkopiering, inte otillåten piratkopiering. Sen kan man förstås ha åsikter om avgiften överhuvudtaget...

Snacka om att läsa det ord jag är van att läsa om istället för att titta vad det står. Men det gör ju det hela ännu dummare i och med att det är lagligt. Suck.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-14 11:07

Maffiametoder!
Bara i Sverige kan man starta en intresseorganisation och få genom denna idiotiska avgiften. Hur mycket går inte till administrativa avgifter.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-06-14 11:11
Ursprungligen av aceone:

Maffiametoder!
Bara i Sverige kan man starta en intresseorganisation och få genom denna idiotiska avgiften. Hur mycket går inte till administrativa avgifter.

Läste nånstans att de inte får in tillräckligt med pengar från externa diskar, usb-minnen mm för att driva sin egen administration.
Lösningen? Avgiftsbelägga fler saker såklart...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-14 11:13
Ursprungligen av Json_81:

Läste nånstans att de inte får in tillräckligt med pengar från externa diskar, usb-minnen mm för att driva sin egen administration.
Lösningen? Avgiftsbelägga fler saker såklart...

Förvånar mig inte. Köper externa diskar i Polen då det är billigare för mig och semester på köpet.

Avgiften är alltså tänkt att täcka det inkomstbortfall för t.ex. musikartister som uppstår då man utför laglig privatkopiering. Man får t.ex. rippa en CD - för privat bruk - för att t.ex. lyssna på i sin MP3-spelare (under förutsättning att förlagan du kopierar ifrån är legal). Privatkopieringsavgiften ska då täcka det faktum att artisten går miste om en MP3-försäljning. Ungefär så har jag fattat det.

Ursprungligen av erro67:

Avgiften är alltså tänkt att täcka det inkomstbortfall för t.ex. musikartister som uppstår då man utför laglig privatkopiering. Man får t.ex. rippa en CD - för privat bruk - för att t.ex. lyssna på i sin MP3-spelare (under förutsättning att förlagan du kopierar ifrån är legal). Privatkopieringsavgiften ska då täcka det faktum att artisten går miste om en MP3-försäljning. Ungefär så har jag fattat det.

Så tolkar jag det också (nu när jag läser rätt ), men det är märkligt att avgiftsbelägga möjligheter som uppstått i och med den tekniska utvecklingen istället för att se över modellen och finna lösningar som gynnar artisterna utan att bestraffa konsumenter. I slutändan är det ju konsumenterna som även i framtiden ska finansiera artisterna, men där räcker nog inte påläggsavgifter på hårddiskar och liknande enheter.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2013-06-14 11:42

Men dö Copyswede, för helvete dö.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-14 11:43
Ursprungligen av aceone:

Maffiametoder!
Bara i Sverige kan man starta en intresseorganisation och få genom denna idiotiska avgiften. Hur mycket går inte till administrativa avgifter.

Tyvärr inte, tyskarna har en organisation Germa som tar ut mer på fler saker, t ex mobiltelefoner

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-06-14 11:45

Copywwede finns även på Facebook. Det kan inte kännas bra för Copswede att vakna till att läsa kommentarerna på sidan.
https://www.facebook.com/copyswede

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-14 11:49
Ursprungligen av joakimo:

Copywwede finns även på Facebook. Det kan inte kännas bra för Copswede att vakna till att läsa kommentarerna på sidan.
https://www.facebook.com/copyswede

Ja där var det ord och inga visor

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-14 11:50
Ursprungligen av Json_81:

Läste nånstans att de inte får in tillräckligt med pengar från externa diskar, usb-minnen mm för att driva sin egen administration.

Det lär inte stämma.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-14 11:51
Ursprungligen av Gordy:

Det lär inte stämma.

Nej naturligtvis inte för har Gordy sagt det så är det så

Jävla dumheter är vad det är. Kläm åt dem som ägnar sig åt illegal kopiering och spridning och låt oss som betalar för oss slippa subventionera den verksamheten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-14 11:56

När jag har stereon på i verkstan (egna skivor, ganska högt) så hör min granne det. Han klagar inte då vi gillar samma musik, men jag kanske borde betala in iom det inkomstbortfall som uppstår?!...

Än så länge har de inte avgiftsbelagt den dator vi alla har men det lär inte dröja särskilt länge tills de har nån sniken paragrafryttare som kan skriva in en avgift på den mänskliga hjärnan :/

Ursprungligen av TureB:

När jag har stereon på i verkstan (egna skivor, ganska högt) så hör min granne det. Han klagar inte då vi gillar samma musik, men jag kanske borde betala in iom det inkomstbortfall som uppstår?!...

Japp, men du får kontakta Stim istället så du gör rätt för dig.

Men om man kan komma ihåg en låt, så har man ju per definition lagrat den i hjärnan. Hur mäter man hur många GB ens hjärna kan lagra och var betalar man in avgiften?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-14 12:29
Ursprungligen av pmarriott:

Men om man kan komma ihåg en låt, så har man ju per definition lagrat den i hjärnan. Hur mäter man hur många GB ens hjärna kan lagra och var betalar man in avgiften?

Man kan räkna på många olika sätt. Ett sätt kommer fram till att hjärnan kan lagra 12000 Gb - så det skulle bli dyrt.
http://illvet.se/fraga-oss/har-hjarnan-storre...

Ursprungligen av Katinka:

Man kan räkna på många olika sätt. Ett sätt kommer fram till att hjärnan kan lagra 12000 Gb - så det skulle bli dyrt.
http://illvet.se/fraga-oss/har-hjarnan-storre...

80kr bara..

Ursprungligen av pmarriott:

Men om man kan komma ihåg en låt, så har man ju per definition lagrat den i hjärnan. Hur mäter man hur många GB ens hjärna kan lagra och var betalar man in avgiften?

Bra tänkt men det är skillnad på lagra ett intryck och kopiera;)

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-14 12:45
Ursprungligen av lappen71:

Nej naturligtvis inte för har Gordy sagt det så är det så

Det är upp till Json 81 eller dig att visa att påståendet stämmer, vilket det alltså troligen inte gör.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-14 12:46
Ursprungligen av lappen71:

Jag som inte kopierar privat slipper jag avgiften då?

Så du har inget alls på dina hårddiskar då?

Ursprungligen av Gordy:

Så du har inget alls på dina hårddiskar då?

Glöm inte bort definitionen på privatkopiering.

Citat:

Privatkopiering är en populär term för den kopiering som är tillåten att företa på annars upphovsrättsligt skyddade verk. Förutsättningarna för att få privatkopiera anges i 12§ upphovsrättslagen. Exempel på privatkopiering kan vara att göra en kopia av en CD-skiva att använda i bilen, att lägga över musikfiler på sin MP3-spelare eller dator, eller att spela in ett program från TV. Man har inte rätt att vidare distribuera privatkopierat material mer än i en mycket begränsad omfattning (exempelvis till en enstaka vän).

Egna filmer, foton, dokument faller inte under denna definition.

Fast det är klart, han skrev "kopierar privat" och det är inte riktigt samma sak som privatkopiering. Så med lite eftertanke så håller jag trots allt med dig;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-14 13:44
Ursprungligen av Katinka:

Tyvärr inte, tyskarna har en organisation Germa som tar ut mer på fler saker, t ex mobiltelefoner

Tyskland Ja, nu bor vi i Sverige och världen är lite större.

Bevaka tråden