Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med skuggor vid utskrift

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Mina rippar får ofta problem med skuggor från illustrator och indesign. Istället för en snygg tonande skugga, blir det rutor och plattor. Jag får samma fel oavsett vilken rip jag skickar jobbet till. (storformat Roland versaworks och digitaltryck Fiery) Jag tror att dokumenten kommer från CS 5 och 6.
Vid tidigare versioners skuggor går det bra, men tyvärr fungerar det inte att spara om dokumentet till en äldre version. Att rastrera dokumentet fungerar såklart, men det går inte på större dokument, typ banderoller.

Tips någon?

Är det färdiga PDF-dokument, eller skriver du ut från InDesign/ Illustrator? De två vanliga felkällorna för den här typen av problem är att man använder för hög PDF-version och/eller, att man har felaktiga färginställningar, vilket tvingar fram en färgkonvertering som kan synas som en toning i transparenta delar av bilder etc.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Är det färdiga PDF-dokument, eller skriver du ut från InDesign/ Illustrator? De två vanliga felkällorna för den här typen av problem är att man använder för hög PDF-version och/eller, att man har felaktiga färginställningar, vilket tvingar fram en färgkonvertering som kan synas som en toning i transparenta delar av bilder etc.

Det är färdiga PDF-dokument. Man kan ju trycka att programmen borde kunna exportera en tryckbar PDF och lösa konflikterna innan filen skickas vidare. Eftersom det är samma fel i totalt 4 rippar känns det som att filen verkligen är felaktig. På skärmen ser allt bra ut.
Jag ska se över färginställningarna och försöka igen. /Stefan

Klassiker. Alltid lika knepig att felsöka om det gäller exvis ett indesigndokument med bilder och färger (CMYK, RGB, Pantone...) från massa olika håll i alla möjliga olika inställningar.

CMYK-färgerpå RGB-bild? Eller annan blandning?

Vad händer om du gör en tvingad konvertering till typ PDF X1a2001 (eller vad nu bokstavskombinationen heter)?

Ibland kan det fungera om jag sparar i en PDF X-version, men inte alltid. Vi testade att göra om skuggan i en äldre version av Illustrator (CS 2) och då fungerade det. Det kan vara så att vi har andra färginställningar där, ska kolla det.

Men det känns inte direkt som "Rocket science" att programmet själv skulle kunna exportera en riktigt tryckbar PDF. Eller?

Jag vågar nog med intill visshet gränsade sannolikhet inte rör sig om något fel i programmen. Jag har felsökt kolossala mängder med PDF-dokument, och det är nästan aldrig där det sitter, utan i en kombination av inställningar och utrustning. I de flesta fall är det att man inte fullt ut förstått konsekvenserna av de val man gjort, det gäller inte minst när det rör färginställningar och genomskinlighet, där ytterst få har en förståelse för hur det egentligen fungerar.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag vågar nog med intill visshet gränsade sannolikhet inte rör sig om något fel i programmen. Jag har felsökt kolossala mängder med PDF-dokument, och det är nästan aldrig där det sitter, utan i en kombination av inställningar och utrustning. I de flesta fall är det att man inte fullt ut förstått konsekvenserna av de val man gjort, det gäller inte minst när det rör färginställningar och genomskinlighet, där ytterst få har en förståelse för hur det egentligen fungerar.

Det knasiga är väl helt enkelt att det är för lätt att skapa dokument med avancerade skuggor och genomskinlighet. Förr var det betydligt svårare och då krävdes det att man visste vad man gjorde. Om nu Adobe tycker att det ska vara så lätt, borde de väl hjälpa till lite när man ska spara en tryckbar PDF-fil. Att kräva wysiwyg på trycksaker tycker jag är en självklarhet. Att kunden sen gör andra fel, t.ex. väljer fel design för ett visst papper, är en annan sak.

Jag förstår hur du menar, men samtidigt är det ju så att PDF används för skärmvisning i ännu högre grad, och lite som med all mänsklig verksamhet är det svårt att göra det så "idiotsäkert" så att det aldrig uppstår fel, åtminstone om man också vill ha kvar valfriheten.

Acrobat Pro har otroligt kraftfulla analysverktyg och med hjälp av dem bör du kunna hitta vad det är som inte lirar.

Det har du nog rätt i.
Min version av Acrobat Pro är lite för gammal så det är nog dags för en uppdatering där. Då får jag kanske lite lättare med felsökningen.

Tack för fina tips!

1
Bevaka tråden