Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Air 11 tum (mitten 2013) – Lång batteritid och god prestanda

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På WWDC lanserade Apple en ny generation av lättviktaren Macbook Air. 99mac snabbtestar den nya minstingen i 11-tum och rapporterar om förändringarna.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-25 16:28

Hur lyckas ni få så låg överföringshastighet med sladd? Eller kan man inte få in gigabith i maskinen?

Ursprungligen av Erik.dv:

Hur lyckas ni få så låg överföringshastighet med sladd? Eller kan man inte få in gigabith i maskinen?

Förmodligen är flaskhalsen hos Time Capsule. Vi hade bara en enhet med stöd för 802.11ac tyvärr.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-06-25 16:49
Ursprungligen av Erik.dv:

Hur lyckas ni få så låg överföringshastighet med sladd? Eller kan man inte få in gigabith i maskinen?

Om de testat mot timecapsule skulle jag kunna tänka mig att det beror på den.
Andra routrar med usb-anslutna diskar får man vara glad om man kommer upp i ens 100Mbit.

För om det var USB->ethernet adaptern så klarar väl den bara 100Mbit?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-25 16:50
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Förmodligen är flaskhalsen hos Time Capsule. Vi hade bara en enhet med stöd för 802.11ac tyvärr.

Ok. Det får väl 802.11ac se bättre ut. Att få ut uppåt 800-900 Mbit är inga konstigheter över gigabit.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2013-06-25 16:51
Ursprungligen av Erik.dv:

Hur lyckas ni få så låg överföringshastighet med sladd? Eller kan man inte få in gigabith i maskinen?

De testar från Air till lagringen i TCn, så man kan anta att det är den interna bussen i TCn som mättas vid ethernetöverföringen.
EDIT: Såg jag var lite långsam där och andra hann svara men Dock lyckas inte 802.11ac mätta den vilket var synd. så kabel är ändå alltid bäst.

Ursprungligen av Json_81:

Om de testat mot timecapsule skulle jag kunna tänka mig att det beror på den.
Andra routrar med usb-anslutna diskar får man vara glad om man kommer upp i ens 100Mbit.

För om det var USB->ethernet adaptern så klarar väl den bara 100Mbit?

Det finns en adapter från Apple som stöder gigabit nu för tiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-25 16:53
Ursprungligen av Lapster:

De testar från Air till lagringen i TCn, så man kan anta att det är den interna bussen i TCn som mättas vid ethernetöverföringen.

Crap!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-06-25 17:04
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Det finns en adapter från Apple som stöder gigabit nu för tiden.

Via USB (3 då) också? Eller är det bara TB, för den visste jag om.

Iaf, det jag tänkte på var den gamla adaptern, om den max klarar 100Mbit eller om de löst så den klarar 480Mbit (max för USB2).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-06-25 17:12
Ursprungligen av Lapster:

De testar från Air till lagringen i TCn, så man kan anta att det är den interna bussen i TCn som mättas vid ethernetöverföringen.

Ursprungligen av Erik.dv:

Crap!

Oftast sitter det en ARM-processor i routrar och det är den som inte orkar. Min router kommer upp i ca 50-60Mbit om man kopplar in en disk i den. Om jag minns rätt är det en 400-500MHz processor i den (något i stil med de första iphones och android-modellerna), TC'n skulle ju isåfall ha en nyare och snabbare processor såklart.
Använder apple samma som i iphones tro?

Trevligt test.

Ursprungligen av Json_81:

Via USB (3 då) också? Eller är det bara TB, för den visste jag om.

Iaf, det jag tänkte på var den gamla adaptern, om den max klarar 100Mbit eller om de löst så den klarar 480Mbit (max för USB2).

Ah, jag tänkte lite galet, TB - Ethernet är den jag tänkte på. USB vet jag inte hur det är med.

Tillägg: Hittar bara samma gamla USB-adapter utan gigabit.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-25 18:38
Ursprungligen av Json_81:

Oftast sitter det en ARM-processor i routrar och det är den som inte orkar. Min router kommer upp i ca 50-60Mbit om man kopplar in en disk i den. Om jag minns rätt är det en 400-500MHz processor i den (något i stil med de första iphones och android-modellerna), TC'n skulle ju isåfall ha en nyare och snabbare processor såklart.
Använder apple samma som i iphones tro?

Tror inte det. Vore underligt om nya Airport inte har kretsar som stöder de nya snabbare överföringshastighterna.

Ursprungligen av Gordy:

Tror inte det. Vore underligt om nya Airport inte har kretsar som stöder de nya snabbare överföringshastighterna.

Det trådlösa nätverket stöder nog mer, det vill säga två enheter med 11ac som pratar genom en ny Airport Extreme eller Time Capsule borde kunna få mer än vad vi fått i testerna.

En orsak till våra lägre resultat kan ju vara det eventuella fel med nätverksstacken i OS X som begränsar hastigheterna. Vi kom inte upp ens i närheten av vad man borde kunna.

Internt till HDD i Time Capsule är det någon buss som är en flaskhals däremot. Tidigare generationer nådde bara upp i ca 10 MB/s i överföringshastighet trots samma typ av disk som i nya generationen kopplad via gigabit-nätverk.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-06-26 10:54
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Internt till HDD i Time Capsule är det någon buss som är en flaskhals däremot. Tidigare generationer nådde bara upp i ca 10 MB/s i överföringshastighet trots samma typ av disk som i nya generationen kopplad via gigabit-nätverk.

Ursprungligen av Gordy:

Tror inte det. Vore underligt om nya Airport inte har kretsar som stöder de nya snabbare överföringshastighterna.

Ingen router-tillverkare (åtminstone på konsumentprodukter) har hittills haft tillräckligt snabb processor för att orka agera NAS och få max hastighet ur en hårddisk. Som Ida säger har det vanligtvis legat på runt 10MB/s.
Samma gäller för billigare NAS'ar, det är processorn som sätter stopp, inte disken eller s-ata bussen.

  • Medlem
  • 2013-06-26 23:54

Tack Ida för mycket trevlig läsning.
Dessutom känns mitt köp ännu bättre efter att ha läst detta test. (Folk som läser tester före köp är mesar )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-01 19:11

Tack för en bra och saklig recension!

1
Bevaka tråden