Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få koll på nyheterna i Lightroom 5

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I juni släpptes Lightroom 5 med en mängd förbättringar. 99mac visar dig var du hittar de smartaste förbättringarna och bästa uppdateringarna i den nya versionen med hjälp av videoklipp.

Läs hela artikeln här

När jag köpte lightroom 5 valde engelska som språk därför att jag är van vid det. Jag fick ändå svenska. Hur kan jag få engelskt Lightroom utan att hela OS förvandlas till engelska??? Någon som vet? Jag hittar ingen info om detta.

Ursprungligen av alma martina:

När jag köpte lightroom 5 valde engelska som språk därför att jag är van vid det. Jag fick ändå svenska. Hur kan jag få engelskt Lightroom utan att hela OS förvandlas till engelska??? Någon som vet? Jag hittar ingen info om detta.

Jag hade lite samma problem. Fick byta till ett annat språk i Lightroom-inställningarna sedan tillbaka till engelska igen, då fastnade det.

  • Medlem
  • 2013-07-04 17:20
Ursprungligen av alma martina:

Hur kan jag få engelskt Lightroom utan att hela OS förvandlas till engelska???

I inställningarna så kan du välja vilket språk du vill ha, du behöver inte ladda ner en ny version som tidigare.

Jag har använt LR5 i några veckor nu och det fungerar ypperligt bra! Linskorrigeringarna är fantastiska och det nya(?) interfacet för att ladda in bilder är lite annorlunda men känns smidigare än vad det var tidigare.

Är man student kostar det dessutom 669:-!

tack

Ursprungligen av jac:

I inställningarna så kan du välja vilket språk du vill ha, du behöver inte ladda ner en ny version som tidigare.

Jag har använt LR5 i några veckor nu och det fungerar ypperligt bra! Linskorrigeringarna är fantastiska och det nya(?) interfacet för att ladda in bilder är lite annorlunda men känns smidigare än vad det var tidigare.

Är man student kostar det dessutom 669:-!

såg inte språkfrågan för den satt så högt upp helt enkelt. Tack för lösningen..nu funkar det också med FOTOBOKEN Blurb som jag ville använda

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-07-05 22:51

Vad anser ni om de större buggar som har rapporterats i LR5? Nu kan jag inte återupprepa dem här men jag har läst en del tidigare och flera var väldigt allvarliga.

För övrigt så funderar jag själv på att byta från Aperture till LR5. Detta pga att Apple aldrig får ändan ur vagnen att släppa Aperture 4 och jag saknar möjligheten att använda Lens Correction och en väl fungerande editering av CA. Ni som kör LR5 och kanske även har använt Aperture tidigare, hur står de sig mot varandra? Saknar ni inte möjligheten att kunna använda er av iPhoto-biblioteket? Saknar ni inte "Faces" och "Places" ?

  • Medlem
  • 2013-07-06 16:42
Ursprungligen av zinned:

Vad anser ni om de större buggar som har rapporterats i LR5? Nu kan jag inte återupprepa dem här men jag har läst en del tidigare och flera var väldigt allvarliga.

För övrigt så funderar jag själv på att byta från Aperture till LR5. Detta pga att Apple aldrig får ändan ur vagnen att släppa Aperture 4 och jag saknar möjligheten att använda Lens Correction och en väl fungerande editering av CA. Ni som kör LR5 och kanske även har använt Aperture tidigare, hur står de sig mot varandra? Saknar ni inte möjligheten att kunna använda er av iPhoto-biblioteket? Saknar ni inte "Faces" och "Places" ?

Jag har inte stött på några större buggar i LR5, men de som finns kommer ju rättas till. Alla program har ju barnsjukdomar och Aperture 4 kommer säkerligen också lida av buggar de första månaderna.
Jag har personligen inte använt Aperture, så några jämförelser kan jag inte göra. Det finns en flik i LR som heter just kartor där du kan lägga till bilder som inte har GPS-koordinater och de bilder med läggs till automatiskt vad jag förstår.
Faces har jag aldrig haft behov av att använda då jag bara använt iPhoto som backup för mobilen och inte brytt mig närmre för att jag inte är helt kompis med gränssnittet, men jag ser fram emot nya iPhoto som kommer i höst med smarta kollektioner!

Lens Correction är verkligen användbart i LR5 och vidare korrigerar jag hellre bilderna i LR5 än i Camera Raw 6 innan jag använder Photoshop.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-07-06 16:50
Ursprungligen av jac:

Jag har inte stött på några större buggar i LR5, men de som finns kommer ju rättas till. Alla program har ju barnsjukdomar och Aperture 4 kommer säkerligen också lida av buggar de första månaderna.
Jag har personligen inte använt Aperture, så några jämförelser kan jag inte göra. Det finns en flik i LR som heter just kartor där du kan lägga till bilder som inte har GPS-koordinater och de bilder med läggs till automatiskt vad jag förstår.
Faces har jag aldrig haft behov av att använda då jag bara använt iPhoto som backup för mobilen och inte brytt mig närmre för att jag inte är helt kompis med gränssnittet, men jag ser fram emot nya iPhoto som kommer i höst med smarta kollektioner!

Lens Correction är verkligen användbart i LR5 och vidare korrigerar jag hellre bilderna i LR5 än i Camera Raw 6 innan jag använder Photoshop.

Ok.

Dock var det inte vilka buggar som helst utan vissa som kunde helt förstöra hela biblioteket. Sedan känns det som att Aperture 4 aldrig kommer få se dagens ljus, därför är jag nära ett byte till LR5. Jag menar, Aperture 3 kom 2010...för hela 3,5 år sedan (!).

Att du hellre kör LR5 än genom CR6 förstår jag, dock är CR8 samma som finns inbyggd i LR5.

Inte heller jag har upptäckt några bild/katalogförstörande buggar i LR5, dock vissa andra. Den mest störande är otroligt segt skapande av thumbnails vid import, något som även många andra reagerat på om man ska döma av Adobes forum. Räknar dock iskallt med att problemet löses, tills vidare finns det workarounds som fungerar ganska bra.

Annars kan jag bara instämma i att funktionerna för lens correction är väldigt användbara. Visst kan man göra motsvarande manuellt i många fall, men att "någon annan" redan profilerat en hel hög objektiv är ju onekligen en fördel.

(Disclaimer är väl att jag kör LR under Windows, inte OS X)

Ursprungligen av zinned:

För övrigt så funderar jag själv på att byta från Aperture till LR5.

Det är inte såååå kul att byta från ett program till ett annat. Beroende på hur mycket jobb man lagt ner på sina bilder, så kan en del arbete gå förlorat...

Jag gillar att jobba med båda programmen. Jag hade LR tidigare och bytte till Aperture för kanske två år sedan eller så. Under tiden har Aperture blivit ifrånsprunget av LR på funktionssidan.

Men hade jag varit du hade jag försökt att ha lite is i magen. För mig är det helt givet att Aperture kommer att få en saftig uppdatering inom någon månad. Jag kommer definitivt att hålla ut tills dess, sedan tar jag ett definitivt beslut.

Jag vill se Apple satsa lika mycket på Aperture som man gjorde på FCPX. Vi får se. Men uppdateringen kommer i alla fall garanterat nu i höst.

En av de stora fördelarna med Apple tycker jag är synergin man får om man använder många av deras produkter. De är värda lite tålamod tycker jag. Ge nästa version en chans innan du bestämmer dig definitivt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-07-07 01:01
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Det är inte såååå kul att byta från ett program till ett annat. Beroende på hur mycket jobb man lagt ner på sina bilder, så kan en del arbete gå förlorat...

Nej, man ska vara fullt medveten om att alla edits man har gjort på sina bilder kommer gå förlorade. I mitt fall så skulle jag inte exportera mina befintliga orginal och deras metadata utan jag skulle bara dra ett streck i sanden och fortsätta med LR istället för Aperture.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Men hade jag varit du hade jag försökt att ha lite is i magen. För mig är det helt givet att Aperture kommer att få en saftig uppdatering inom någon månad. Jag kommer definitivt att hålla ut tills dess, sedan tar jag ett definitivt beslut.

Så har jag trott och känt ett tag men uppdateringen kommer ju aldrig. För mig känns det nästan hopplöst och ryktesvågen är ju dessutom helt död. Man sneglar ju på LR5 och de funktioner som de bländar med och det drar oerhört ditåt.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag vill se Apple satsa lika mycket på Aperture som man gjorde på FCPX. Vi får se. Men uppdateringen kommer i alla fall garanterat nu i höst.

Det skulle jag absolut också vilja se men som sagt, det känns som Apple har lagt Aperture i skräphögen för att flytta fokus till helt andra saker. Att Aperture 4 garanterat skulle komma nu i höst har jag inga förhoppningar om.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

En av de stora fördelarna med Apple tycker jag är synergin man får om man använder många av deras produkter. De är värda lite tålamod tycker jag. Ge nästa version en chans innan du bestämmer dig definitivt.

Absolut, det är därför jag har hållit ut så här pass längre och inte hoppat på LR4. Kommer inte Aperture 4 innan denna mitten på augusti så kommer jag säkert lämna Aperture.

Ursprungligen av zinned:

Absolut, det är därför jag har hållit ut så här pass längre och inte hoppat på LR4. Kommer inte Aperture 4 innan denna mitten på augusti så kommer jag säkert lämna Aperture.

Du har mina sympatier. Jag känner mig säker på att det kommer i höst (tycker Apple etablerat att foto är viktigt för dem), men jag är inte så säker på om de klarar din augustideadline.

Jag kan också tänka mig, eller rättare: jag vill egentligen också köra LR5 just nu, men jag vill se vad Apple tänker.

Jag använder mig för tillfället av refererade filer, vilket gör att jag kan ha en uppsättning original som båda programmen kommer åt. Självklart så synkas inte justeringar mellan programmen, men om det är någon speciell funktion som jag behöver från LR5 till någon speciell bild, så kan jag öppna originalet där istället.

Men riktigt fina saker som 'smart previews' går jag ju miste om...

1
Bevaka tråden