Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ansluta vhs-spelare med HDCP till mac

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

försöker få bild/ljud i programvaran för elgato video capture från min LG RCT689H vhs-spelare, men detta går inte så bra.
vhs-spelaren fungerar då jag t.ex får ljud/bild om jag ansluter den till min förstärkare/projektor.

läste i manualen för min vhs-spelare att man måste ansluta den till saker som klarar av HDCP.

så min fråga är då, är det därför det strular med att få det att funka i macen?
och hur löser jag detta?

sitter och försöker få över mina vhs-band till datorn och är inte så sugen på att köpa en ny vhs-spelare när jag precis köpt en för ca 2000:- som jag inte längre har någon returrätt på.

Senast redigerat 2013-07-05 16:03
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-07-05 15:58
Ursprungligen av mjewl:

försöker få bild/ljud i programvaran för elgato video capture från min LG RCT689H vhs-spelare, men detta går inte så bra.
vhs-spelaren fungerar då jag t.ex får ljud/bild om jag ansluter den till min förstärkare/projektor.

läste i manualen för min vhs-spelare att man måste ansluta den till saker som klarar av dhcp.

så min fråga är då, är det därför det strular med att få det att funka i macen?
och hur löser jag detta?

sitter och försöker få över mina vhs-band till datorn och är inte så sugen på att köpa en ny vhs-spelare när jag precis köpt en för ca 2000:- som jag inte längre har någon returrätt på.

Jag tror bestämt du läst fel, eller har din VHS ett nätverksuttag?
DHCP är automatiskt (dynamisk) konfigurering av nätverksadress på en nätverksansluten dator.

Ur manualen:
HDMI (High Definition Multimedia Interface) stödjer både video och ljud på en enda digital anslutning för användning med DVD spelare, Set-Top Boxes, och andra AV enheter.
HDMI har utvecklats för att tillhandahålla tekniken HDCP (High Definition Contents Protection). HDCP används för att skydda digitalt innehåll som skickas och tas emot.

Kopplar du ihop grejorna som de visar på denna http://www.elgato.com/video/video-capture sida?

Ursprungligen av mattiL:

Jag tror bestämt du läst fel, eller har din VHS ett nätverksuttag?
DHCP är automatiskt (dynamisk) konfigurering av nätverksadress på en nätverksansluten dator.

Ur manualen:
HDMI (High Definition Multimedia Interface) stödjer både video och ljud på en enda digital anslutning för användning med DVD spelare, Set-Top Boxes, och andra AV enheter.
HDMI har utvecklats för att tillhandahålla tekniken HDCP (High Definition Contents Protection). HDCP används för att skydda digitalt innehåll som skickas och tas emot.

Kopplar du ihop grejorna som de visar på denna http://www.elgato.com/video/video-capture sida?

oj, haha. skrev helt fel. menade HDCP.
Så HDCP är enbart för HDMI? i så fall är det ju inte det som spökar i mitt fall då jag använder scart/komposit(RCA)

och ja, kopplade in precis som bilden visar: SCART -> Composite/RCA -> Delgato -> USB -> Dator.
(även provat med s-video till scart)

och så här ser det ut i programmet:

Senast redigerat 2013-07-05 16:28
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-07-05 17:29

det där är för elgato game capture hd, jag har en elgato video capture. så varken samma hårdvara eller mjukvara.
samt att det där bara var för ljud..

så var inte mycket där som stämde överens med vad jag har/kan göra med mjukvarans inställningar osv.

här är de inställningsmöjligheter jag har:

men ska kolla vidare lite på den där support-sidan i alla fall.
verkar som deras support-sida inte riktigt fungerar (idag).
http://tickets.kb.elgato.com/?language=en-us

Senast redigerat 2013-07-05 18:40

Har du kollat i manualen för din VHS-spelare? Så att du har ställt in den med 576i och att utgången är SCART/RGB så den inte försöker mata ut komponentvideo.
Din TV, har inte den RCA-ingångar? Testa i så fall först att få den att lira där, så du med säkerhet vet om felet ligger i Elgaton/Macen eller i spelaren.

Ursprungligen av suddgummi:

Har du kollat i manualen för din VHS-spelare? Så att du har ställt in den med 576i och att utgången är SCART/RGB så den inte försöker mata ut komponentvideo.
Din TV, har inte den RCA-ingångar? Testa i så fall först att få den att lira där, så du med säkerhet vet om felet ligger i Elgaton/Macen eller i spelaren.

den fungerar när jag använder den med projektorn/förstärkaren. kör med samma anslutning där, utan scart då så klart..
(komposit/rca med andra ord)

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-07-06 08:43

Kan du, eller har du redan, testat att spela in från en annan källa, digitalbox eller PS3 eller något liknande?
Jag vet inte om HDCP kan tänkas vara boven, det är ju dock ett sätt att kopieringsskydda..

Ursprungligen av mattiL:

Kan du, eller har du redan, testat att spela in från en annan källa, digitalbox eller PS3 eller något liknande?
Jag vet inte om HDCP kan tänkas vara boven, det är ju dock ett sätt att kopieringsskydda..

har inte testat detta än då jag inte har någon annan källa att välja för tillfället, men ska försöka ordna det.
måste ju vara något som har komposit/rca ut.

har provat med mitt xbox360 nu och får tyvärr ingen bild/ljud ifrån det heller.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-07-07 15:52

Trasig pryl eller trasig dator?
Har du fler Mac'ar i omgivningen att testa på?

Ursprungligen av mattiL:

Trasig pryl eller trasig dator?
Har du fler Mac'ar i omgivningen att testa på?

provade precis på min mac mini också och får ingen bild/ljud där heller.

får väl skicka in som reklamation och hoppas att det är så enkelt att den är trasig.

har fått en ny elgato video capture nu men det är ingen skillnad..
får ingen bild/ljud med denna heller.

så nu har jag alltså provat olika vhs-spelare + xbox360.
har provat två olika datorer (mac mini och macbook pro)
provat olika kablar (två olika komposite/rca och s-video)
provat två olika elgato video capture

någon med idéer?

verkar som det fungerar bättre på windows.
provade att köra genom virtualbox med windows 7 och då får den i alla fall signal på både bild och ljud (men visas ingen bild) och efter man spelat in lite ska avsluta så får man något felmeddelande. (har säkert med att jag kör det genom virtualbox att göra)

har skickat till deras support så får se vad de säger.

Senast redigerat 2013-07-13 14:54

har varit i kontakt med elgato support och nu löst mitt problem.
så tänkte jag skriver det här utifall någon annan råkar ut för samma problem.

de sa först att soundflower kunde ställa till det så jag avinstallerade detta, men det hjälpte ej.

efter vidare kontroller av mina loggar så sa de att även virtualbox kunde göra så att det inte fungerade.
så jag avinstallerade virtualbox och startade om datorn. och mycket riktigt så började min elgato video capture med medföljande mjukvara att fungera.

ska väl tillägga att de trodde inte att det var själva virtualbox som var boven utan snarare tilläggen/host-extensions osv som snappar upp usb för att användas i VM.

äntligen kan jag börja "rippa" mina VHS-band

1
Bevaka tråden