Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Merinfo.se laglig?

Tråden skapades och har fått 169 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Merinfo:

Hej Nonni123,

Vi svarar alltid på mail inom 24 timmar. Vi svarar dock aldrig på mail som rör frågor kring information som publiceras på merinfo.se av anledningen att vi ej kan ta bort eller ändra informationen. Detta är vi också väldigt tydliga med att vi ej svarar på.

Du som mailar oss får alltid dock ett automatiskt svar med hänvisning till vår guide där du kan läsa om möjligheterna att ta bort och/eller ändra information via våra källor.

I detta fallet handlar det om ett felaktigt telefonnummer, om det visas fel på merinfo.se betyder det också att fel information finns hos teleoperatören.

Om du följer denna guiden så får du snabbt hjälp med hur du kommer tillrätta med problemet: http://blog.merinfo.se/ta-bort-uppgifter-pa-m...

Mvh

Merinfo.se

Hej

Ni är det enda personuppgiftsföretag jag känner till, som det blir rundgång med i kommunikationen.
Kollar man på länken du skickade så står det överallt att ni kan ändå inte kommer att göra något för att ta bort informationen.
"Vi på Merinfo.se har ingen som helst möjlighet att ändra eller ta bort uppgifter som publiceras på Merinfo.se och svarar därför inte heller på förfrågningar eller funderingar kring detta."
Det upprepar ni gång på gång...
Felinformationen ligger inte hos min operatör, jag har kontrollerat med dem två gånger för att vara säker.
Varför ska jag då kontakta dem som du skrivit tidigare då en annan person frågade samma sak, för att
fel anmäla det hos operatören då det är er server felaktigheten ligger på.
Ni krånglar och hänvisar bort människor för att ni tydligen inte vill ta bort informationen som är fel.
Ett Moment 22 för de stackare som drabbas av er.
Antagligen tycker ni att det ser bättre ut med ett telefonnummer än inget alls.
Observera igen ni är de ENDA företaget av alla dessa personuppgiftslämnande sajter på nätet som
absolut måste hålla på att krångla.
Det kommer ju att ge er ett dåligt namn och rykte om ni inte kan bli smidigare
utan vägrar att kommunicera genom att enbart skicka den information du hänvisar till.
Att dessutom skriva att ni har den mest kompletta personuppgiftsinformationen,
får mig att undra om det inte är så att ni har den mest FELAKTIGA informationen om människor på nätet.
Det viktigaste är för folk att man har rätt information, inte mest information, för det är värdelös
information om det är FEL information.
Så varför uppdaterar ni inte informationen mot andra företags servrar så att ni har korrekt information
på nätet ?
Varför lyssnar ni inte på när folk kommer med information om ändringar ?

Merinfo är uppenbarligen ett enmansföretag som inte har tid med att gallra eller korrigera data. De samlar in data från olika håll och publicerar vidare ofiltrerat.
@nonni123, vad är det som säger att den felaktiga informationen kommer från din operatör?

Hej Nonni123,

Varje dag så ersätter vi vår telefonnummerdatabas med en helt ny, vi gör inga ändringar eller uppdateringar i en befintlig utan varje dag raderas den gamla och ersätts av en ny version från vår leverantör. Om något skulle bli fel hos oss skulle felet per automatik rättas till inom 24 timmar.

Om informationen är felaktig på Merinfo.se är den också med 100% säkerhet fel hos teleoperatören alternativt hos vår leverantör.

Oavsett var felet ligger så krävs en felanmälan hos din teleoperatör för att problemet skall rättas till.

Såhär bör du göra för att rätta till detta:

1. Kontakta din teleoperatör, berätta för dem att det finns felaktiga uppgifter på sidor som via en leverantör hämtar uppgifterna från operatören.

2. Operatören kommer då felsöka det hela och se till att rätt information levereras till sina leverantörer.

3. När vår leverantör får rättat detta i sin databas kommer den rätta informationen per automatik att uppdateras hos oss.

Det kan inte skilja på informationen hos oss och vår leverantör och skall heller inte skilja i informationen mellan teleoperatören och vår leverantör.

Då vi är sista ledet i kedjan spelar det ingen roll om vi rättar informationen, fel som finns hos vår leverantör eller hos teleoperatören kommer alltid komma tillbaks senast dagen efter.

Vi har valt att inte svara på frågor om den information som publiceras på Merinfo.se av den enkla anledningen att vi inte kan ändra eller ta bort någon information i vårt register. Skulle vi göra detta kommer felet tillbaks dagen efter och det absolut bästa är att rätta hos källan vilket också kommer göra att det i slutändan rättas hos oss.

Vi har sammanställt en guide som alla som mailar oss får tillgång till vad det finns för möjligheter att ändra eller ta bort information på Merinfo.se.

Vi tar gärna emot synpunkter och funderingar på vår tjänst för att kunna göra denna bättre och bättre med tiden. Vår policy är att alltid svara på mail inom 24 timmar under vardagar på frågor som rör allt annat än önskemål om att ändra eller ta bort information.

Kanske är vi inte tillräckligt tydliga i vår guide? Kanske brister vi någon annanstans?

Maila gärna dina synpunkter till oss, vi läser alla mail även om vi inte svarar på dem.

Mvh

Merinfo.se

Ursprungligen av nonni123:

Hej

Ni är det enda personuppgiftsföretag jag känner till, som det blir rundgång med i kommunikationen.
Kollar man på länken du skickade så står det överallt att ni kan ändå inte kommer att göra något för att ta bort informationen.
"Vi på Merinfo.se har ingen som helst möjlighet att ändra eller ta bort uppgifter som publiceras på Merinfo.se och svarar därför inte heller på förfrågningar eller funderingar kring detta."
Det upprepar ni gång på gång...
Felinformationen ligger inte hos min operatör, jag har kontrollerat med dem två gånger för att vara säker.
Varför ska jag då kontakta dem som du skrivit tidigare då en annan person frågade samma sak, för att
fel anmäla det hos operatören då det är er server felaktigheten ligger på.
Ni krånglar och hänvisar bort människor för att ni tydligen inte vill ta bort informationen som är fel.
Ett Moment 22 för de stackare som drabbas av er.
Antagligen tycker ni att det ser bättre ut med ett telefonnummer än inget alls.
Observera igen ni är de ENDA företaget av alla dessa personuppgiftslämnande sajter på nätet som
absolut måste hålla på att krångla.
Det kommer ju att ge er ett dåligt namn och rykte om ni inte kan bli smidigare
utan vägrar att kommunicera genom att enbart skicka den information du hänvisar till.
Att dessutom skriva att ni har den mest kompletta personuppgiftsinformationen,
får mig att undra om det inte är så att ni har den mest FELAKTIGA informationen om människor på nätet.
Det viktigaste är för folk att man har rätt information, inte mest information, för det är värdelös
information om det är FEL information.
Så varför uppdaterar ni inte informationen mot andra företags servrar så att ni har korrekt information
på nätet ?
Varför lyssnar ni inte på när folk kommer med information om ändringar ?

Ursprungligen av pmarriott:

...@nonni123, vad är det som säger att den felaktiga informationen kommer från din operatör?

Det är Merinfo som påstår att det är så.

Nonni123 hävdar ju tvärtom - dvs att det inte är fel hos operatören.

Ursprungligen av Merinfo:

...med 100% säkerhet fel hos teleoperatören alternativt hos vår leverantör...

Först säger du att felet kan ligga antingen hos operatören eller hos er leverantör.

Sen hänvisar du enbart till att kontakta operatören för att rätta felet.

Men tänk om felet ligger hos er leverantör? Vad ska man göra då?

PS. Och snälla sluta citera hela långa inlägg! Tråden blir lite jobbig att läsa då. Det är bättre att bara citera det som är relevant för ens svar.

Hej Jesper,

Det stämmer att vi ha skilda åsikter om vart felet ligger.

Dock är enda lösningen att kontakta teleoperatören då vi ersätter hela databasen dagligen. Även om felet ligger hos vår operatör så är det via teleoperatören som en felanmälan skall göras.

Mvh

Merinfo.se

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är Merinfo som påstår att det är så.

Nonni123 hävdar ju tvärtom - dvs att det inte är fel hos operatören.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-25 15:19
Citat:

1. Kontakta din teleoperatör, berätta för dem att det finns felaktiga uppgifter på sidor som via en leverantör hämtar uppgifterna från operatören.

2. Operatören kommer då felsöka det hela och se till att rätt information levereras till sina leverantörer.

3. När vår leverantör får rättat detta i sin databas kommer den rätta informationen per automatik att uppdateras hos oss.

Min teleoperatör har rätt uppgifter men det är ni som visar fel.
Det pratas mycket om leverentatörer hela tiden.Vem är er leverantör egentligen?

Det går inte dra en annan slutsats att ni är ett ruffel och båg företag.
För dom uppgifter som står om mig är gamla och felaktig och dom går inte att hitta någon annanstans än hos er.
Sen förstår jag inte syftet med att publicera fullständiga personnummer.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-25 15:20
Ursprungligen av Merinfo:

Hej Jesper,

Det stämmer att vi ha skilda åsikter om vart felet ligger.

Dock är enda lösningen att kontakta teleoperatören då vi ersätter hela databasen dagligen. Även om felet ligger hos vår operatör så är det via teleoperatören som en felanmälan skall göras.

Mvh

Merinfo.se

Min operatör har rätt uppgifter,ni hämtar uppgifterna från dom,ni visar fel uppgifter.
Jag ska klaga hos min operatör som har rätt!!!
Är det logiskt?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är Merinfo som påstår att det är så.

Nonni123 hävdar ju tvärtom - dvs att det inte är fel hos operatören.

Merinfo säger att den felaktiga information kommer från en leverantör. Nonni123 hävdar att den inte kommer från operatören. Nåväl, någon annan leverantör kan ha lagrat information tidigare och forsätter leverera denna felaktiga information. Därför vore det smidigt om merinfo kunde precisera exakt vilken av dess leverantörer som står för den felaktiga datan.

Jag ska ge ett exempel på hur det kan bli tokigt. I tidernas begynnelse hade Citykliniken i Lund det telefonnummer vårt företag tog över 1996. Nummerupplysningen etc lämnade ut korrekt nummer till Citykliniken, men det fanns en hoper med vårdcentraler och andra vårdenheter som hade det gamla numret (vårt nya nummer) på en Post-it lapp på anslagstavlan och hänvisade patienter till fel nummer.
Ni skulle bara veta hur många meddelanden vi hade på morgnarna om måndagarna från sjuklingar som ville boka tider. Det bästa var när en kille ringde mig och ville boka tid för drogtest. Jag frågade vilka droger han ville testa.
Det skulle mycket väl kunna vara något sånt som händer här. Merinfo suger upp data från ett flertal håll. Information som är inaktuell lagras fortfarande på andra ställen än där den ursprungligen kom ifrån.

Hej Lappen71,

Tänk på hela flödet så ser du att det är logiskt.

Teleoperatören skickar antingen rätt eller fel information till vår leverantör av telefonnummer.

Vår leverantör skickar hela sin databas till oss varje dag som vi ersätter den tidigare versionen med. Inga gamla uppgifter sparas hos oss. Detta gör vi för att det inte skall kunna bli fel hos oss.

Om teleoperatören felsöker detta så kommer de se om de skickar rätt eller fel uppgifter till leverantören och kan också felanmäla detta.

En alternativ väg att felsöka är att vända sig till samtliga leverantörer av telefonnummer, detta är dock mer omständigt och mer tidskrävande och det räcker med 1 samtal till teleoperatören för att få det hela löst.

Hoppas jag kunnat utrycka mig på ett bra och lättförståeligt sätt.

Mvh

Merinfo.se

Ursprungligen av lappen71:

Min operatör har rätt uppgifter,ni hämtar uppgifterna från dom,ni visar fel uppgifter.
Jag ska klaga hos min operatör som har rätt!!!
Är det logiskt?

Jag har nu för första gången kollat min egen info hos Merinfo.

Och jag kan bara konstatera attNI LJUGER när ni säger att ni uppdaterar dagligen med uppgifter som kommer från operatörerna (via er leverantör)!

Ni visar nämligen ett felaktigt telefonnummer till mig. Detta nummer (fast telefon hos Telia) avslutades för ca 5 månader sedan. Så ni uppdaterar inte dagligen med uppgifter från operatörerna. Ni får inte den uppgiften från operatören.

Ni måste ha andra källor där det tydligen lever kvar gamla uppgifter.

Vänligen redovisa alla källor som era uppgifter härstammar ifrån!

Ursprungligen av pmarriott:

...någon annan leverantör kan ha lagrat information tidigare och forsätter leverera denna felaktiga information. Därför vore det smidigt om merinfo kunde precisera exakt vilken av dess leverantörer som står för den felaktiga datan...

Håller med fullständigt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-25 15:35
Ursprungligen av Merinfo:

Hej Lappen71,

Tänk på hela flödet så ser du att det är logiskt.

Teleoperatören skickar antingen rätt eller fel information till vår leverantör av telefonnummer.

Vår leverantör skickar hela sin databas till oss varje dag som vi ersätter den tidigare versionen med. Inga gamla uppgifter sparas hos oss. Detta gör vi för att det inte skall kunna bli fel hos oss.

Om teleoperatören felsöker detta så kommer de se om de skickar rätt eller fel uppgifter till leverantören och kan också felanmäla detta.

En alternativ väg att felsöka är att vända sig till samtliga leverantörer av telefonnummer, detta är dock mer omständigt och mer tidskrävande och det räcker med 1 samtal till teleoperatören för att få det hela löst.

Hoppas jag kunnat utrycka mig på ett bra och lättförståeligt sätt.

Mvh

Merinfo.se

Jag har varit i kontakt med min operatör och enligt dom och enligt mig så är den information dom har om mig rätt.
Dom har ingen felaktig information som dom kan skicka vidare så frågar kvarstår.
Vem är det ni får er information ifrån?

Frågan är om inte rättsliga åtgärder är det enda ni kommer förstå.

Hej lappen71,

Om du kontaktat din operatör och de säger att informationen är korrekt gör du följande:

1. Kontakta din operatör på nytt, berätta för dem vad som felar. Någon av deras leverantörer (eller alla?) har felaktig information i sin databas. Denna information köper de in från teleoperatören och det finns i deras intresse att se till att informationen är korrekt genom hela flödet.

2. Be operatören felsöka för att se till att rätt information levereras till leverantörerna.

Genom att kontakta operatören kan man se till att detta fel rättas på många ställen samtidigt. Alternativet är att du kontaktat de leverantörer som finns av telefonnummer. Kontakta din operatör för att ta reda på vilka de levererar telefonnummer till.

Ponera att vi skulle rätta informationen hos oss, dagen efter är felet tillbaks då vi ersatt gårdagens databas med en ny version som vi fått av vår leverantör som i sin tur får datan från teleoperatören.

Vi kan inte ändra eller ta bort information i vårt register utan det måste ALLTID göras hos källan.

Mvh

Merinfo.se

Ursprungligen av lappen71:

Jag har varit i kontakt med min operatör och enligt dom och enligt mig så är den information dom har om mig rätt.
Dom har ingen felaktig information som dom kan skicka vidare så frågar kvarstår.
Vem är det ni får er information ifrån?

Frågan är om inte rättsliga åtgärder är det enda ni kommer förstå.

Ursprungligen av Merinfo:

...Vi kan inte ändra eller ta bort information i vårt register utan det måste ALLTID göras hos källan.

Visst, jag kan gärna kontakta källan för att be dem rätta uppgiften. Men i mitt fall vet jag ju att det inte kommer från operatören (se nedan). Så hur ska jag veta vem jag ska kontakta?

Enkel lösning för er: Redovisa källan bredvid varje post i sökresultatet.

När man söker på mig får man upp tre poster.
- Den ena posten visar min adress och mitt jobbmobilnummer. Den uppgiften kommer säkert från jobbets mobiloperatör.
- Den andra posten visar min adress och mitt privata mobilnummer. Den uppgiften kommer säkert från min mobiloperatör.
- Den tredje posten visar min adress och mitt gamla fasta telefonnummer. Den uppgiften kommer ju bevisligen inte från operatören, eftersom abonnemanget är avslutat för länge sedan.

Om det framgår varifrån uppgiften kommer, så att man vet vem man ska kontakta, så hade ni sluppit ta emot sådana här klagomål.

Senast redigerat 2013-10-25 16:26
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-25 16:39
Ursprungligen av Merinfo:

Hej lappen71,

Om du kontaktat din operatör och de säger att informationen är korrekt gör du följande:

1. Kontakta din operatör på nytt, berätta för dem vad som felar. Någon av deras leverantörer (eller alla?) har felaktig information i sin databas. Denna information köper de in från teleoperatören och det finns i deras intresse att se till att informationen är korrekt genom hela flödet.

2. Be operatören felsöka för att se till att rätt information levereras till leverantörerna.

Genom att kontakta operatören kan man se till att detta fel rättas på många ställen samtidigt. Alternativet är att du kontaktat de leverantörer som finns av telefonnummer. Kontakta din operatör för att ta reda på vilka de levererar telefonnummer till.

Ponera att vi skulle rätta informationen hos oss, dagen efter är felet tillbaks då vi ersatt gårdagens databas med en ny version som vi fått av vår leverantör som i sin tur får datan från teleoperatören.

Vi kan inte ändra eller ta bort information i vårt register utan det måste ALLTID göras hos källan.

Mvh

Merinfo.se

Hur många gånger ska jag upprepa mig?
Operatören har rätt uppgifter

Tala om istället från vilka/vem det är ni hämtar era uppgifter ifrån.

Ursprungligen av Merinfo:

...1. Kontakta din operatör på nytt, berätta för dem vad som felar. Någon av deras leverantörer (eller alla?) har felaktig information i sin databas. Denna information köper de in från teleoperatören...

Jösses. Det känns som ni har bestämt er för ett standardsvar till alla som klarar på felaktiga uppgifter: "Kontakta din operatör". Och sen upprepar ni det som en papegoja.

Men nu är vi flera stycken här som bestämt hävdar att informationen inte kan komma från vår operatör.

Så nu får ni nog skärpa till er lite, och faktiskt fundera lite på vad vi säger, och vad ni svarar.

Jag föreslår lösningen igen:
Redovisa källorna i anslutning till sökresultaten på er sajt!

Hej Jesper och Lappen71,

Vi samlar inte in någon information hos oss, vi härmar från en av de leverantörer som köper sina nummer från teleoperatörerna.

Teleoperatörerna är ALLTID källan till dessa databaser, oavsett vem som hanterar ditt nummer.

När du tecknar ett abonnemang eller posterar ditt nummer samlas alla uppgifter i operatörernas databaser.

Om operatörerna säger att de har korrekt information hos sig finns det en brist i ledet till leverantörerna eller hos en eller flera leverantörer.

Vi kan INTE rätta hos oss då vi hämtar nummer från en av leverantörerna. Leverantörerna kan inte rätta om det är fel hos operatören och även om operatören har korrekt information men inte leverantören så är det enda rätta att göra en felanmälan hos operatören.

På samma sätt som du ändrar din adress hos Skatteverket eller dina företagsuppgifter hos Bolagsverket så MÅSTE ni vända er till källan.

Operatören kan, om ni felanmäler, åtgärda detta problemet.

Allt som krävs är ett samtal till er operatör.

Om vår leverantör har fel uppgifter är chansen stor att fler leverantörer har samma fel. Om du kontaktat någon av leverantörerna kommer de garanterat ge dig samma svar, kontakta din teleoperatör.

Mvh

Merinfo.se

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jösses. Det känns som ni har bestämt er för ett standardsvar till alla som klarar på felaktiga uppgifter: "Kontakta din operatör". Och sen upprepar ni det som en papegoja.

Men nu är vi flera stycken här som bestämt hävdar att informationen inte kan komma från vår operatör.

Så nu får ni nog skärpa till er lite, och faktiskt fundera lite på vad vi säger, och vad ni svarar.

Jag föreslår lösningen igen:
Redovisa källorna i anslutning till sökresultaten på er sajt!

Ursprungligen av Merinfo:

...Allt som krävs är ett samtal till er operatör...

Men herregud. Det är som att prata med en vägg. Läs noga nu:

Jag har inte den operatören längre.
Jag är inte kund där längre.
De är inte min operatör längre.
Det telefonnumret finns inte längre.

Det kan inte vara Telia som skickar ut den uppgiften. Hur ska det då hjälpa att jag kontaktar dem?

Det måste finnas andra källor till ert material. Kanske Skatteverket, Bolagsverket, Patentverket? Men sluta tjata om teleoperatörerna nu.

Ska jag ringa runt till alla företag, organisationer eller myndigheter i Sverige som någonsin har haft mitt gamla hemnummer för att hitta källan?

Kan ni inte bara berätta varifrån er leverantör hämtar uppgifterna?

Eller berätta åtminstone vem som är er leverantör, så kan man kanske kontakta dem, och fråga varifrån de samlar ihop informationen.

Senast redigerat 2013-10-25 17:46
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-25 17:48
Ursprungligen av Merinfo:

Hej Jesper och Lappen71,

Allt som krävs är ett samtal till er operatör.

Mvh

Merinfo.se

Jag pratade med dom samma dag som jag startade denna tråd och deras info är korrekt.
Frågan är varifrån ni får er felaktiga info ifrån?
Betalar ni dom så blir ni lurade.

Jesper,

Gör såhär:

Kontakta din operatör

Berätta om problemet

Det är det enda du kan göra för att rätta information som hanteras av oss eller de leverantörer som finns. Oavsett om numret inte är aktivt finns informationen lagrad hos operatören.

Mvh

Merinfo.se

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men herregud. Det är som att prata med en vägg. Läs noga nu:

Jag har inte den operatören längre.
Jag är inte kund där längre.
De är inte min operatör längre.
Det telefonnumret finns inte längre.

Det kan inte vara Telia som skickar ut den uppgiften. Hur ska det då hjälpa att jag kontaktar dem?

Det måste finnas andra källor till ert material. Kanske Skatteverket, Bolagsverket, Patentverket? Men sluta tjata om teleoperatörerna nu.

Ska jag ringa runt till alla företag, organisationer eller myndigheter i Sverige som någonsin har haft mitt gamla hemnummer för att hitta källan?

Kan ni inte bara berätta varifrån er leverantör hämtar uppgifterna?

Eller berätta åtminstone vem som är er leverantör, så kan man kanske kontakta dem, och fråga varifrån de samlar ihop informationen.

Hej Lappen71,

Som nämnts tidigare i denna tråd är din operatör den enda aktör som kan lösa detta. Även om de har korrekt information är det de som behöver rätta resterande lede också.

Mvh

Merinfo.se

Ursprungligen av lappen71:

Jag pratade med dom samma dag som jag startade denna tråd och deras info är korrekt.
Frågan är varifrån ni får er felaktiga info ifrån?
Betalar ni dom så blir ni lurade.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-10-26 10:13
Ursprungligen av Merinfo:

Gör såhär:

Kontakta din operatör

Om man inte har någon operatör blir det väldigt svårt.

Hej MIja,

Då kontaktar man helt enkelt den operatören man hade på det aktuella telefonnumret.

Mvh

Merinfo.se

Ursprungligen av Mija:

Om man inte har någon operatör blir det väldigt svårt.

Wow, det är verkligen "goddag yxskaft" över den här tråden.

Förstår heller inte vad denna typ av sidor överhuvudtaget har för existensberättigande. Kommer ni ihåg den där internettjänsten som hjälpte en att gå ur svenska kyrkan, och i princip de enda de gjorde var att mot betalning ombesörja en beställning av en blankett som var gratis? Lägg ner skiten.

Eftersom Merinfo uppenbarligen inte tänker redovisa sina källor, så lägger jag ner detta. Jag skiter i att de visar mitt gamla hemnummer. Skulle någon försöka få tag på mig via Merinfos felaktiga information, så må det vara hänt. Hen får nog tag på mig ändå.

Merinfo får skylla sig själv att de är så omedgörliga. För de har ju mer att förlora på detta än vi. Om folk upptäcker att det är felaktig information där, så slutar de ju använda tjänsten.

Merinfo har uppenbarligen inte förstånd nog att förstå att de tjänar på att ha korrekt information - att det ligger i deras egenintresse att se till att informationen är korrekt.

Eftersom merinfo är för öppenhet har de säkert inget emot att jag publicerar den här bilden. Man kan säkert hitta deras adresser, personnummer och telefonnummer på......wait for it.... merinfo.se. Så kan man ju ringa dem i hemmet eller söka upp dem personligen om de inte vill svara här.

Ursprungligen av Merinfo:

Hej Nonni123,

Varje dag så ersätter vi vår telefonnummerdatabas med en helt ny, vi gör inga ändringar eller uppdateringar i en befintlig utan varje dag raderas den gamla och ersätts av en ny version från vår leverantör. Om något skulle bli fel hos oss skulle felet per automatik rättas till inom 24 timmar.

Om informationen är felaktig på Merinfo.se är den också med 100% säkerhet fel hos teleoperatören alternativt hos vår leverantör.

Oavsett var felet ligger så krävs en felanmälan hos din teleoperatör för att problemet skall rättas till.

Såhär bör du göra för att rätta till detta:

1. Kontakta din teleoperatör, berätta för dem att det finns felaktiga uppgifter på sidor som via en leverantör hämtar uppgifterna från operatören.
2. Operatören kommer då felsöka det hela och se till att rätt information levereras till sina leverantörer.
3. När vår leverantör får rättat detta i sin databas kommer den rätta informationen per automatik att uppdateras hos oss.
Det kan inte skilja på informationen hos oss och vår leverantör och skall heller inte skilja i informationen mellan teleoperatören och vår leverantör.
Då vi är sista ledet i kedjan spelar det ingen roll om vi rättar informationen, fel som finns hos vår leverantör eller hos teleoperatören kommer alltid komma tillbaks senast dagen efter.
Vi har valt att inte svara på frågor om den information som publiceras på Merinfo.se av den enkla anledningen att vi inte kan ändra eller ta bort någon information i vårt register. Skulle vi göra detta kommer felet tillbaks dagen efter och det absolut bästa är att rätta hos källan vilket också kommer göra att det i slutändan rättas hos oss.
Kanske brister vi någon annanstans?

Mvh

Merinfo.se

Så här svarade Comviq mig

Vi säljer inga sådana listor med nummer till nummerupplysningar
Jag har dubbelkollat med vår produktspecialist.
När ett abonnemang tecknas så hämtas informationen om abonnemanget upp av Eniro/Hitta som automatiskt lägger in det i deras databas.
Men den informationen ska försvinna när man antingen sätter hemligt nummer på sitt abonnemang eller när det går över till ett kontantkort. (eller tas bort )

Så i detta fallet så är det t.ex merinfo.se som måste ta bort informationen eftersom att vi inte har någon information .
Vi har dubbelkollat så att ditt kontantkort är oregistrerat och det är det.
Det finns inget mer vi kan göra.
Den listan som sådana sidor får in är inget som kommer ifrån oss på Comviq

Eniro /hitta .se har inga uppgifter om mig.
Du skriver VÅR leverantör såVEM är ER leverantör som ger er FEL uppgifter ???
Ni betalar pengar för att köpa FEL information.

Har ens Merinfo en leverantör av data
dom kanske bara rippar andra sidor på info ?

Bevaka tråden