Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Videoformat vid import till FCP X / iMovie

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-17 10:32

Jag har ett sjuttiotal miniDV filmer (blandat SD och HD) som jag vill arkivera på hårddisk. Självklart vill jag ha bästa möjliga kvalité, helst identisk med originalbanden (att detta kräver stort utrymme är jag medveten om). Jag vill därför vara säker på att välja bästa importmetod och videoformat, men trots att jag läst på en del så blir det inte riktigt som jag förväntade mig när jag testar med iMovie och FCP X (Trial) och jag hittar ingen möjlighet att överhuvudtaget ställa in olika importval.

I Händelser/Events-mapparna hittar jag följande (efter import av HD-material, med 25 bilder/s):

iMovie
Typ: Quick-Time-film (med filändelsen .mov)
Format: Apple Interchange Format, 1440x1080 (1888x1062)
Datahastighet: ca 93 Mbit/s

FCP X
Typ: Quick-Time-film (med filändelsen .mov)
Format: HDV 1080i50, 1440x1080 (1888x1062)
Datahastighet: ca 28 Mbit/s

Tilläggas ska att jag i båda programmen upplevt en del konstigheter. När jag i iMovie skapt ett projekt och skulle "Slutföra" det, så valde iMovie att frångå min inställning på "Full" storlek; i ett fall till "Stor" storlek och i ett annat till "Mellanstor". I FCP X sattes en bakgrundsaktivitet igång när jag skapat ett 15min projekt, som efter tio timmar fortfarande var fast på "Creating Audio Waveformat" (eller något liknande).

Med min huvudfråga gäller hur man ska förstå videoformaten och om det , åtminstone med FCP X, går att anta att kvalitén motsvarar originalbanden!?

Jag har en iMac (2009), med en 2,66Ghz Intel Core i5 och 8GB minne.

För FCP X så titta på ProRes av lämplig typ som codec om du nu är ute efter så bra kvalitet som möjligt. ProRes är även bra att redigera med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-17 22:28
Ursprungligen av hummel:

För FCP X så titta på ProRes av lämplig typ som codec om du nu är ute efter så bra kvalitet som möjligt. ProRes är även bra att redigera med.

Ja, Apple ProRes är ju nivån över det Apple Interchange Format som iMovie använder, men för mig reser sig då två frågor:

a) Kan jag i FCP X välja videoformat/-kvalité under själva överföringen (importen) från DV till hårddisk?

b) Hur hänger det "HDV 1080i50"-format som FCP X skapar ihop med Apple ProRes?

Min gissning är att iMovie automatiskt konverterar det ursprungliga HDV-fomatet till Apple Interchange Format, utan att spara en HDV-version (som i princip motsvarar originalformatet). FCP X tycks däremot importera en version kallad HDV, som motsvarar originalformatet, och först i ett senare skede skapa en ProRes-version, lämpad för redigering.

Det jag undrar är om denna gissning stämmer och om jag kan/bör påverka processen på något sätt, för att få högsta möjliga kvalité.

Hej,

Om jag förstår dig rätt så vill inte ha dina kassetter som backup längre, utan du vill ha filer på hårddisk istället?

Jag tycker inte du skall konvertera till ProRes som lagringsformat, eftersom det kommer att kosta dig onödigt mycket hårddiskutrymme.

FCPX har stöd för HDV (vilket verkar vara ditt originalformat för åtminstone dina HD-klipp). Om du ansluter kameran till datorn och startar FCPX och väljer importera, så ser du en knapp nere till vänster som heter "create archive" i den engelska versionen. Det är ett sätt att flytta filerna från band till hårddisk i originalformat, om FCPX stödjer det. Om det är ett format som FCPX inte kan spela upp direkt, så är det troligt att det konverteras till ProRes trots allt, eftersom det är den intermediate codec som FCPX använder.

När du skapar arkiven kan du välja plats för lagring av filerna och detta kan då vara en extern hårddisk, eller vad du nu vill.

Att skapa ett HDV arkiv innebär att du flyttar filerna i originalformat, vilket i det här fallet är utrymmesparande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-18 10:13

Hej och tack för svar!

Jag läste om funktionen "Camera Archive" vad gäller iMovie, men där hittar jag den inte. I FCP X finns den däremot, precis som du säger.

När jag testar får jag en fil av typ "Final Cut Camera Archive" som inte går att öppna (vare sig i QuickTime eller i FCP X), utan som bara kan importeras (konverteras) i FCP X till samma format som jag får om jag gör en vanlig import (dvs. QuickTime/HDV1080i50). Det är en klar nackdel att man inte kan öppna den fil som skapas, men det får då vägas emot att man sparar utrymme. Å andra sidan kommer jag ju allt som oftast vara tvungen att importera/konvertera dessa Camera Achive-filer och får då två filer som tar utrymme...

Det jag fortfarande undrar är om formatet "HDV1080i50" egentligen är Apple ProRes, trots sitt namn, och om det, bortsett från att det är utrymmeskrävande, finns någon kvalitetsnackdel med detta format.

Jag undrar också om det finns någon annan programvara som kan importera en exakt kopia av DV-banden och även spela upp den på datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-18 12:14

I Hjälp-filerna till FCP X framgår att det är om man väljer "Create optimized media" som videon omkodas till Apple ProRes 422. Det framgår däremot inte vilket format det blir om man inte kryssar för detta val. Med tanke på att QuickTime kallar formatet "HDV1080i50" antar jag att det är just det, det är, dvs det ursrpungliga HDV-formatet från DV-banden.

Det står också "If the original camera format can be edited with good performance, this option [Create optimized media] is dimmed", vilket det är i mitt fall (åtminstone om jag försöker omkoda i efterhand).

Märkligt att det ska vara så svårt att få exakt, otvetydig information och att ett professionellt program som FCP X har så otydliga och begränsade menyval för import!

Ville inte dra allt på en gång, eftersom det snabbt blir långa inlägg.. men du verkar ju hittat det mesta själv.

Arkiven är dina nya band. Fyller samma funktion, dvs du har dina originalfiler där, för förvaring och backup på hårddisk istället för kassett. Jag tolkade det som att det var det du ville. Jämför arkivet med en .zip-fil. Det är inget du spelar upp, utan bara ett bekvämt sätt att packa ihop filerna på.

När du importerar filerna i FCPX får du, när det gäller HDV-material, originalformatet på datorn. Precis som du säger så kan FCPX hantera detta format utan större problem, så det konverteras inte till ProRes.

När det gäller formatetiketter så kan det knappast märkas upp tydligare än HDV 1080i50: HDV är sättet materialet är komprimerat på, 1080i50 är interlaced PAL med 25 bilder i sekunden (eller 50 fält i sekunden). Men det kräver ju förkunskaper om vad HDV och andra format är.

När du jobbar med HDV skall du bara ha en uppsättning filer på datorn: dina original från banden. FCPX kommer sedan att använda ProRes internt när det renderar ut sekvenser. Vid slutgiltig export kommer alltid dina original att refereras så att du inte får något generationsförlust inom FCPX.

Men alltså: dina arkiv är dina nya band som finns säkert på extern hårddisk. Uppackade arkiv/filer finns i dina Events i FCPX och det är kopior på dina original (om du använder ett sunt arbetsflöde).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-18 16:52

Då förstår jag och känner också att jag har all information jag behöver! Jag följer dina råd. Stort tack!

1
Bevaka tråden