Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exportera från FCPX Uncompressed HJÄLP

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har suttit 3 dygn nu och försökt pröva alla möjliga inställningar men får det inte fungera på min Dune HD Mediaspelare när jag skall spela upp dem.
Jag filmar med en Sony A99 i AVCH format, den skapar tydligen ngn BD fil på minneskortet jag visar paket och kommer åt stream som är .m2ts filer, dessa kör jag in i smartconverter som bibehåller formatet men gör dem till .mov format. Dessa kan jag spela upp perfekt i grym kvalité via min Dune Mediaspelare.
Men jag vill ju även redigera filmklippen, tar filerna in i Final Cut X och skapar filmen, här börjar problemet sedan!
Jag kan inte på ngt sätt exportera ut filen med ProRes 4222 t.ex då kan den inte spelas upp, väljer jag h.264 kan jag inte bestämma själv vilken bitrate jag vill ha och den skapar en förvisso bra film men på tok för liten om jag är ute efter bästa möjliga kvalité ?
Trodde detta var ett proffsprogram men det känns knappast så när man inte kan själv välja.
Kan jag inte bara få min fil att bibehålla den kvalité som den är, varför kan jag spela upp den innan den går in i FCP ?

Använd Compressor för din export.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-07-26 16:53

Som Hummel säger, du måste använda Compressor.
FCPX har bara några basexporteringar att välja mellan, vill du ha mer är det Compressor du lär köpa.

Jag har Compressor men även där om man väljer ProRess så går filen inte spela upp konstigt nog, måste välja H.264 och då är det ju inte den kvalitén man vill ha ändå, skumt

Du kan importera avchd direkt i FCPX, men det är viktigt att du då importerar från originalfilstrukturen direkt från minneskortet, alternativt kopplar kameran direkt till datorn. Man skall inte bryta ut endast videofilerna, även om det går.

Men när jag läser ditt inlägg ser jag inte riktigt problemet. Jag förstår dig så här:

  • Din re-wrap med smartconverter fungerar. Du får mov som du kan spela upp. Detta är bara ett containerbyte och ingen ny encode.

  • Du kan redigera dessa med FCPX. Du KAN exportera till ProRes 422, men din spelare stödjer inte dessa (väntat).

  • Du kan exportera ditt redigerade material till h.264 (välj kvalitet framför hastighet i inställningarna). Det fungerar och det ser bra ut, men du har en känsla av att det inte är bra, eftersom filstorleken blir "för liten"?

Till att börja med skall du inte försöka mata din spelare med ProRes. Det är ett intermediate format som används mellan redigerings- och grafikmjukvara. Exporten bör till slut utmynna i h.264—ett format du kan spela upp i alla mediaspelare.

Jag ser ingen anledning att köra micromanageent på bitraten, men om du vill kan du skapa en h.264-preset i compressor som har de egenskaper du önskar. Denna preset kan du sen lägga till direkt i FCPX via exportmenyn. Sen är den alltid tillgänglig som ett av dina standardval vid export.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Du kan importera avchd direkt i FCPX, men det är viktigt att du då importerar från originalfilstrukturen direkt från minneskortet, alternativt kopplar kameran direkt till datorn. Man skall inte bryta ut endast videofilerna, även om det går.

Men när jag läser ditt inlägg ser jag inte riktigt problemet. Jag förstår dig så här:

  • Din re-wrap med smartconverter fungerar. Du får mov som du kan spela upp. Detta är bara ett containerbyte och ingen ny encode.

  • Du kan redigera dessa med FCPX. Du KAN exportera till ProRes 422, men din spelare stödjer inte dessa (väntat).

  • Du kan exportera ditt redigerade material till h.264 (välj kvalitet framför hastighet i inställningarna). Det fungerar och det ser bra ut, men du har en känsla av att det inte är bra, eftersom filstorleken blir "för liten"?

Till att börja med skall du inte försöka mata din spelare med ProRes. Det är ett intermediate format som används mellan redigerings- och grafikmjukvara. Exporten bör till slut utmynna i h.264—ett format du kan spela upp i alla mediaspelare.

Jag ser ingen anledning att köra micromanageent på bitraten, men om du vill kan du skapa en h.264-preset i compressor som har de egenskaper du önskar. Denna preset kan du sen lägga till direkt i FCPX via exportmenyn. Sen är den alltid tillgänglig som ett av dina standardval vid export.

Tack för svaret, som du säger så visst blir jag oroad när jag pyntar ut en film på 120 mb från 1,2 GB
Men det är h.264 som man bör använda såklart.

En liten fundering till dock, när jag filmat i 1080p 60 fps gjort mitt projekt i FCPX, klippt ut och redigerat vissa bitar med slowmotion 50% så har jag en färdig projektfil, att exportera denna skall man välja 60 fps även i slutändan eller 30 som är delbart med 60.. PAL och NTSC är ju inte ngt man egentligen använder idag på digital presentation men för att få den mjuka smooth så bra som möjligt vilket bör jag använda ?

Ursprungligen av @ndreas:

En liten fundering till dock, när jag filmat i 1080p 60 fps gjort mitt projekt i FCPX, klippt ut och redigerat vissa bitar med slowmotion 50% så har jag en färdig projektfil, att exportera denna skall man välja 60 fps även i slutändan eller 30 som är delbart med 60.. PAL och NTSC är ju inte ngt man egentligen använder idag på digital presentation men för att få den mjuka smooth så bra som möjligt vilket bör jag använda ?

Normalt är att du exporterar i den standard som du vill "leverera" till. Idag klarar ju väl alla TV både PAL och NTSC och mycket spelas ju upp på datorer eller mediaspelare, om eventuellt inte bryr sig alls. Att välja rätt "target" är mer en grej om du levererar till en kund som har specifika önskemål, alternativt om du skall göra en DVD som kräver det ena eller det andra.

Vad det egentligen handlar om i ditt fall är "conforming". Då tar du ditt 60fps material och spelar upp i en annan hastighet. Men man får passa sig lite:

Du kan skapa ett 30fps projekt och importera ditt 60fps material i det. Exportera och du får 30fps som spelas upp helt vanligt. I det här fallet kastas hälften av bildrutorna bort. Det kommer att se helt normalt ut dock (beroende på slutarhastighet).

Du kan skapa ett 30fps projekt i FCPX, importera ditt 60fps material och sen välja "conform speed" under re-timing (ikonen till höger om enhancements). Då använder FCPX alla bildrutorna i dina originalklipp och lägger ut dem i sekvens enligt dina projektinställningar. Så ett klipp på 5 sekunder i 60fps blir plötsligt 10 sekunder om projektet är 30fps. Detta är samma sak som 50% slow motion, eller halv fart. Om dina projektinställningar är 25fps blir det ytterligare lite långsammare.

Med conform speed har du ingen kvalitetsförlust. Varje bildruta är en "riktig" bildruta från ditt originalklipp. Sen kan du leka hur mycket du vill med re-timing och det finns olika kvalitetsinställningar för det. Du kan ju dra ut dina klipp ännu mer, så att det blir extrem slow motion, men då kommer FCPX vara tvunget att skapa nya bildrutor med olika typer av algoritmer.

--------

Tillägg/förtydligande: om du skapar ett 60fps projekt och importerar 60fps material och sen väljer 50% speed på det (halv fart) och exporterar, så kommer FCPX vara tvunget att skapa nya bildrutor för varannan ruta som exporteras. Vill du använda 60fps till slow motion skall ditt projekt vara 30fps eller mindre (som en tumregel avseende vanliga standardformat).

Senast redigerat 2013-07-27 11:57
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Tillägg/förtydligande: om du skapar ett 60fps projekt och importerar 60fps material och sen väljer 50% speed på det (halv fart) och exporterar, så kommer FCPX vara tvunget att skapa nya bildrutor för varannan ruta som exporteras. Vill du använda 60fps till slow motion skall ditt projekt vara 30fps eller mindre (som en tumregel avseende vanliga standardformat).

30p är det bästa då det är delbart men spelar det ngn större roll om man väljer ett projekt med 24p alt. 23.98 ?

Byter du fps på "fel sätt" kommer du få kvalitetsförlust. Det är av den anledningen en spelfilm från USA är några minuter kortare när den kommer på DVD här hemma. 24 fps inspelat på film som sedan spelas upp med 25 fps dvs 25/24 hastighet. Reverse telecine är komplicerat...
Så håll dig till jämt delbara hastigtheter som förklarats ovan.
Jag kan förklara mer tekniskt eller hänvis till info om du vill veta mer

Du kan använda vilken projekthastighet du vill, så länge du använder "conform speed". Det som händer då är, som jag skrev ovan, att en bildruta från originalklippet blir en bildruta med den nya projekthastigheten. Vilken hastighet det *exakt* blir beror på förhållandet mellan klipp och projekt.

För all allan re-timing gäller sunt förnuft. Om du vill få ut fler fps än vad ditt originalklipp har, så blir det förlust.

1
Bevaka tråden