Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga om lämplig mjukvara för bildbehandling

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag använder mig mest av datorn som ordbehandlare och till surfande. Nu har en svägerska bett mig hjälpa henne med ett bild projekt. Problem!! Jag är kass på bildbehandling. Hon vill fotografera några av sina konstverk. Därefter skall vi ta in bilderna i datorn och göra utsnitt i bilderna för att skicka dem på tryck!! Bilderna skall vara på 300 dpi och skall alltså bara vara en del av konstverket. Jag har testat att göra det i Photoshop men det verkar vara lite overkill att skaffa detta mäktiga program. Finns det måhända något mindre, ej så kostsamt program som någon kan rekommendera? Jag tror jag använde mig av ett s.k. Crop Tool i Photoshop!

Photoshop Elements?
http://www.adobe.com/cfusion/tdrc/index.cfm?p...
30 dagars gratis test-version finns.

Kör själv med SketchBook.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-08-04 23:01

The Gimp http://www.gimp.org/ , helt gratis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-04 23:36

Beskära en bild kan du göra i Förhandsvisning. Eller iPhoto. Båda följde med din Mac då den köptes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-05 00:26

Apple Preview (finns med i OSX) eller Apple iPhoto som nämnts tidigare. Annars är Pixelmator ett fint program. Även Acorn ska vara bra.

Ursprungligen av Stenis49:

Hej!
Jag använder mig mest av datorn som ordbehandlare och till surfande. Nu har en svägerska bett mig hjälpa henne med ett bild projekt. Problem!! Jag är kass på bildbehandling. Hon vill fotografera några av sina konstverk. Därefter skall vi ta in bilderna i datorn och göra utsnitt i bilderna för att skicka dem på tryck!! Bilderna skall vara på 300 dpi och skall alltså bara vara en del av konstverket.

Jag hoppas att hon inte ställer några krav på att utsnitten ska se ut som hennes konstverk när det gäller färg, ljushet eller kontrast. Att göra en konstreproduktion som stämmer överens med originalet är bland de svårare uppgifterna. Redan fotograferingen ställer stora krav så att man har ljus av hög kvalitet som belyser verket jämnt över hela ytan. Sedan krävs det en rätt noggrann bearbetning av färgerna för att få dem att stämma överens med originalets. Sedan ska bilden tryckanpassas, så att den också fungerar i tryck. Inte en nybörjaruppgift direkt.

Men om det bara är att beskära bilden du ska göra fungerar ju alla de program som andra tipsat om.

Tack för tipsen

Tack för alla tips!! Jag skall ta mig en funderare vilket av programmen som kan fungera bäst!!

Ursprungligen av Stenis49:

Tack för alla tips!! Jag skall ta mig en funderare vilket av programmen som kan fungera bäst!!

Om du läser inlägget ovan dig så ska du nog först fundera på om du alls vill ställa upp.....
I all välmening sagt så tror jag inte riktigt du vet vad du ger dig in i.
/martin

Ursprungligen av Stenis49:

Tack för alla tips!! Jag skall ta mig en funderare vilket av programmen som kan fungera bäst!!

Tror att välja »rätt« program är det minsta av problemen.

1
Bevaka tråden