Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Haswell iMac är här! :D

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Precis när jag hade fått in pengar på kontot. Fast det går inte att beställa på svenska Apple Store ännu...

In something of a surprise move, Apple today announced the launch of updated iMacs based on Intel's Haswell processors, faster PCI Express-based flash storage options, and 802.11ac Wi-Fi.
“iMac continues to be the example that proves how beautiful, fast and fun a desktop computer can be,” said Philip Schiller, Apple’s senior vice president of Worldwide Marketing. “Inside its ultra-thin aluminum enclosure, the new iMac has the latest Intel processors, faster graphics, next generation 802.11ac Wi-Fi and faster PCIe flash storage.”
New models include:

21.5-inch
- $1299: 2.7 GHz quad-core i5 and Intel Iris Pro graphics
- $1499: 2.9 GHz quad-core Intel i5 and NVIDIA GeForce GT 750M with 1 GB video memory

27-inch
- $1799: 3.2 GHz quad-core Intel Core i5 and NVIDIA GeForce GT 755M with 1 GB video memory
- $1999: 3.4 GHz quad-core Intel Core i5 and NVIDIA GeForce GTX 775M with 2 GB video memory

All standard configurations come with 8 GB of RAM and a 1 TB traditional hard drive.

Ursprungligen av newcastle:

Precis när jag hade fått in pengar på kontot. Fast det går inte att beställa på svenska Apple Store ännu...

In something of a surprise move, Apple today announced the launch of updated iMacs based on Intel's Haswell processors, faster PCI Express-based flash storage options, and 802.11ac Wi-Fi.
“iMac continues to be the example that proves how beautiful, fast and fun a desktop computer can be,” said Philip Schiller, Apple’s senior vice president of Worldwide Marketing. “Inside its ultra-thin aluminum enclosure, the new iMac has the latest Intel processors, faster graphics, next generation 802.11ac Wi-Fi and faster PCIe flash storage.”
New models include:

21.5-inch
- $1299: 2.7 GHz quad-core i5 and Intel Iris Pro graphics
- $1499: 2.9 GHz quad-core Intel i5 and NVIDIA GeForce GT 750M with 1 GB video memory

27-inch
- $1799: 3.2 GHz quad-core Intel Core i5 and NVIDIA GeForce GT 755M with 1 GB video memory
- $1999: 3.4 GHz quad-core Intel Core i5 and NVIDIA GeForce GTX 775M with 2 GB video memory

All standard configurations come with 8 GB of RAM and a 1 TB traditional hard drive.

Nu önskar jag mig en ny dator till jobbet

Kanske är det så man borde få OS X 10.9 tillsammans med de nya iMac-datorerna?

Edit: Såg på pressmeddelandet att det verkar bli det nuvarande OS X.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-24 15:29
Ursprungligen av madeinswe_91:

Kanske är det så man borde få OS X 10.9 tillsammans med de nya iMac-datorerna?

Det är inte första gången som ny hårdvara kommer med senaste point uppdateringen av äldre OS. Dock brukar man få gratis uppgradering när skarp version av nästa OS kommer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-24 16:29

Se där!

- Configurable to NVIDIA GeForce GTX 780M with 4GB of GDDR5 memory.

Nu har jag beställt...

Maxar med 32 Gig RAM när jag får den.

iMac 27"
• 3,5 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,9 GHz
• 8 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM - 2 x 4 GB
• 1 TB Fusion Drive
• NVIDIA GeForce GTX 775M med 2 GB GDDR5

och släpp nu en uppdaterad mac mini också. Please ...

Väldigt tråkigt och förvånande att Apple håller fast vid rena skitdiskar på så pass dyra datorer...Hallå, det är snart 2014 Apple!

Att behöva betala minst 1800 extra för FD känns minst sagt svagt när det verkligen borde vara standard.

5400-varvare? Men kom igen!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-09-24 17:36

Gamla mekaniska diskar borde förbjudas, tur att de i alla fall har slängt ut dem från de bärbara. Ny skärm med högre upplösning är också önskvärt. Annars är det naturligtvis trevligt med Haswell och 802.11ac.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-09-24 17:43

Mekaniska hårddiskar är fortfarande standard.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-24 22:01

Typiskt!!
Jag beställde/betalade en ny iMac igår via M-Store!!!

Ångerätt? näää, inte om man är företagare!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-24 22:05

Det är väl bara att ringa M-Store. Är de måna om sina kunder så byter de modell åt dej. Annars förlorar de en kund...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-24 22:21

Det ska bli intressant att se prestandaskillnaderna mellan Late 2012 och denna.

Även på grafikkortet då.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-09-24 22:54

"Kul" att MacBook Pro retina med 13,3 tums skärm fortfarande har högre upplösning än en iMac 27 tum. Snart dags att göra något åt det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-25 13:20
Ursprungligen av P1200VB:

"Kul" att MacBook Pro retina med 13,3 tums skärm fortfarande har högre upplösning än en iMac 27 tum. Snart dags att göra något åt det?

Sant, även en iPad har högre upplösning än 21" iMac.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-09-25 15:28
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Väldigt tråkigt och förvånande att Apple håller fast vid rena skitdiskar på så pass dyra datorer...Hallå, det är snart 2014 Apple!

Att behöva betala minst 1800 extra för FD känns minst sagt svagt när det verkligen borde vara standard.

5400-varvare? Men kom igen!

Fast nu så kan man ju ha båda. Visst tycker jag att dom kunde ha slängt in fusion drive i grund paketet.

Speciellt i stationära datorer så prioriteras ofta lagrings kapacitet mer än prestanda.
Och 5400rpm är inte till en nackdel alltid. Att tro att en 7200rpm disk är bättre lämpad automatiskt än en 5400rpm disk är fel.
Det beror på mycket mer faktorer än så, sen kommer även 5400rpm diskarna med andra fördelar som att dom är tystare och utvecklar mindre värme och dom egenskaperna är ofta viktiga i ett kompakt system.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-09-25 15:55

Min MBP från 2009 börjar kännas gammal. Dags att börja fundera över vad jag ska köpa åt mig själv i julklapp, en iMac med GTX 780M lockar!

Någon som sett tester på den senaste modellen? Skulle gärna se jämförande tester, Fusion drive vs. SSD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-25 18:54

GTX 780M blir mycket fint, speciellt på en maskin med så pass hög upplösning på skärmen!

Det blir en gissningslek tills tester finns men SSD:n borde prestera likt nya MacBook Air vilket innebär uppåt 800 MB/s läs och skriv, kanske rent av snabbare eftersom iMacen har större disk.

Fusion-prestandan påstår Apple vara den dubbla mot tidigare men där blir det nog också en fråga om vad man gör. Fusion-delen är fortfarande 128GB SSD + 1 eller 3 TB HDD. Hade Fusion-delen varit 256GB hade potentiellt prestandan blivit ännu bättre (men lösningen också dyrare).

Fusion 2012
http://www.barefeats.com/hard158.html

Ursprungligen av Erik.dv:

GTX 780M blir mycket fint, speciellt på en maskin med så pass hög upplösning på skärmen!

Det blir en gissningslek tills tester finns men SSD:n borde prestera likt nya MacBook Air vilket innebär uppåt 800 MB/s läs och skriv, kanske rent av snabbare eftersom iMacen har större disk.

Fusion-prestandan påstår Apple vara den dubbla mot tidigare men där blir det nog också en fråga om vad man gör. Fusion-delen är fortfarande 128GB SSD + 1 eller 3 TB HDD. Hade Fusion-delen varit 256GB hade potentiellt prestandan blivit ännu bättre (men lösningen också dyrare).

Fusion 2012
http://www.barefeats.com/hard158.html

Jag trodde att den sammanlagda storleken på Fusion Drive var 1 eller 3 TB. Är den alltså 1,12 respektive 3,12 TB? Var har du läst det? Då får man ännu lite mer plats i så fall...

Ursprungligen av newcastle:

Jag trodde att den sammanlagda storleken på Fusion Drive var 1 eller 3 TB. Är den alltså 1,12 respektive 3,12 TB? Var har du läst det? Då får man ännu lite mer plats i så fall...

Nej du får inte mer plats pga fusion. I princip är det en hybrid disk, den sparar det du använder mest på SSDn också dvs, t.ex. OS X om du startar om mycket kommer den lagra hela oprativsystemet på SSD så det går fortare att slå på.

Så storleken kommer du aldrig kunna nytja om du inte lyckas stänka av fusion driven, då kan du i teorin köra en SSD och en vanlig HDD och då blir det 1 TB + 128GB SSD

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-25 20:16
Ursprungligen av newcastle:

Jag trodde att den sammanlagda storleken på Fusion Drive var 1 eller 3 TB. Är den alltså 1,12 respektive 3,12 TB? Var har du läst det? Då får man ännu lite mer plats i så fall...

Nja, mitt svar var primärt gällande hur fusion-delen är "bara" 128GB SSD. Hade den varit 256GB hade man dels fått en snabbare SSD-del av fusion-disken, dels mycket mer SSD att lagra filer på (och mindre swap mot HDD:n).

Dock har jag för mig fusion-drive blir SSD+HDD men jag kan ha fel.

Edit:

Den disken är 1.12 GB vilket talar för att man får både SSD och HDD som en stor disk.

Ursprungligen av AnandTech:

The capacity of a single Fusion Drive is actually the sum of its parts. A 1TB Fusion Drive is actually 1TB + 128GB (or 3TB + 128GB for a 3TB FD).

http://www.anandtech.com/show/6679/a-month-wi...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-09-25 20:28
Ursprungligen av Erik.dv:

GTX 780M blir mycket fint, speciellt på en maskin med så pass hög upplösning på skärmen!

Det blir en gissningslek tills tester finns men SSD:n borde prestera likt nya MacBook Air vilket innebär uppåt 800 MB/s läs och skriv, kanske rent av snabbare eftersom iMacen har större disk.

Fusion-prestandan påstår Apple vara den dubbla mot tidigare men där blir det nog också en fråga om vad man gör. Fusion-delen är fortfarande 128GB SSD + 1 eller 3 TB HDD. Hade Fusion-delen varit 256GB hade potentiellt prestandan blivit ännu bättre (men lösningen också dyrare).

Fusion 2012
http://www.barefeats.com/hard158.html

Nah 50% snabbare påstår dom att den är.
Är lätt att tänka "det är dubbelt så snabbt" men skillnaden är rätt stor

http://www.apple.com/imac/performance/
"Fusion Drive is now up to 50 percent faster. It’s a breakthrough concept that combines the high storage capacity of a traditional hard drive with the high performance of flash storage. "

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-25 20:38
Ursprungligen av zOlid:

Nah 50% snabbare påstår dom att den är.
Är lätt att tänka "det är dubbelt så snabbt" men skillnaden är rätt stor

http://www.apple.com/imac/performance/
"Fusion Drive is now up to 50 percent faster. It’s a breakthrough concept that combines the high storage capacity of a traditional hard drive with the high performance of flash storage. "

My bad. Antog SSD fick samma boost som andra PCIe-lösningar. 50% snabbare landar ändå SSD-delen över tror jag 500Mb/s i sådant fall.

Själv kör jag Fusion internt och en SSD över USB-3. Fungerar mycket bra på en 2012-maskin. På en 2013-maskin skulle jag eventuellt förespråka SSD internt och HDD externt. Eventuellt. Allt beror på behovet. 512 GB SSD kommer man mycket långt på.
Man får räkna lite på priset också...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-09-25 21:02
Ursprungligen av Erik.dv:

My bad. Antog SSD fick samma boost som andra PCIe-lösningar. 50% snabbare landar ändå SSD-delen över tror jag 500Mb/s i sådant fall.

Själv kör jag Fusion internt och en SSD över USB-3. Fungerar mycket bra på en 2012-maskin. På en 2013-maskin skulle jag eventuellt förespråka SSD internt och HDD externt. Eventuellt. Allt beror på behovet. 512 GB SSD kommer man mycket långt på.
Man får räkna lite på priset också...

Nu förstår jag inte.
Menar du alltså att alla lägger ut 8000kr för att få 1tb flash? ;D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-25 21:14
Ursprungligen av zOlid:

Nu förstår jag inte.
Menar du alltså att alla lägger ut 8000kr för att få 1tb flash? ;D

Haha, nja mer att Apple tog ut 12 000 SEK för 768 GB SSD i början av 2012 års modell. Nu kostar 256 GB inte så våldsamt mycket mer per GB än att köpa en Samsung-disk på Webhallen.

512 GB och uppåt har dock ca 20% högre pris per GB.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-26 00:18
Ursprungligen av Yellowtown:

Nej du får inte mer plats pga fusion. I princip är det en hybrid disk, den sparar det du använder mest på SSDn också dvs, t.ex. OS X om du startar om mycket kommer den lagra hela oprativsystemet på SSD så det går fortare att slå på.

Så storleken kommer du aldrig kunna nytja om du inte lyckas stänka av fusion driven, då kan du i teorin köra en SSD och en vanlig HDD och då blir det 1 TB + 128GB SSD

Nja, du behöver läsa på lite här.

Det är långt ifrån en hybrid-disk, det handlar om tiering. För övrigt så ligger OS:et alltid på SSD:n, oavsett hur mycket du startar om.

Och jo, man har tillgång till allt utrymme, inte bara 1 TB eller 3 TB. Allt utom 4 GB som Fusion Drive ständigt har som dump.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-09-26 18:29

Hur är det nu, har 3 TB-varianterna med FusionDrive fortfarande problem med att boota upp Windows genom BootCamp?

Ursprungligen av Carbio:

Hur är det nu, har 3 TB-varianterna med FusionDrive fortfarande problem med att boota upp Windows genom BootCamp?

Detta är fixat.
Men Windows-partitionen använder sig enbart av mekaniska disken (oberoende storlek).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-28 19:31

GeForce GTX 780M vs 680MX
http://gpuboss.com/gpus/GeForce-GTX-780M-vs-G...

Låter som en 10-15% boost. Vad som är mest imponerande är en 30% ökning i OpenCL-prestanda. Sen kan nog i vissa fall 4GB VRAM bli en natt och dag skillnad.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-09-28 21:16
Ursprungligen av Borttaget:

Detta är fixat.
Men Windows-partitionen använder sig enbart av mekaniska disken (oberoende storlek).

Vad bra!

Jag har aldrig ägt en iMac förut och nu funderar jag på 27-tummaren - man kan ju konfigurera den på Apples hemsida i samband med beställning. Vilka alternativ är vettiga (eller självklara?) att lägga på uppgradering vid köp av iMac?
(Vad jag förstår kan man t ex själv pilla i mer minne i efterhand...)

27-tummaren erbjuds i två alternativ: 3,2 GHz i5 och 3,4 GHz i5, där grafikminnet skiljer sig åt mellan alternativen NVIDIA GeForce GTX 775M med 1 GB videominne resp 2 GB.
Hur stor praktisk skillnad presterar grafikkortet på 1 MB jämfört mot 2 MB?

Vidare några följdfrågor:
Är det vettigt att lägga till uppgradering av processor till i7?

Tänkte väl inte spela så mycket på datorn, men desto mer använda den för redigering av inspelat foto/video med mobil...

Tips / kommentarer?

Senast redigerat 2018-07-23 09:38
Bevaka tråden