Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Imac-modeller har SSD-anslutning som standard

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På utsidan är nya Imac-modellerna exakt likadana som sina föregångare, men under skalet döljer sig några intressanta nyheter. Ifixit har skruvat isär dem och ger en ordentlig genomgång.

Läs hela artikeln här

Kommer det bli bara PCI express-anslutning i alla macar framöver? Det är väl bra för hastigheten men de diskar som finns kostar ju typ dubbelt upp eller mer jämfört med SATA. Eller tänker jag fel?
Jag går och suktar efter kommande mac mini där jag tänkt byta ut hdd mot en 500 GB samsung 840 pro SSD.
Känns ju snopet nu om det inte kommer fungera ...

Ursprungligen av torbjorneklund:

Kommer det bli bara PCI express-anslutning i alla macar framöver? Det är väl bra för hastigheten men de diskar som finns kostar ju typ dubbelt upp eller mer jämfört med SATA. Eller tänker jag fel?
Jag går och suktar efter kommande mac mini där jag tänkt byta ut hdd mot en 500 GB samsung 840 pro SSD.
Känns ju snopet nu om det inte kommer fungera ...

Risken finns att det bara blir PCI-E, ja. Kostnaden för sådana diskar lär dock sjunka över tid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-26 17:33
Ursprungligen av torbjorneklund:

Kommer det bli bara PCI express-anslutning i alla macar framöver? Det är väl bra för hastigheten men de diskar som finns kostar ju typ dubbelt upp eller mer jämfört med SATA. Eller tänker jag fel?
Jag går och suktar efter kommande mac mini där jag tänkt byta ut hdd mot en 500 GB samsung 840 pro SSD.
Känns ju snopet nu om det inte kommer fungera ...

De modeller som fortfarande kan beställas med gammaldags mekanisk disk kommer du ju kunna byta ut just den mekaniska disken mot en SATA SSD fortfarande, även om det finns en extra pci-e anslutning.

Ursprungligen av tooobe:

De modeller som fortfarande kan beställas med gammaldags mekanisk disk kommer du ju kunna byta ut just den mekaniska disken mot en SATA SSD fortfarande, även om det finns en extra pci-e anslutning.

Jo, men hur kul är det att välja den gamla nu när det troligen kommer en ny om några veckor. Jag vill ju ha den bättre grafiken och snålare hassel. Tänkte köpa en burk som håller några år. Min gamla maskin är 6 år nu och tanken var att denna skulle hålla lika länge (förutsatt att inget haveri inträffar) .
Och nu läser jag att priserna på mac mini i sydamerika gått upp. Blev ju inte lättare att fatta beslut nu.

Ursprungligen av torbjorneklund:

Jo, men hur kul är det att välja den gamla nu när det troligen kommer en ny om några veckor. Jag vill ju ha den bättre grafiken och snålare hassel. Tänkte köpa en burk som håller några år. Min gamla maskin är 6 år nu och tanken var att denna skulle hålla lika länge (förutsatt att inget haveri inträffar) .
Och nu läser jag att priserna på mac mini i sydamerika gått upp. Blev ju inte lättare att fatta beslut nu.

Varför inte köpa den nya idag (iMac)? Eller kommer det en ännu nyare om några veckor?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-26 18:19
Ursprungligen av torbjorneklund:

Jo, men hur kul är det att välja den gamla nu när det troligen kommer en ny om några veckor. Jag vill ju ha den bättre grafiken och snålare hassel. Tänkte köpa en burk som håller några år. Min gamla maskin är 6 år nu och tanken var att denna skulle hålla lika länge (förutsatt att inget haveri inträffar) .
Och nu läser jag att priserna på mac mini i sydamerika gått upp. Blev ju inte lättare att fatta beslut nu.

Jag syftade på de nya som kommer, förutsatt att de fortfarande kommer med mekanisk hårddisk som standard. Går Apple över till SSD som standard på alla sina modeller redan vid den här uppdateringen (vilket de förmodligen kommer göra NÅGON gång, men eftersom de inte gjort det på iMacen så blir det troligtvis inte så på Mini heller den här generationen som kommer) så är du däremot i trubbel.

Ursprungligen av torbjorneklund:

Jo, men hur kul är det att välja den gamla nu när det troligen kommer en ny om några veckor. Jag vill ju ha den bättre grafiken och snålare hassel. Tänkte köpa en burk som håller några år. Min gamla maskin är 6 år nu och tanken var att denna skulle hålla lika länge (förutsatt att inget haveri inträffar) .
Och nu läser jag att priserna på mac mini i sydamerika gått upp. Blev ju inte lättare att fatta beslut nu.

Är det bara jag som inte förstår problemet här? Det kom en ny iMac i tisdags. Alla konfigurationerna går att få med mekanisk hårddisk och/eller SSD. Det lär väl dröja ett år till nästa gång den uppdateras, kanske mer. Känns lite väl tidigt att stressa upp sig redan nu över vad 2015 års iMacar har och inte har.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-26 20:42
Ursprungligen av Samuel K:

Är det bara jag som inte förstår problemet här? Det kom en ny iMac i tisdags. Alla konfigurationerna går att få med mekanisk hårddisk och/eller SSD. Det lär väl dröja ett år till nästa gång den uppdateras, kanske mer. Känns lite väl tidigt att stressa upp sig redan nu över vad 2015 års iMacar har och inte har.

...dessutom att stressa upp sig över detta när man ändå säger att den man köper ska hålla några år, inom dessa "några år" kommer det ändå ha kommit ännu en eller flera nya modeller. Vad ska han göra då, låta bli att köpa pga detta också?

Oj, jag missuppfattade nog lite här. Trodde att alla anslutningar skulle vara med PCI-E. Så är det alltså inte eller?
(Det jag vill köpa är alltså en MAC MINI som jag maxar med bästa processorn, 16 GB ram och byter ut HDD mot en 500 GB samsung 840 pro SSD, den maskinen bör inte seg de närmsta åren. Förlåt om det blev lite OT i denna tråd som ju egentligen handlar om iMac)

Ursprungligen av torbjorneklund:

Oj, jag missuppfattade nog lite här. Trodde att alla anslutningar skulle vara med PCI-E. Så är det alltså inte eller?
(Det jag vill köpa är alltså en MAC MINI som jag maxar med bästa processorn, 16 GB ram och byter ut HDD mot en 500 GB samsung 840 pro SSD, den maskinen bör inte seg de närmsta åren. Förlåt om det blev lite OT i denna tråd som ju egentligen handlar om iMac)

Precis, det finns både PCI-E och vanlig SATA. Skulle tippa att nästa Mini rustas likadant i och med att Fusion drive är ett säljargument. Säkerligen kommer både iMac och Mini att bli av med SATA den dag Apple bestämmer sig för att utrota mekaniska hårddiskar, men som prisutvecklingen ser ut lär det nog dröja ett år eller så.

1
Bevaka tråden