Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Freehandfiler till illustrator

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-27 14:24

Jo - det är en uttjatad fråga! Men jag behöver ändå göra något. Jag har omkring 6000 filer jag skulle behöva konvertera.
Det där adobescriptet får jag inte att fungera. Automatorvägen verkar komplicerad, har gjort några enkla test. Manuellt öppna och spara som är inget alternativ, då är illustrator gammal när jag är klar.
Någon som har någon idé eller tanke på hur man kan lösa det här? Jag har både Freehand och Illustrator på samma maskin.

Jag vet att det inte bara är jag som sitter med den här huvudvärken.

Till att börja med - du vet väl att Illustrator CS6 och senare inte kan öppna Freehand-filer. Du måste ha en tidigare version.

http://www.99mac.se/forum/p/2148318
http://www.99mac.se/forum/p/2153649

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-30 08:21

Visst - jag är kvar på 5.5 - så no worries.

Antingen får du redigera scriptet så att det funkar, eller så kan du använda en lite nyare version, typ 8 eller högre (men lägre än cs6) och använda "actions"/funktionsmakron

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-30 12:09

Mitt problem är att jag har olika typer av freehandfiler - som när man öppnar ger olika typer av konverteringsfrågor. Ibland undrar den om texten, ibland om vilken färgrymd man vill använda och ibland båda. Det här ställer till det för actions. Det finns färdiga illustrator-automator-script där man kan öppna och bara strunta i frågorna, men jag får inte det att flyta. Det blir en-och-en, men jag behöver batch-fixa alla filer. (jag kör alltså cs5.5, inte illustrator 5.5 - även om jag var med på den tiden också ).

Jaja, då gör det saken lite enklare. Vill du leja hjälp att göra ett script tar det inte mer en en halvtimme/timme för att knåpa ihop ett sånt script

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-30 15:45

Coolt - kan du peka i rätt riktning? Jag behöver hjälp!

Tja, du kan alltid anlita mig. Det är sånt jag gör

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-18 13:10

Richard - Stort tack!

Så skönt att slippa fundera på det där längre. Och till er andra som tvekar - gör inte det, kontakta Richard bara så löser det sig :-).

1
Bevaka tråden