Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MKV > MP4 Remux program? Freeware.

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Blev med min första Mac - någonsin - för två dagar sen. Supernöjd hittills!

På Windows så använder jag mig utav "MkvToMP4" för att batch-remuxa .MKV filer till .MP4. Programmet var gratis.

Förstår att 'Handbrake' inte remuxar. Förstår att iFlicks remuxar, men att det kostar. Hjälp mig: finns det något gratisprogram som gör detta? Finns ett program som heter 'Adapter', men det framkommer inte om programmet bara re-encodar eller om det finns remux-möjlighet också.

Om jag förstår det korrekt så innebär remux att man då tar med ett eller flera ljudspår. Då MKV endast är en container så skulle jag nog säga att Handbrake klarar av det, testa vettja

Nej, Handbrake kodar om videospåret. Subler kan göra om dina mkv utan omkodning. Här är en bra guide på man kan göra om sina mkv:s utan förstörande omkodningar:

http://forums.plexapp.com/index.php/topic/392...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-29 17:47
Ursprungligen av Sir N.:

Nej, Handbrake kodar om videospåret. Subler kan göra om dina mkv utan omkodning. Här är en bra guide på man kan göra om sina mkv:s utan förstörande omkodningar:

http://forums.plexapp.com/index.php/topic/392...

Så mycket Windows-PC över det så det knappt är sant...

Mitt förslag till TS, trots att det kostar pengar, är iFlicks. Det är helt överlägset, du bara droppar de filer du vill göra om och sedan fixar programmet resten.

Du kan ladda ner en trialversion från http://www.iflicksapp.com.

Ursprungligen av zinned:

Så mycket Windows-PC över det så det knappt är sant...

Mitt förslag till TS, trots att det kostar pengar, är iFlicks. Det är helt överlägset, du bara droppar de filer du vill göra om och sedan fixar programmet resten.

Du kan ladda ner en trialversion från http://www.iflicksapp.com.

Nej, så jäkla jobbigt är det inte med Subler som man kan tro när man läser Guiden. Egentligen behöver du bara öppna mkv:n i Subler och sen spara den så är du hemma. Men skall du konvertera DTS till AC3, lägga till undertexter och metadata såsom uppgifter om skådisar och handling etc så blir det naturligtvis lite fler handgrepp.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-29 18:37
Ursprungligen av Sir N.:

Men skall du konvertera DTS till AC3, lägga till undertexter och metadata såsom uppgifter om skådisar och handling etc så blir det naturligtvis lite fler handgrepp.

Det vill man så klart, speciellt om man äger iPhone/iPad/AppleTV. Det sköter iFlicks per automatik.

Eller så använder man Plex så behöver man inte bry sig vilket format saker är i öht, och metadata fixar Plex automagiskt.

Hej!

Jag är sugen på Plex men har ingen device som kopplar till Tven då. Har hört sådär om PlexConnect nämligen...

Vad kopplar du till TVn idag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-29 20:45

ffmpeg, vad annars?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-29 22:20
Ursprungligen av keptang:

Eller så använder man Plex så behöver man inte bry sig vilket format saker är i öht, och metadata fixar Plex automagiskt.

Då behöver du ändå en mjukvara på klientsidan samt en mjukvara på serversidan. Alla som har läst lite grann på temat vet att det är långt ifrån problemfritt med Plex, ta metadata som ett exempel. Då är det betydligt smidigare att redan ha filerna redo att spelas rakt upp och ner på vilken Apple-produkt som helst....vilket iFlicks ordnar på ett kick.

@zinned, kanon, om man vill hålla på och konvertera allt som inte passar iTunes (eller byta container) och man nöjer sig med det och gillar att använda iTunes.

Kör Plex sen år tillbaka och har noll problem med det, extra smidigt att kunna synka vad man vill till valfri mobil enhet som har Plex-appen. Oavsett om enheten kör iOS/Android eller WP.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-29 22:42
Ursprungligen av keptang:

@zinned, kanon, om man vill hålla på och konvertera allt som inte passar iTunes (eller byta container) och man nöjer sig med det och gillar att använda iTunes.

Kör Plex sen år tillbaka och har noll problem med det, extra smidigt att kunna synka vad man vill till valfri mobil enhet som har Plex-appen. Oavsett om enheten kör iOS/Android eller WP.

Just synken om man har flera olika mobila plattformar, sure. Dock är det ju nog inte det vanligaste bland skribenterna på detta forum. För övrigt behöver man inte använda iTunes bara för att man fixar filerna till iTunes-vänligt format.

För övrigt, konvertera? Jag har nog inte konverterat något de senaste två-tre åren iaf. H.26x är ju standard.

Tidigare har jag haft en WIN8 burk där jag med MKVtoMP4 remuxat filmer, lagt i iTunes och sen spelat upp via min ATV3 till Plasman.

Idag är WIN8 datorn borta och ersatt med en Macbook Air. Tänkte bara om det fanns någon mer smidig lösning än att remuxa allt...

Ursprungligen av zinned:

Just synken om man har flera olika mobila plattformar, sure. Dock är det ju nog inte det vanligaste bland skribenterna på detta forum. För övrigt behöver man inte använda iTunes bara för att man fixar filerna till iTunes-vänligt format.

För övrigt, konvertera? Jag har nog inte konverterat något de senaste två-tre åren iaf. H.26x är ju standard.

Eller byta container skrev jag tror jag, minst ett extra steg genom iFlicks.

Plex funkar iaf för mig, utan att behöva några mellansteg..

YMMV.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-29 22:55
Ursprungligen av keptang:

Eller byta container skrev jag tror jag, minst ett extra steg genom iFlicks.

Plex funkar iaf för mig, utan att behöva några mellansteg..

YMMV.

Ok, förklara för mig en användare då ska köra Plex på sin ATV3 så smidigt som du beskriver.

Hur gör man?

Ursprungligen av zinned:

Ok, förklara för mig en användare då ska köra Plex på sin ATV3 så smidigt som du beskriver.

Hur gör man?

PlexConnect?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-29 23:11
Ursprungligen av barbapappa_86:

PlexConnect?

Ah, det finns alltså som "app" på en ATV?

Jag ser nämligen inte det på min.

Ursprungligen av zinned:

Ok, förklara för mig en användare då ska köra Plex på sin ATV3 så smidigt som du beskriver.

Hur gör man?

Airplay eller vänta (i en evighet?) tills Apple släpper stöd för appar till ATV.
Stanna med en inlåst ATV 3, gör allt iTunes-vänligt med iFlicks, ha en dator rullandes med iTunes och var nöjd med det.

Eller investera i en Mac mini (eller varför inte en NAS) som kör Plex och inte behöver konvertera något/byta containrar/vara beroende av iTunes. Som en bonus kan du komma åt allt från valfri mobil enhet som har en Plex-app.

Jag har ATV 3/NAS/en Mac mini som HTPC, vilken setup jag föredrar kan du nog gissa.

Ett alternativ som sagt..

Ursprungligen av zinned:

Ah, det finns alltså som "app" på en ATV?

Jag ser nämligen inte det på min.

Vet inte riktigt om du bara är dryg, eller om du faktiskt inte kommer ihåg att du själv har hänvisat en användare här på forumet till rätt tråd ang PlexConnect? Kan tycka att du borde veta vad det är, förutsatt att du då inte har glömt det dvs:
http://www.99mac.se/forum/t/304034-plex-pa-at...

Tror dock inte att det var detta som Keptang tänkte på, utan mer ett inköp av Mac Mini eller motsvarande. Lurade ut mig själv där en aning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-29 23:36
Ursprungligen av keptang:

Airplay eller vänta (i en evighet?) tills Apple släpper stöd för appar till ATV.
Stanna med en inlåst ATV 3, gör allt iTunes-vänligt med iFlicks, ha en dator rullandes med iTunes och var nöjd med det.

Inlåst...tss. Det verkar ju snarare som man är ganska låst i scenariot du målar upp.

Airplay inte riktigt aktuellt, va? Ännu en enhet som måste vara med i kedjan och dessutom mig veterligen inte multichannel då.
En dator rullandes? Ja, det har väl alla hela tiden...eller? Även du med Plex måste ha en server med Plex-mjukvara rullandes hela tiden. Du har ju en Mac Mini rullandes, det är ju precis det du insinuerar är ett minus.

Btw, det tar 10 min att byta container på en två timmar lång spelfilm, ca 1,5 minuter för ett avsnitt från en tv-serie. Något som iFlicks då gör under tiden man gör annat på datorn. No biggie.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Vet inte riktigt om du bara är dryg, eller om du faktiskt inte kommer ihåg att du själv har hänvisat en användare här på forumet till rätt tråd ang PlexConnect? Kan tycka att du borde veta vad det är, förutsatt att du då inte har glömt det dvs:
http://www.99mac.se/forum/t/304034-plex-pa-at...

Tror dock inte att det var detta som Keptang tänkte på, utan mer ett inköp av Mac Mini eller motsvarande. Lurade ut mig själv där en aning.

Det vet jag mycket väl, dock handlar detta inte om det utan vad som är smidigt. Att hålla på med dessa olika Plex-lösningar är ett gissel och inget som är smidigt. Det är mer klassiskt Windows-göra, inte så användarvänligt.

Ursprungligen av zinned:

Det vet jag mycket väl, dock handlar detta inte om det utan vad som är smidigt. Att hålla på med dessa olika Plex-lösningar är ett gissel och inget som är smidigt. Det är mer klassiskt Windows-göra, inte så användarvänligt.

Kan dock tycka att det fungerar smidigt när man väl har ställt in det.

Smaken som baken i denna fråga antar jag..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-29 23:53

Sure, det är upp till var och en att själv välja

@zinned, eftersom jag har en NAS som kör PMS så behöver jag inte ha en dator igång som kör det nej.

Men kör på din lösning du så kör jag på min.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-29 23:59
Ursprungligen av keptang:

@zinned, eftersom jag har en NAS som kör PMS så behöver jag inte ha en dator igång som kör det nej.

Men kör på din lösning du så kör jag på min.

Vi talar inte om "din" eller "min", det bör du ju veta. Vi talar om vad som är smidigt som TS kan ta del av.

Lite dyrt för TS att köpa en så pass kraftfull NAS, ens någon, bara för denna sakens skull. Dessutom har du fortfarande inget smidigt sätt att ta del av ditt NAS-lagrade Plex-bibliotek på en ATV.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-09-30 01:40
Ursprungligen av alexeliasson:

Hej!

Blev med min första Mac - någonsin - för två dagar sen. Supernöjd hittills!

På Windows så använder jag mig utav "MkvToMP4" för att batch-remuxa .MKV filer till .MP4. Programmet var gratis.

Förstår att 'Handbrake' inte remuxar. Förstår att iFlicks remuxar, men att det kostar. Hjälp mig: finns det något gratisprogram som gör detta? Finns ett program som heter 'Adapter', men det framkommer inte om programmet bara re-encodar eller om det finns remux-möjlighet också.

Grattis till en annorlunda men enklare dator!
Själv jagar jag alltid efter det billigaste och gratis men jag har inte hittat något som ens är i närheten av iFlicks. Toppennöjd är jag, värderar lätt programmet till det tredubbla priset.
Kör alltid med förinställningen 'iTunes kompatibel' för att få filmerna att funka på ATV3.

Tack för alla era svar - uppskattas! Kan också berätta att jag är lika nöjd med min Macbook, förstår inte vad jag har väntat på

Hade pengar inte varit ett bekymmer, så hade jag ju köpt en Mac Mini istället för min ATV3. Men riktigt där är vi inte än...

En NAS kanske vore aktuellt, men en nas innehållandes Plex har väl inte kraften att transcoda materialet on the fly?

Lutar åt att jag får fortsätta att remuxa film efter film manuellt, och streama till min ATV 3:)

Har ingen sagt Handbrake??? Wow är jag först med det tipset.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-01 18:42
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Har ingen sagt Handbrake??? Wow är jag först med det tipset.

Man är aldrig först utan det är redan tipsat om men Handbrake remuxar inte utan kodar om så det är inget alternativ.
Jag röstar också på iFlicks fast det kostar en slant.

1
Bevaka tråden