Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide för screentryck

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet om det finns bra sidor eller böcker om optiskt screentryck på textil?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-26 17:28

Upp

Skulle behöva svar på detta jag också, tack.

Konstnären Lasse Hejll har lagt upp enintroduktion till silksceen, där ni nog kan få lite tips, det är väl i grunden samma teknik. Han har säkert inget emot frågor heller och är supertrevlig.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 22:11

Jag tycker att Lasse Hejll-sidan var schysst men kanske inte så mycket om hur man går till väga, Andy Warhol har en fin liten "guide" hur man går till väga: http://www.warhol.org/interactive/silkscreen/main.html
Annars så finns Screentec i sthlm, Svenska Handtryck (också i sthlm) som säljer utrustning och de har även guider om hur man gör, start-kit och så. Screena är skitkul!
Läste första inlägget igen, är det fotoemulsion som menas eller vad menar ni med optiskt screentryck?

Var köper man prylarna då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-03 06:56

Screentryck är hur kul som helst!
Tänk bara på när du ska göra screenramar (som du senare ska lägga färgen och sila den genom duken) att själva tryckbilden måste läggas spegelvänd på framsidan av ramen när du ska exponera den med UV (i motsats i offset där tryckbilden ligger rätt från början). I annat fall kommer eventuell text hamna baklänges på det du ska screena.

Ett annat nybörjarfel: försök ha så rena händer som möjligt när du ska flytta den nytryckta tröjan. Tyvärr har jag sett alltför många tröjor som har blivit kvaddade pga fingeravtryck.

screentec.se/WEBSTART/tech_fotoscreen.html
eller närmaste konstnärbutik
eller Grafisk Kokbok

1
Bevaka tråden