Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Direktsändning av kvällens presskonferens

Tråden skapades och har fått 230 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 00:41

Det verkar som Apple ÄNTLIGEN fixat QuickLook buggen i 10.7 och 10.8. Filmer flickrar så vitt jag kan se inte längre i Finder. Det verkar även som om QuickTime och QuickLook numer visar saker identiska.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-10-23 01:27

Har visserligen ingenting med presskonferensen att göra, men nu har även appar som Podcaster och Find my iPhone uppdaterats för Ios 7!

http://9to5mac.com/2013/10/22/apple-releases-...

Av det lilla jag hittills testat verkar iOS 7.0.3 tagit bort det lilla lagg jag ibland upplevde på min iPad 3.

Som en parentes fick jag två telefonsamtal igår kväll. Tjejen ska köpa två iPad Air nästa vecka och farsan en iPad mini Retina när den kommer ut. Verkar vara uppskattade uppdateringar.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-10-23 04:58

iWork och iLife apparna var uppdaterade i iOS nu när jag vaknade, sweet

Någon som har koll på de gamla priserna (dvs innan gårdagen) på Ipadmodellerna? Tänker på Ipad mini och Ipad gen 4

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 08:49
Ursprungligen av BlackSmp:

Någon som har koll på de gamla priserna (dvs innan gårdagen) på Ipadmodellerna? Tänker på Ipad mini och Ipad gen 4

iPad 4th Gen började på ca 4500 SEK, iPad Air verkar rent av något billigare.

Ursprungligen av keptang:

Har man halvtaskig syn så uppskattar man nog vanliga iPad vs iPad mini. Jag har perfekt syn så föredrar iPad mini. Min fru föredrar vanliga iPad, enbart pga. synen.

googla Retina vs non-retina, eller kolla Apples hemsida så ser du skillnanderna där. Inte lika stor skillnad på en iPad mini dock eftersom den har en mindre skärm (ie. högre PPI vs en vanlig iPad 2 på 9,7" vid samma upplösning).

Ursprungligen av Olav Rust:

Retina är så överskattat, dumheter om man inte har någon alldeles särskild anledning till högre upplösning.
http://www.online-tech-tips.com/wp-content/uploads/2012/06/MacBook-Pro-RD.jpg

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Håller inte med alls, åtminstone inte när det gäller telefoner. När Iphone 4 släpptes sa jag samma sak, det kan väl inte vara någon stor skillnad. Men när jag väl började använda en 4S på allvar, det var först då jag fattade, retina såg så mycket bättre ut än allt jag sett tidigare, helt fantastiskt! Däremot kanske skillnaden är störst på just telefoner där man håller skärmen på ett visst avstånd, på en datorskärm etc. kanske det inte är lika framträdande.

Jag vet inte hur min syn är men jag vill ju inte få sämre syn bara för det. Spelar roll också hur man använder den antar jag, säg att du surfar på iPaden så kan ju zooma eller använder Safaris läsningsfunktion. Om du redigerar bilder, video eller spelar så kan tror jag att högre upplösning kan vara roligt.

När jag fick se den första minin för allra första gången och hade den stora iPaden och testade genom att surfa på samma sida,läsa samma bok i båda med iBooks eller kolla bilder på de båda. Nu var jag då lite stressad för alla ville kolla på de båda men jag märkte inte något direkt förutom att den större iPaden hade större skärm och vägde lite mer. Kanske man märker skillnad nu på Mini när de båda är lika stora och den senaste har en högre upplösning på skärmen.

Så jag tror att Fredde har en poäng det är vilket avstånd och vissa sammanhang man kan se det. Tyckte själv jag märkte ganska rejäl skillnad när jag jämförde iPhone 4 med 3GS..nu har jag knappt kollat in eller jämfört hur skillnaden för mig är på 5,5C och 5S skulle vara för mig mot 4/4S.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 09:04

För ett år sedan ville jag köpa en iPad Mini men avsaknaden av retina var en för stor "loss". Natt och dag skillnad verkligen.

En sak att tänka på är jämfört många högupplösta Android-lurar kör Apple "äkta" upplösning, inget PenTile-pattern skit där man sänkt upplösningen på sub-pixelnivå men hävdar ex full HD-upplösning på enheten. Där är ex en 720p enhet inte alls så imponerande. Det finns även äkta IPS skärmar där.

Ursprungligen av Olav Rust:

Retina är så överskattat, dumheter om man inte har någon alldeles särskild anledning till högre upplösning.
http://www.online-tech-tips.com/wp-content/uploads/2012/06/MacBook-Pro-RD.jpg

Om man har stått och betraktat en Retina-skärm en stund så blir man rätt såld på upplevelsen. När man sitter och glor på en skärm ett par timmar om dagen så är upplevelsen a och o. Det är egentligen självaste fan att jag har pimpat min 2 år gamla MBP med så mycket minne, SSD etc att den är rena raketen fortfarande. Därmed kan jag inte ens övertala mig själv att det är läge för en MBPr.

Ursprungligen av Erik.dv:

iPad 4th Gen började på ca 4500 SEK, iPad Air verkar rent av något billigare.

Noterar att en iPad Air 128 GB kostar 8295:- i Sverige, samma som iPhone 5s 64 GB. I UK kostar iPhone 5s 64 GB 709 £ medan iPad Air 128 GB kostar 739 £. Mindre vinst på att handla sin iPad från UK med andra ord. Få bli en order från Svenska Apple Store den 1 november. Kanske rentav tar mig in till Emporia, såtillvida inte mStore kan få loss en ganska kvickt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 11:58

Om man köper en ny Mac så ingår iWorks, men kan man sedan installera de nya versionerna även på sina andra Macar?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-23 12:09
Ursprungligen av maca:

Om man köper en ny Mac så ingår iWorks, men kan man sedan installera de nya versionerna även på sina andra Macar?

Troligtvis om du använder samma Apple-ID

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-10-23 12:22

Varningens finger till alla som använder Pages: den nya versionen (till Mac) har på sina håll fått ett minst sagt ljummet mottagande. Massor funktioner har verkar ha försvunnit:

https://discussions.apple.com/thread/5468056?...

Det verkar dock som att den äldre versionen av Pages sparas på datorn. Någon som kan bekräfta detta?

Kanske en väldigt svår fråga att besvara, men hur länge kan den äldre versionen av Pages (09) tänkas kunna fungera, i takt med att Mac OS X uppdateras? Innan nya Pages har fått tillbaka alla funktioner/de funktioner som jag måste ha, kommer jag fortsätta att använda den äldre versionen. Men det känns samtidigt tråkigt att inte kunna uppdatera till nya, framtida versioner av Mac OS X, med rädsla för att Pages ska sluta fungera. Reflektioner?

Ursprungligen av Adzam 1:

Varningens finger till alla som använder Pages: den nya versionen (till Mac) har på sina håll fått ett minst sagt ljummet mottagande. Massor funktioner har verkar ha försvunnit:

https://discussions.apple.com/thread/5468056?...

Det verkar dock som att den äldre versionen av Pages sparas på datorn. Någon som kan bekräfta detta?

Kanske en väldigt svår fråga att besvara, men hur länge kan den äldre versionen av Pages (09) tänkas kunna fungera, i takt med att Mac OS X uppdateras? Innan nya Pages har fått tillbaka alla funktioner/de funktioner som jag måste ha, kommer jag fortsätta att använda den äldre versionen. Men det känns samtidigt tråkigt att inte kunna uppdatera till nya, framtida versioner av Mac OS X, med rädsla för att Pages ska sluta fungera. Reflektioner?

Jo, den gamla sparas.

Edit: Mycket av det som påstås saknas finns faktiskt visst kvar. Det behöver bara aktiveras i inställningarna. Har bara hunnit skumma det som hastigast så jag ska inte komma dragande med detaljer nu. Men ta det som står där med en nypa salt.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Du måste skämta väl? Har du använt både en ipad 2 och en ipad retina?

Nähä? Det har du inte, jag tänkte väl det.

Du ska inte svara för mig.

Klart att jag ser skillnad på Retina och Standard när de ligger bredvid varandra, men när jag arbetar, även bildredigering, så är Retina inte alls nödvändigt, ni är så många som gått på det där, och vill betala för det. Gruppbeteende utan reflektion.

Har inte hunnit installera Mavericks än, men nån som vet om fuinktionen att airplay-streama datorbilden till apple-TV gäller alla datorer, eller endast deras senaste modeller?

"Allt du ser på din Mac kan du se på din TV – trådlöst. Slå på din Apple TV och HDTV, och klicka på på din Mac"

Ursprungligen av Olav Rust:

Du ska inte svara för mig.

Klart att jag ser skillnad på Retina och Standard när de ligger bredvid varandra, men när jag arbetar, även bildredigering, så är Retina inte alls nödvändigt, ni är så många som gått på det där, och vill betala för det. Gruppbeteende utan reflektion.

På vilket sätt är det ett grupp-beteende att uppleva retina-skärmen som överlägsen? När jag läser böcker i iBooks på min iPad är det en enorm skillnad mellan iPad 2 och 3/4. Jag stördes av den pixliga skärmen på den förra. Det är inte att "gå på något", utan att identifiera ett mervärde och att vara villig att betala för det. Att jag inte är ensam om detta gör det inte till något "gruppbeteende". Att du inte upplever samma sak är en helt annan femma. Eller har alla som inte tycker som du fel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 19:04
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-23 19:59
Ursprungligen av Olav Rust:

Du ska inte svara för mig.

Klart att jag ser skillnad på Retina och Standard när de ligger bredvid varandra, men när jag arbetar, även bildredigering, så är Retina inte alls nödvändigt, ni är så många som gått på det där, och vill betala för det. Gruppbeteende utan reflektion.

Du saknar helt verklighetsförankring och kunskap om det du försöker diskutera.

Först och främst så är det väl upp till var och en användare att avgöra om man tycker det är värt att köpa med Retina-skärm, du kan inte påstå att det generellt inte är nödvändigt. För det andra så är det en monstruös skillnad i upplevelse av sin produkt när man använder en iPad med Retina-skärm till skillnad från en iPad utan Retina-skärm.

Upplevelsen är A och O. Som när man läser böcker, läser tidningar, surfar på nätet, spelar spel, tittar på film, kollar på bilder etc etc.

Det är en upplevelse som du då inte kan tillgodogöra dig.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-10-23 20:04
Ursprungligen av Olav Rust:

Du ska inte svara för mig.

Men du själv har rätt att tala för alla andra när du säger att retina är onödigt?

Oookej...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-10-23 20:13
Ursprungligen av Vassius:

Men du själv har rätt att tala för alla andra när du säger att retina är onödigt?

Oookej...

Exakt vad jag tänkte skriva.

"Du ska inte säga det jag tänkt säga!" ;D

Retina gör verkligen en jätte stor skillnad.
Jag använder bara en iPad Mini, och varje gång jag sätter mig på en vanlig iPad med retina skärm så blir det direkt en "Aha" upplevelse.
För man inser hur mycket klarare skärmen och framför allt text är.

Retina är verkligen inte något försäljnings knep bara. Upplösning gör skillnad.
Sen är det ju även så att Retina inte är "retina", iallafall inte på det sättet Apple beskriver det.
Ögat kan uppfatta BETYDLIGT mycket mer pixlar än vad retina skärmarna visar.
Men oavsett så är retina ett bra steg på vägen, och en enorm skillnad mot icke retina.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-23 20:14
Ursprungligen av Vassius:

Men du själv har rätt att tala för alla andra när du säger att retina är onödigt?

Oookej...

Vi får sluta mata trollet.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-10-23 20:50
Ursprungligen av acke:

Intressant...tack för länken...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 21:32
Ursprungligen av zOlid:

Exakt vad jag tänkte skriva.

"Du ska inte säga det jag tänkt säga!" ;D

Retina gör verkligen en jätte stor skillnad.
Jag använder bara en iPad Mini, och varje gång jag sätter mig på en vanlig iPad med retina skärm så blir det direkt en "Aha" upplevelse.
För man inser hur mycket klarare skärmen och framför allt text är.

Retina är verkligen inte något försäljnings knep bara. Upplösning gör skillnad.
Sen är det ju även så att Retina inte är "retina", iallafall inte på det sättet Apple beskriver det.
Ögat kan uppfatta BETYDLIGT mycket mer pixlar än vad retina skärmarna visar.
Men oavsett så är retina ett bra steg på vägen, och en enorm skillnad mot icke retina.

Källa på att "Retina inte är "retina", iallafall inte på det sättet Apple beskriver det. Ögat kan uppfatta BETYDLIGT mycket mer pixlar än vad retina skärmarna visar."

De här tycks motbevisa dig:
http://boysoftech.com/iPhone4
http://prometheus.med.utah.edu/~bwjones/2010/...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-10-23 22:24
Ursprungligen av tooobe:

Källa på att "Retina inte är "retina", iallafall inte på det sättet Apple beskriver det. Ögat kan uppfatta BETYDLIGT mycket mer pixlar än vad retina skärmarna visar."

De här tycks motbevisa dig:
http://boysoftech.com/iPhone4
http://prometheus.med.utah.edu/~bwjones/2010/...

Och det här tycks motbevisa länkarna du postade.
http://www.cultofmac.com/173702/why-retina-is...

"Unfortunately, there’s no universally accepted limit to what the human eye can see. According to DisplayMate’s Dr. Raymond Soneira, the industry’s go-to guy on display technology, the resolution of a perfect human retina is 0.6 arc minutes per pixel. So for the iPhone 4S, for example, to be truly Retina, it would need to have pixels that are 40% smaller than it currently has.
Soneira’s resolution isn’t universally accepted though. Others disagree and think the eye is much more powerful than that. J. Blackwell of the Optical Society of America determined back in 1946 that the resolution of the human eye was actually closer to 0.35 arc minutes. Again, this means that for an iPhone 4S to have a true Retina display,it would need pixels that were 65% smaller than it currently has."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 22:37
Ursprungligen av zOlid:

Och det här tycks motbevisa länkarna du postade.
http://www.cultofmac.com/173702/why-retina-is...

"Unfortunately, there’s no universally accepted limit to what the human eye can see. According to DisplayMate’s Dr. Raymond Soneira, the industry’s go-to guy on display technology, the resolution of a perfect human retina is 0.6 arc minutes per pixel. So for the iPhone 4S, for example, to be truly Retina, it would need to have pixels that are 40% smaller than it currently has.
Soneira’s resolution isn’t universally accepted though. Others disagree and think the eye is much more powerful than that. J. Blackwell of the Optical Society of America determined back in 1946 that the resolution of the human eye was actually closer to 0.35 arc minutes. Again, this means that for an iPhone 4S to have a true Retina display,it would need pixels that were 65% smaller than it currently has."

Vad jag vet finns det ingen data på hur vanligt det är med bättre än 6/6 syn, skulle inte tro att det är speciellt vanligt. Vad ett teoretiskt perfekt öga skulle kräva för upplösning är en annan sak.

Bryan Jones i min andra länk är ändå retinal neuroscientist, han borde veta vad han snackar om.

http://jaredjared.com/2012/10/visual-acuity-d...

"When we say a person has 20/20 vision we mean they have the acuity to discern a detail of 1 arc minute.

Some people have worse vision such as 20/40 and they can only discern at 2 arc minutes – some have better vision such as 20/10 and they can discern 0.5 arc minutes.

There is a physical limit to human visual acuity as there are only so many cones (color sensors) in the eye and while 20/8 is possible it is rare – the kind of thing you see in fighter pilots."

Snittet ligger troligtvis någonstans runt 20/20.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-23 22:40

Ska ni börja tjafsa om Retina NU när det funnits så länge???
Ja har man inte bättre saker för sig så

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 22:44
Ursprungligen av lappen71:

Ska ni börja tjafsa om Retina NU när det funnits så länge???
Ja har man inte bättre saker för sig så

Jag kan lägga ner diskussionen nu faktiskt, har framfört mina argument...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-10-23 23:04
Ursprungligen av tooobe:

http://imgs.xkcd.com/comics/duty_calls.png

Jag kan lägga ner diskussionen nu faktiskt, har framfört mina argument...

Bra att du insåg att du hade fel.

M...Mo...Moh...MOHAHAHAHAHAHA... Dance puppet dance!

Det man kan säga i slutändan är att rapporterna går isär helt enkelt.
Jag ser det dock såhär att, så länge man kan ur skilja en pixel som är helt död, dvs inte ger någon färg eller ljus. Eller kan se en pixel som är färgad svart eller någon annan färg. Så är det inte retina.
Som jag uppfattat det så gör man tester om detta genom att göra en linje med pixlar för att se om den går att urskilja eller inte.
Och så länge den gör det så är det inte "retina".

Senast redigerat 2013-10-23 23:17
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-24 00:00
Ursprungligen av zOlid:

Bra att du insåg att du hade fel.

M...Mo...Moh...MOHAHAHAHAHAHA... Dance puppet dance!

Det man kan säga i slutändan är att rapporterna går isär helt enkelt.
Jag ser det dock såhär att, så länge man kan ur skilja en pixel som är helt död, dvs inte ger någon färg eller ljus. Eller kan se en pixel som är färgad svart eller någon annan färg. Så är det inte retina.
Som jag uppfattat det så gör man tester om detta genom att göra en linje med pixlar för att se om den går att urskilja eller inte.
Och så länge den gör det så är det inte "retina".

Vi kan absolut vara överens om att rapporterna går isär! Och att det hela hänger på hur man definierar vad genomsnittlig synskärpa är. Vid 20/20 (6/6) syn stämmer retina, om det skulle vara så att den stora massan människor faktiskt har bättre syn än så så stämmer den inte. Ang din definition ställer jag mig skeptisk Har inte sett någon annan använda den definitionen. Du blandar då in ljuskänslighet i ekvationen, vilket är en annan sak än upplösning.

Bevaka tråden