Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX 10.9 - Flera skärmar, menyrad blir transperant

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 09:49

Om någon hittar ett sätt att få mer kontroll över menyraden med fler skärmar tar jag gärna emot tips. Hatar den transparenta lösningen Apple gått med. Skulle nästan helst stänga av menyraden om möjligt på skärm 2.

#mavericks

Senast redigerat 2013-10-23 16:11

Kör en fullskärmsapp på andra skärmen så försvinner menyraden helt... fast det är klart sitter du med 30" skärmar kan det vara sådär med fullskärmsappar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 14:44

Mattias, det är väl ingen lösning? "-Dokorn, jag har ont i benet. -Ja, men då amputerar vi det då."

Nej det håller jag med om, men jag kör på en 27" och den interna och på den interna har jag alla fullskärmsappar och ser nästan aldrig den genomskinliga menyraden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 16:58

Exakt, ibland är det lämpligt att köra en app fullscreen men då ställer man till det på andra vis för en fullscreen app får sin egna desktop. Då börjar hela min "datorvärld" snurra och panna när jag byter program och en fullscreen desktop tillåter ingenting att ligga partiellt framför den appen så att säga… Jag vet inte om Apple riktigt tänkt till här…

Det nya sättet 10.9 jobbar på är för mig potentiellt SÄMRE än 10.8. I 10.8 kunde jag helt strunta i fullscreen appar och saken var biff. Jag maximerade de fönster jag ville på skärm 1 och 2, klart. Nu verkar inte det fungera så riktig och man är tvungen att ha menyraden på alla skärmar vilket för mig generellt sätt bara är slöseri med utrymme. Det är vad jag tror spontant. Eventuellt blir det skönt med två skärmar att ha access till menyraden på skärm då i ex. After Effect, men det är just nu sjukt irriterande nu att ex. Spotlight poppar upp på skärm två som är mil bort från mig eller att som sagt i en annan tråd tror jag cmd + tabb buggar, dockar buggar osv.

Full screen av en app KAN som sagt vara en smidig lösning. Men ofta är det också idiotiskt. Safari i "full screen" på en 27" är… meh.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 21:10
Ursprungligen av Mikael Svensson:

För att få en och endast en menyrad så är det Systeminställningar : Mission Control : Bilskärmar har separata områden som skall kryssa ur.

Detta göra så saker fungerar som i 10.8. Bara en menyrad, appar kan ligga huller om buller. Dock blir fullscreen-apps lika dumma som i tidigare OS också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 21:26

Jag skulle gärna ha en kombination av dessa… Hmm… Får testa vidare.

1
Bevaka tråden