Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

'It just works' ?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-30 22:48

Nu är det 4-5 år sedan jag konverterade helt till Apple-produkter. Hushållet består egentligen bara av dessa tingestar och initialt efter att ha lagt ut en liknande förmögenhet på produkter från Xtreamer, dlink, SonyEricsson tycker jag verkligen deras slogan 'it just works' stämde oerhört bra. Allt integrerades sömlöst och supporten hemma var verkligen på en mininivå, jämfört med tidigare.

Dock, och här kommer min fråga - är jag ensam om att tycka att Apples satsning på tjänster, tänk Maps iCloud content etc, gått lite över styr och utvecklats till någonting som inte riktigt hänger ihop och kräver sin man och engagemang för att fungera?

Ekosystem hit och ekosystem dit, visst jag kan relatera till att upplevelsen blir f-n så mycket större när allt fungerar, om det nu bara ville fungera... något är det som gör att den där totalupplevelsen från tidigare inte riktigt vill infinna sig

Exempel you ask? AppleTV som förlorar kontakt med iTunes biblioteket, iMessage som buggar, AirPlay, iCloud som dyker, dålig QA på OS-uppdateringar, FaceTime som måste återaktiveras helt utan anledning. Ja det kanske är småsaker men sådant jag ville slippa genom att kliva in i ett ekosystem med enhetlig hw från samma leverantör.

Agreed. Dock håller de imo en bättre nivå än de flesta andra.

Framförallt när det gäller nätverkstjänster. Apple verkar fortsätta ha problem att bygga stabila tjänster, nu senast iMessage. Deras track record här är som vi alla vet, mindre bra.

Filsystem, HFS+, kom igen. Tänk vad mycket problem OS X-användare skulle slippa om man inte behövde reparera filsystemet för att alla möjliga konstiga fel som dyker upp och löses av att reparera rättgiheter i filsystemet.

Det finns ett videoklipp med Jobs, tror det är från fredagssessionen WWDC år 1997. Han säger att vad Apple måste göra är att sluta vara så proprietär och alltid köra på sina egna lösningar. Väldigt trisst att han släppte den planen.

Ursprungligen av John A:

Det finns ett videoklipp med Jobs, tror det är från fredagssessionen WWDC år 1997. Han säger att vad Apple måste göra är att sluta vara så proprietär och alltid köra på sina egna lösningar. Väldigt trisst att han släppte den planen.

Fast det är väl det de försöker återgå till? Man har tagit tillbaka Maps från Google, iCloud, iMessage är eget. Det finns inte direkt något som är tredjepart i iOS 7 förutom Facebook, Twitter och övriga integrationer. Men det är lite svårt att komma runt.

Ursprungligen av grenhall:

Fast det är väl det de försöker återgå till? Man har tagit tillbaka Maps från Google, iCloud, iMessage är eget. Det finns inte direkt något som är tredjepart i iOS 7 förutom Facebook, Twitter och övriga integrationer. Men det är lite svårt att komma runt.

Ja och vilka saker "just works"? Facebook, Twitter och övriga integrationer.

Ursprungligen av Anderlind:

Ja och vilka saker "just works"? Facebook, Twitter och övriga integrationer.

Allihop. Att man måste ange användarnamn och lösenord anser jag vara en smal sak och ofrånkomligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-31 23:56
Ursprungligen av keptang:

Filsystem, HFS+, kom igen. Tänk vad mycket problem OS X-användare skulle slippa om man inte behövde reparera filsystemet för att alla möjliga konstiga fel som dyker upp och löses av att reparera rättgiheter i filsystemet.

Hur många år har man som macanvändare hållt på nu allvarligt 20-30 år En förbannelse denna reparation av rättigheter i filsystemet . Först var det reparation av volymbitsträd hela uppväxten tänkte jag säga lol f…n och hans mormor. Känns så 90-tal detta ej år 2013 Apple ?

Ursprungligen av cubeis:

Hur många år har man som macanvändare hållt på nu allvarligt 20-30 år En förbannelse denna reparation av rättigheter i filsystemet . Först var det reparation av volymbitsträd hela uppväxten tänkte jag säga lol f…n och hans mormor. Känns så 90-tal detta ej år 2013 Apple ?

HFS+ kom till 98, så ja, det är uråldrigt. En dinosaurie. Säg det inte högt bara.

Ursprungligen av grenhall:

Allihop. Att man måste ange användarnamn och lösenord anser jag vara en smal sak och ofrånkomligt.

Framförallt .mac, mobileme, itools, idrive, maps, censurerade mail i icloud, imessage antar jag då.
Klockrena tjänster från Apple som fungerar bättre än allt annat.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-11-01 01:34
Ursprungligen av Anderlind:

Framförallt .mac, mobileme, itools, idrive, maps, censurerade mail i icloud, imessage antar jag då.
Klockrena tjänster från Apple som fungerar bättre än allt annat.

Hur många tjänster har inte Google haft som inte fungerat så bra och lagt ner och dom som fungerat men inte "orkat" hålla igång dom?

Sen förstår jag inte detta tjat om att maps är så dåligt? Var Google maps så underbart bra när det kom?

Ursprungligen av lappen71:

Hur många tjänster har inte Google haft som inte fungerat så bra och lagt ner och dom som fungerat men inte "orkat" hålla igång dom?

Sen förstår jag inte detta tjat om att maps är så dåligt? Var Google maps så underbart bra när det kom?

Maps var bara ett exempel där Apple försökt göra något stort och misslyckats. Historien talar för sig själv, imessage är väl senaste kaoset, 1-2 månader sen. Vill man se Apples misslyckanden kring moln-tjänster som en succe, varsågod.
Jag har använt gmail sen det lanserades, 9 år, 0 hickups.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-11-01 01:48
Ursprungligen av Anderlind:

Maps var bara ett exempel där Apple försökt göra något stort och misslyckats. Historien talar för sig själv, imessage är väl senaste kaoset, 1-2 månader sen. Vill man se Apples misslyckanden kring moln-tjänster som en succe, varsågod.
Jag har använt gmail sen det lanserades, 9 år, 0 hickups.

Varför dra det till ytterligheter och säga att det måste vara succé?
Varken Google maps eller Gmail var succé när det lanserades utan dom hade också sina barnsjukdomar.
Bara för att du inte haft några problem med Gmail innebär inte att andra inte haft bekymmer.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-11-01 18:22
Ursprungligen av Anderlind:

Maps var bara ett exempel där Apple försökt göra något stort och misslyckats. Historien talar för sig själv, imessage är väl senaste kaoset, 1-2 månader sen. Vill man se Apples misslyckanden kring moln-tjänster som en succe, varsågod.
Jag har använt gmail sen det lanserades, 9 år, 0 hickups.

Nu var det ju iofs bara en månad sedan Google hade stora problem med Gmail...

Alla företag har problem till och från med sina molntjänster. Jag ser inte riktigt att Apple skulle ha större problem.

Microsoft har/hade rätt stora problem när det körde igång IMAP för sin mailtjänst t.ex.

1
Bevaka tråden