Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur blockera dolt nummer i "Stör ej"?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-11-16 15:33

Hur blockerar man dolda och blockerade nummer i "Stör ej" på iOS 7? (tror jag det heter på svenska. Jag kör engelska)

Går inte vad jag vet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-11-16 15:53

WHAT?? "Stör ej" lever ju inte riktigt upp till namnet i så fall.

Fast i stör ej så blockeras väl alla samtal? Tänkte på den andra funktionen där du kan blockera telefonnummer, där går det inte att blockera dolda nummer.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-11-16 16:01

Stör ej blockerar alla samtal,förutom dom du lagt som favoriter.
Blockera enskilda samtal kan man bara göra när man har ett nummer att blockera.
Så dom som ringer från okända nummer,ingen uppringnings id går inte att blockera.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-11-17 20:36
Ursprungligen av lappen71:

Stör ej blockerar alla samtal,förutom dom du lagt som favoriter.
Blockera enskilda samtal kan man bara göra när man har ett nummer att blockera.
Så dom som ringer från okända nummer,ingen uppringnings id går inte att blockera.

Tydligen så går det visst http://array.se/nyheter/varning-for-nya-typer...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-17 20:42
Ursprungligen av Matsaki:

Läs dom två sista raderna igen i inlägget av @lappen71 som du citerade. Man kan inte lägga till ingenting i en lista med nummer.

Tillägg: Ja, jag missförstod dig nog lite. Helt rätt, med tilläggsappar som Truecaller kan du få en block-lista istället för en släpp-igenom-lista.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-17 20:56

Ett knep för att få till en typ av block-lista i iOS ska vara att lägga till alla oönskade nummer i en och samma kontakt. Tilldela den kontakten en ljudlös ringsignal. Du blir störd såtillvida att du luras titta på telefonen och kan välja att inte svara, men du stör i alla fall omgivningen mindre. Du kan ju låna truecallers spamlista. utan att installera appen.

Fast i praktiken skulle jag hellre lägga i stort sett alla jag har i min telefonbok i en favoritlista som jag släpper igenom när jag sätter på Stör ej. Så kan jag bli störd av alla jag känner, och de jag inte känner får snällt ringa någon annan gång.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-11-17 21:03

Vad menar de på array.se? Kan man använda Truecaller för att spärra dolda nummer eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-17 21:15

Nej.

Från array.se:

Citat:

Till både Android och iOS finns det en rad appar med stora databaser med telefonnummer som inte är önskvärda. Den mest populära är Truecaller. Som en extra bonus finns även de flesta telefonförsäljare med i registret.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-11-17 21:25

Jag använder True Caller och har valt att mitt nummer inte ska synas i inställningarna. Sedan kan man gå här och ta bort sitt nummer http://www.truecaller.com/unlist

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-11-18 10:01
Ursprungligen av Matsaki:

Nu missförstår du mig.
Det går inte att blockera ett nummer om man inte har ett nummer att blockera.
Om det står hemligt nummer eller Ingen uppringnings-ID går det inte att blockera.

Fast numera så går det också att spärra mobilnummer i Nix vilket tar bort en stor del av behovet för att blockera dolda nummer:

077-228 80 00

Kör hårt!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-11-18 13:54
Ursprungligen av BlackSmp:

Fast numera så går det också att spärra mobilnummer i Nix vilket tar bort en stor del av behovet för att blockera dolda nummer:

077-228 80 00

Kör hårt!

Som i praktiken fungerar dåligt. Dom ringer alla fall.
Men bättre med både hängslen och livrem för några försäljare respekterar NIX

Ursprungligen av lappen71:

Som i praktiken fungerar dåligt. Dom ringer alla fall.
Men bättre med både hängslen och livrem för några försäljare respekterar NIX

Anmäl dem.

Men det är också så att det tar några månader för databasen att sprida sig. Det var samma sak med mitt fasta nummer så ge det tid.

Jag har valt att inte bli störd av försäljare via NIX. Först tänkte jag att den där skiten hjälper ju inte någonting, för det ringde fortfarande försäljare, men nu rings det avsevärt mycket mindre. Så man får absolut ge det lite tid innan det "kommer igång". Detta gäller alltså min mobil.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-11-19 23:42

Jag försöker använda "Stör ej" nu och det funkar väl ok. Problemet är att SMS signalerna går igenom (hörs). Har snurrat runt i inställningarna, men hittar inte om man kan få ljudet att vara på i stör ej läge?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-11-20 00:09
Ursprungligen av Matsaki:

Jag försöker använda "Stör ej" nu och det funkar väl ok. Problemet är att SMS signalerna går igenom (hörs). Har snurrat runt i inställningarna, men hittar inte om man kan få ljudet att vara på i stör ej läge?

Sms ljud ska heller inte komma fram om du har Stör ej på.
Längst ner i inställningarna på Stör ej ska man "Alltid" då låter det inget fast telefonen är upplåst.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-11-20 00:13

Verkligen trist. Jag vill att de som kommer igenom och kan ringa, borde kunna släppa igenom SMS ljudet också. Kanske får kika på att köra med blockera i stället.

Vill att alla i mina kontakter ska komma igenom för både SMS och telefon. Jag vill bara blockera de som inte finns i mina kontakter.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-11-20 00:53
Ursprungligen av Matsaki:

Verkligen trist. Jag vill att de som kommer igenom och kan ringa, borde kunna släppa igenom SMS ljudet också. Kanske får kika på att köra med blockera i stället.

Vill att alla i mina kontakter ska komma igenom för både SMS och telefon. Jag vill bara blockera de som inte finns i mina kontakter.

Men Blockera innebär att du inte vet om någon har ring eller skickat sms.

Lägger du till i Favoriter och du väljer det i Stör ej kommer dom att kunna nå dig med samtal och sms.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-11-20 00:59
Ursprungligen av lappen71:

Men Blockera innebär att du inte vet om någon har ring eller skickat sms.

Lägger du till i Favoriter och du väljer det i Stör ej kommer dom att kunna nå dig med samtal och sms.

Ja jag har testat det. problemet är att jag missar SMS, eftersom ljudet inte går igenom. Inte så genomtänkt tycker jag. Väljer man de som ska komma igenom stör ej, borde det gälla SMS ljudet med.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-11-20 01:14
Ursprungligen av Matsaki:

Ja jag har testat det. problemet är att jag missar SMS, eftersom ljudet inte går igenom. Inte så genomtänkt tycker jag. Väljer man de som ska komma igenom stör ej, borde det gälla SMS ljudet med.

Ja nu fungerar det så här och Stör ej betyder just stör ej
Har testat olika varianter i inställningarna men sms ljudet förblir tyst

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-11-20 01:38
Ursprungligen av lappen71:

Ja nu fungerar det så här och Stör ej betyder just stör ej
Har testat olika varianter i inställningarna men sms ljudet förblir tyst

Nej, stör ej betyder att du kan välja att släppa igenom dina kontakter att "störa dig" med telefonsamtal, men inte SMS. Inte så logiskt

Hoppas på en JB snart så kan man använda t.e.x. iBlacklist som gör jobbet som man vill I den kan man t.o.m. blocka landsnummer (som Kongo), eller riktnummer. Bara skriva t.e.x. 08* i blockera-listan. Försökte på stör ej, men det funkade inte.

Redan med min gamla Ericsson från '90 talet kunde man skapa grupper som fick "störa". Jag hade grupper som "Möte", "Hemma" och "Natt" för vilka som fick komma igenom.

1
Bevaka tråden