Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändrade lösenord vid service: nu måste jag logga in med två lösenord

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

OBS Vi har FileVault aktiverat på alla datorer, inklusive datorn tråden handlar om.

Min MBP skulle in på service i en Apple Store. Eftersom man ville testa mjukvaran i "mitt system" också bytte jag lösenord till någon banalt för tillfället. Jag gick in under Systeminställningar > Användare och grupper och bytte lösenord. Låt oss säga att det nya lösenordet var "qwerty". (Det var det inte, just sayin')

När datorn var reparerad bytte jag således tillbaks till mitt tidigare lösenord. Allting funkade fint. Men så stängde jag ner datorn igår kväll. När jag startade upp den idag fungerade inte mitt vanliga lösenord. Jag provade 3 ggr för att försäkra mig om att jag inte skrivit fel. Då kom lösenordstipset upp som jag skrivit till teknikerna på Apple Store och det sa "qwerty" (fast, det var det ju inte, men ni fattar).

"Vad fan" tänkte jag, "Jag har ju bytt!". Jag skrev "qwerty" och loggades in - till en andra inloggningsskärm där jag ska skriva mitt vanliga lösenord.

Jäkligt udda tycker jag. Jag har ju tagit bort "qwerty" ur systemet.

Jag fattar att den första inloggningen är för FileVault (right?) och att den andra är för min användare. Och att ha två lösenord är i sig inget negativt. Det kan jag tänka mig att ha. Men hur i hundan byter jag "qwerty" mot något annat?

Slå av och sen slå på FileVault igen?

Ursprungligen av Sir N.:

Slå av och sen slå på FileVault igen?

Då måste ju disken avkrypteras och sedan krypteras igen. Tar en halv arbetsdag. Så det slipper jag gärna.

Och det är inte FileVaults egna, långa och jättesäkra lösenord jag pratar om heller. Det är av någon anledning ett gammalt lösenord för mitt användarkonto som ligger kvar när jag loggar in, för att sedan ta mig till själva inloggningsskärmen för min användare, där mitt nuvarande lösenord fungerar.

Ursprungligen av henkebarn:

...för att sedan ta mig till själva inloggningsskärmen...

Och vad är det för skärm du får först?

Kommer samma inloggningskärm två gånger, eller är det två olika sorters inloggningsskärmar?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och vad är det för skärm du får först?

Kommer samma inloggningskärm två gånger, eller är det två olika sorters inloggningsskärmar?

Det senare. Lade upp en film av det på https://www.dropbox.com/s/8dojdt64229remp/inl...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-09 21:49

Det första verkar vara EFI-lösenord (eller vad det heter, det som motsvarar lösenord för BIOS).

Jag har haft samma problem

Enda alternativet är att stänga av filevault för att dekryptera och sedan kryptera igen genom att aktivera filevault på nytt.

Ursprungligen av kenjon:

Det första verkar vara EFI-lösenord (eller vad det heter, det som motsvarar lösenord för BIOS).

Det du ser är när filevault är aktiverat.

Har man samma konto och lösenord på båda ställen behöver man bara logga in en gång.

Ursprungligen av Borttaget:

Jag har haft samma problem

Enda alternativet är att stänga av filevault för att dekryptera och sedan kryptera igen genom att aktivera filevault på nytt.

Det du ser är när filevault är aktiverat.

Har man samma konto och lösenord på båda ställen behöver man bara logga in en gång.

Är det verkligen enda alternativet?
Jag har bara ett konto och bara ett lösenord på hela datorn, men jag har bytt lösenord en gång sedan jag aktiverade FileVault (till servicen). Har provat att byta igen och byta tillbaks efteråt men det hjälper inte.

Senast redigerat 2018-07-23 09:59

Användarkonto sparas med nyckel i efi och när de inte stämmer blir det så här.

Inaktivera filevault är enklaste vägen.

Ursprungligen av Borttaget:

Användarkonto sparas med nyckel i efi och när de inte stämmer blir det så här.

Inaktivera filevault är enklaste vägen.

Lustigt, jag avaktiverade FileVault och nu när jag ska aktivera det igen så får jag den här dialogrutan.

Senast redigerat 2018-07-23 10:00

En reboot löste Core Storage-problemet och jag kunde aktivera FileVault igen. Nu funkar det som det ska. Tack för hjälpen, vänner.

1
Bevaka tråden