Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spara foton bilder i mappar

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, har använt pc tidigare. Jag är van att lägga in bilderna på datorn från kameran/filmkameran osv. På pc'n har jag lätt kunnat hitta bilderna och lagt dem i mappar med undermappar, ex kort 2013 som övermapp och i den undermappar med ex semester osv. Det har varit mkt lätt med säkerhetskopiering till externa hårddiskar och jag tycker det har varit lätt att hitta bilder så. Nu hittar jag inte bilderna längre på hårddisken (endast via iphoto), hittar jag dem så ligger det även en massa miniatyrer osv i mapparna ofta ligger varje bild i en egen mapp, får inget grepp alls om jag ex vill göra en manuell säkerhetskopia.

Skulle bli mkt glad om jag fick hjälp att få till det som tidigare. Jag har en time capsule men jag tycker inte att jag får samma koll som tidigare.

Tack på förhand!
David

Förstår inte fördelen med att hantera bilder i mappar, tycker att lösningar så som iphoto är totalt överlägset. Men men..

Du kan högerklicka på en bild i iPhotot för att visa i finder. iPhoto har en egen typ av sortering då biblioteket egentligen är en vanlig mappstruktur, dock så kan det bli pilligt för dig att kopiera och flytta till mappen "bilder" eller motsvarande i användarmappen.

Råder dig starkt att fortsätta med iPhoto, du blir van och glad efter ett tag.

Problemet är att jag har ett mycket stor samling bilder sedan tidigare på extern hårddisk och backup på denna, den kan jag lätt göra kopior på samt ta med mig för att koppla ex till annan dator (vilket som helst) och mediaspelare för uppspelning på TV osv. Hur gör jag smidiga kopior på de jag nu har liggande på macen? Kan jag göra en kopia på iphoto-biblioteket och flytta den till min externa hårddisk och visa upp den på tv'n utan att jag använder mac eller apple tv?

Hur har ni gjort som haft stora mängder bilder sedan tidigare? Lägger ni in dem i iphoto på datorn via extern hårddisk (går ju inte att ta upp allt utrymme på befintligt hårddisk för bilderna), upplever att datorn blir mkt seg när det är mkt bilder i iphoto.

Säkert oerhört dumma frågor för er som är vana mac-användare men jag får bjuda på det

/David

Ursprungligen av barbapappa_86:

Förstår inte fördelen med att hantera bilder i mappar, tycker att lösningar så som iphoto är totalt överlägset. Men men..

Du kan högerklicka på en bild i iPhotot för att visa i finder. iPhoto har en egen typ av sortering då biblioteket egentligen är en vanlig mappstruktur, dock så kan det bli pilligt för dig att kopiera och flytta till mappen "bilder" eller motsvarande i användarmappen.

Råder dig starkt att fortsätta med iPhoto, du blir van och glad efter ett tag.

Ursprungligen av Davidl76:

Problemet är att jag har ett mycket stor samling bilder sedan tidigare på extern hårddisk och backup på denna, den kan jag lätt göra kopior på samt ta med mig för att koppla ex till annan dator (vilket som helst) och mediaspelare för uppspelning på TV osv. Hur gör jag smidiga kopior på de jag nu har liggande på macen? Kan jag göra en kopia på iphoto-biblioteket och flytta den till min externa hårddisk och visa upp den på tv'n utan att jag använder mac eller apple tv?

Hur har ni gjort som haft stora mängder bilder sedan tidigare? Lägger ni in dem i iphoto på datorn via extern hårddisk (går ju inte att ta upp allt utrymme på befintligt hårddisk för bilderna), upplever att datorn blir mkt seg när det är mkt bilder i iphoto.

Säkert oerhört dumma frågor för er som är vana mac-användare men jag får bjuda på det

/David

Vill du hålla hårt i den typen av lösning så kan jag inte längre rekommendera iPhoto. iPhotos bibliotek kan du givetvis placera på en extern hårddisk och du kan även ta backup på den. Vill du dock kunna koppla in din externa hårddisk till, t.ex en smart TV för att visa bilderna så går det ej att göra då den troligtvis inte kommer att känna igen iPhotos bibliotek som en mapp (Kan hända att den gör det, du kan alltid testa). Har du dock en ATV kopplad till TVn så fungerar det fint att visa ditt iPhoto-bibliotek på TVn så länge de är i samma nätverk.

Så önskar du mobilitet och att kunna komma åt bilderna på din externa hårddisk på både PC och Mac så är det no go, då är nog det gamla "windows-sättet" bättre.

Första prioritet (oberoende av om du använder dig av iPhoto eller ej): Ordentlig backup. Timemachine klarar biffen lokalt och Crashplan fixar backup i molnet. Inte antingen eller utan både och! Då är du inte längre beroende av manuella backuper som ju tenderar att göras alltför sällan ("oj! har det redan gått tre veckor sen sist!").

Sedan vad gäller att spara bilderna på datorn håller jag med du: Jag har undvikit iPhoto sen version 1.0 (typ). Bilder låter jag namnge automatiskt med bilddatum plus löpnummer som sedan sparas i mappar med bilddatum som i sin tur läggs i årsmappar (2013 etc). Använder mig av Canons ImageBrowser som ger mig möjlighet att namnge som jag vill. När bilderna förts över går jag in och skriver in vad mapparna innehåller i själva mappnamnet. På detta vis är det enkelt att även slänga in diverse annat smått och gott (filmsnuttar, pdf-kvitton från resor osv) i relevant mapp. Jag kan också lägga en del bilder i "fel" datummapp om man exvis glömt att ställa om kamerans tidszon vid resor, inscannade negativ/dia, eller tycker att bilder från olika datum (typ ommålning av huset) gott kan få husera i samma mapp. Jag kan också gå in och lägga till text i diverse enstaka filnamn (namn på personer, platser, händelser) om så skulle behövas. Allt utan skapa massor av dubletter, låsta "filmrullar" och annat krafs.

Men vad gäller musik låter jag iTunes sköta allt!

1
Bevaka tråden