Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker en enkel övervakningskamera

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är ute efter en enkel lösning att rigga en eller ett par övervakningskameror i hemmet. Jag vill att det ska klara följande:

-Man ska kunna se i realtid via internet och gärna även iOS-app. Vi har dynamisk IP hemma. Vill inte hålla på att meka med router/brandvägg för att få det att fungera - det ska vara plug and play.
-Man ska kunna spela in. Normalt har vi ingen dator igång hemma. Har hört talas om kameror med inbyggt minneskort som buffrar ett par dagars inspelning.
-IR (att kunna se i mörker) är intressant beroende på pris.

Jag har en vag aning om att jag läst en tråd i ämnet där en produkt från D-Link (?) avhandlades. Det är dock länge sedan och det måste ha kommit flera generationer med nyheter sedan dess.

Som en parentes har jag just träffat en säljare från Securitas. Han erbjöd en kamera från Axis som såg trevlig ut. Den kostar 7000:- + moms installerad och klar. (!) Plus 299:- per mån + moms. Vill man titta på vad den ser kostar det 395:- per timme, + moms. Rena rånet med andra ord. Faktum är att jag nog hellre låter tjyvarna länsa än frivilligt betalar de summorna till Securitas.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-17 13:10

Vill du inte ha en egen dator igång är nog D-Links MyDLink rätt bra. Mörkerseende hänger på vilken modell man väljer.
Enligt min erfarenhet bör man undvika de modeller som är tresiffriga, och hålla sej till de fyrsiffriga modellerna.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-12-17 13:16

Jag har en DL DCS930L och som kenjon säger är den inte så bra. På ca tio meter ser man inte bokstäverna på en registreringsskylt. Men MyDlink fungerar helt OK.

Har beställt en DL DCS 5222L. Ska sätta upp den hemma och så ska vi se hur det fungerar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-17 21:41

Den har jag inte testat! Glöm inte att skriva här om dina erfarenheter

Det ska bli spännande. Stod och vägde mellan 2 st DCS 933L eller 1 st 5222L men kom fram till att en 5222L var billigare och eftersom den går att snurra lite på så får jag samma täckning.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-12-18 15:36

Är också nyfiken på vad du tycker om den, skulle vilja sätta upp 1-2 med.

Detta gick ju jättebra. Fick den, installerade den. Sen ville den uppdateras. Och sen dog den.

Dagens ros går till Dustin som löser detta snabbt och smidigt. Ringde deras support, som kopplade till D-Link som ville ha 39:- för att prata med mig. D-Link sa garanti och krediterar samtalet på 39:- men ville skicka en ny kamera från England. Jag ville ha en ny senast imorgon. Ringde Dustin som skickar en ny idag och den defekta skickas tillbaka till Dustin.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-20 09:56

Jag hade exakt samma problem med en rätt ny 2121 från D-Link, den dog vid uppdatering. De skickade en utbytes (trots att garantin hade gått ut) som har funkat.
Bra support, men konstigt att de dör...

Hörrni gott folk - är det någon som har koll på hur säkerheten är på sådana här leksaker? Om det är enkelt att hacka kameran så har man ju gett ett riktigt fint gratisverktyg till ligorna som vill case:a huset innan de kommer för att länsa det. Om det är svårt känns det ändå som om jag inte riktigt vill dela med mig av mitt privatliv med NSA/SÄPO/scriptkiddiebenny.

Har idag ett vanligt fönster- och dörrlarmsystem i kombination med IR-detektorer i alla rum på bottenvåningen och har funderat på kameror lite av och till, men jag litar helt enkelt inte på att min kamera förblir just min kamera.

Ursprungligen av GustafMA:

Hörrni gott folk - är det någon som har koll på hur säkerheten är på sådana här leksaker? Om det är enkelt att hacka kameran så har man ju gett ett riktigt fint gratisverktyg till ligorna som vill case:a huset innan de kommer för att länsa det. Om det är svårt känns det ändå som om jag inte riktigt vill dela med mig av mitt privatliv med NSA/SÄPO/scriptkiddiebenny.

Har idag ett vanligt fönster- och dörrlarmsystem i kombination med IR-detektorer i alla rum på bottenvåningen och har funderat på kameror lite av och till, men jag litar helt enkelt inte på att min kamera förblir just min kamera.

En fundering även jag har. Därför är den avslagen när vi är hemma.

Efter ett par dagars användande av kameran kan jag säga att den är ganska smidig.
Jag saknar en zoom-funktion. Mer specifikt vill jag kunna zooma ut. Jag bor i vad som en gång beskrivits som Sveriges vanligaste hus, ett Älvsbyhus Höner. Kameran sitter i valvet mellan kök och vardagsrum och är riktad mot hallen i sitt hemmaläge. Trots att det är 5 meters avstånd är det lite "för nära". Men jag kan svänga den mot köket och vardagsrummet.
En begränsning i appen för att styra den från sin iOS-enhet, eller från mydlink.com också för den delen är att varje tryck på pilarna för att panorera ger en rörelse på 10 grader och det är ofta ett lagg på någon till så mycket som 15 sekunder. Om man snabbt vill svänga kameran 90° kan det bli lite frustrerande. Dessutom är det lite dålig respons i knapparna i iOS-apparna. Har även provat Android-appen som är på ett ungefär lika värdelös som iOS-appen. Jag gillar att man även får ljud så man kan höra vad som händer.
Till iPad kostar appen 7 kr och den är något bättre och erbjuder dessutom lite mer inställningsmöjligheter än iPhone-appen.
Kameran som sådan är hyfsat bra. Filmerna som sparas på SD-kortet som sitter i (ingick inte utan köptes separat) håller hög kvalitet.

Ursprungligen av pmarriott:

En fundering även jag har. Därför är den avslagen när vi är hemma.

Avslagen som strömmen ur eller avslagen programmatiskt?

Ursprungligen av GustafMA:

Avslagen som strömmen ur eller avslagen programmatiskt?

Den kommer med en fantastisk finess. En strömbrytare på sladden.

Fantastiskt, onekligen. Då är det bara att hoppas på att du kommer ihåg det dagligen också.

1
Bevaka tråden