Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jobba både med Adobe InDesign CS5 och CS6

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som har kunskap om hur man enklast jobbar med CS5 och CS6 samtidigt? Om en jobbar med CS5 och en annan med CS6, vi båda måste kunna jobba med samma filer dock verkar det besvärligt att varje gång behöva spara ner fil hela tiden i CS6 till IDML fil...?
Hur gör man enklast i detta läge och för att få ett bra flöde? Någon med erfarenhet?
Om den ena sitter på MAC och den andra PC gör det skillnad?

Filformatet är plattformsoberoende, däremot inte med säkerhet sökvägar till länkade filer etc.

Däremot är filformatet inte versionsoberoende. Med andra ord måste ni antingen ha samma programversion, eller jobba via IDML

Ok tack för info Richard! Hittade nu en artikel om just detta äldre artikel men fortfarande aktuell:
http://capdesign.idg.se/2.990/1.442218/versio...

Förutsatt att ni jobbar med samma versionsnummer (mac eller pc spelar dock ingen roll) har jag goda erfarenheter av att jobba mot en lokal server. I mitt fall en NAS på ett mindre företagsnätverk (100 Mbit, alltså inte ens gigabitnätverk). En låsfil skapas så att inte mer än en användare i taget kan pilla i InD-filen.

Det gäller dock att vara stenhård med att alla länkade bilder skall ligga på servern och inte lokalt på användarens hårddisk. Helst i Links-mappen för att vara på den säkra sidan.

Sedan har ju macanvändare en fördel av att kunna lägga in vilken font som helst i InDesigns egen Font-mapp för att vara säker på att typsnitt inte saknas. Tyvärr är det inte lika lätt åt andra hållet - pc-användaren kan inte på samma sätt lägga in valfritt typsnitt i InDesign-mappen. Åtminstone har det inte varit så förr (Richard får rätta mig om jag har fel - originaltipset kommer från honom i tidernas begynnelse här på 99mac).

Tack för bra info Johan!
Hur vet jag att det är samma versionsnummer? Hur kollar man det?
Tack på förhand!

Alltså om ni kör CS5 eller CS6. Inget bökigare än så.

Vet inte om jag fattar rätt!? Menar du att om man har en dator med CS5 och CS6 på en annan, utgår ifrån och jobbar med filer från servern så ska det inte vara några problem? Eller menar du att båda datorer måste ha samma antingen CS5 alt. CS6?

Ursprungligen av mace14:

Vet inte om jag fattar rätt!? Menar du att om man har en dator med CS5 och CS6 på en annan, utgår ifrån och jobbar med filer från servern så ska det inte vara några problem? Eller menar du att båda datorer måste ha samma antingen CS5 alt. CS6?

Det senare. Ni får alltså inte ha olika.

Ursprungligen av johan_tanying:

Förutsatt att ni jobbar med samma versionsnummer (mac eller pc spelar dock ingen roll) har jag goda erfarenheter av att jobba mot en lokal server. I mitt fall en NAS på ett mindre företagsnätverk (100 Mbit, alltså inte ens gigabitnätverk). En låsfil skapas så att inte mer än en användare i taget kan pilla i InD-filen.

Det gäller dock att vara stenhård med att alla länkade bilder skall ligga på servern och inte lokalt på användarens hårddisk. Helst i Links-mappen för att vara på den säkra sidan.

Sedan har ju macanvändare en fördel av att kunna lägga in vilken font som helst i InDesigns egen Font-mapp för att vara säker på att typsnitt inte saknas. Tyvärr är det inte lika lätt åt andra hållet - pc-användaren kan inte på samma sätt lägga in valfritt typsnitt i InDesign-mappen. Åtminstone har det inte varit så förr (Richard får rätta mig om jag har fel - originaltipset kommer från honom i tidernas begynnelse här på 99mac).

Jo Windows-användare kan göra detsamma, med undantag för Os x PostScript-fonter, pga att de har en resursdel som windows-filsystem inte hanterar. TTF eller OpenType funkar dock finfint

Ursprungligen av mace14:

Vet inte om jag fattar rätt!? Menar du att om man har en dator med CS5 och CS6 på en annan, utgår ifrån och jobbar med filer från servern så ska det inte vara några problem? Eller menar du att båda datorer måste ha samma antingen CS5 alt. CS6?

Det senare. _Båda_ skall alltså ha _samma_ versionsnummer. Om det nu är CS5 eller CS6 kvittar lika, bara det är samma för båda.

F.ö. är det ju bra att man i win-versionen också kan slänga in typsnitt vid behov. Det stora abret är ju att vi som hållit på några år ofta sitter med en rejäl hög av just postscript-typsnitt...

1
Bevaka tråden