Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behövs en diagramfunktion i InDesign?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På teststadie håller jag på att labba med att skapa ett InDesign-tillägg för att skapa diagram.

Linje-, stapel- och cirkeldiagram är vad som kan bli aktuellt inledningsvis. Tanken är inte att erbjuda alla de möjligheter som t.ex. Excel gör, utan att erbjuda de vanligaste diagramtyperna direkt i InDesign, så att man dels slipper omständliga workaround, och dels så man har InDesigns alla möjligheter att påverka utseendet (fyllning, linje, effekter, typografi etc.)

Är det här något som du skulle kunna ha användning för? Tacksam för synpunkter.

Senast redigerat 2014-01-22 11:32
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

På teststadie håller jag på att labba med att skapa ett InDesign-tillägg för att skapa diagram.

Linje-, stapel- och cirkeldiagram är vad som kan bli aktuellt inledningsvis. Tanken är inte att erbjuda alla de möjligheter som t.ex. Excel gör, utan att erbjuda de vanligaste diagramtyperna direkt i InDesign, så att man dels slipper omständliga workaround, och dels så man har InDesigns alla möjligheter att påverka utseendet (fyllning, linje, effekter, typografi etc.)

Är det här något som du skulle kunna ha användning för? Tacksam för synpunkter.

Jag behöver inte just nu, men på sikt behöver jag nog en lättanvänd sådant tillägg. Om man kunde dubbelklicka på grafen, så skulle en liten palett dyka upp där man kan ändra värden, byta statistikdiagram, fontstil och -storlek. Göra enkla operationer, summera summor etc.

Apples Keynote har härliga färger och diagrameffekter (trä, metall, betong osv.). Kanske något liknande för ditt tillägg?

Jag tror att det finns en efterfrågan för ditt indesign-plugin

Jag tänker mig målgruppen som användare som ofta hanterar diagram. Den typen av användare tror jag framförallt jobbar med data som de får av andra, typ i tabellform, så tanken är att kunna välja t.ex. en tabell / tabbseparerad data, som datakälla.

Tanken är inte att duplicera funktioner som redan finns i InDesign, eller lättillgängligt i andra program, t.ex. summering/sortering av data. Istället vill jag erbjuda användaren en möjlighet att "presentera" den datan som diagram

InDesign har ju alla funktioner man kan tänka sig för att skapa utseende, så tanken är att tillägget inte ska tillhandahålla så gräsligt många "default"-stilar, men däremot ge användaren själv möjlighet att påverka sina "templates" eller vad man nu ska kalla dem. Dvs. vill du ha en viss fyllning så gör du det i InDesign, precis som när du ändrar utseende på vanliga objekt. Sen har tillägget ansvar för att rita former, storlekar, proportioner etc. Med andra ord, så få dialogrutor och så visuellt som möjligt.

Tankegången är alltså precis som för låt säga typografimallar, där du definerar dem med InDesigns vanliga verktyg, och sedan kan du "applicera" dem på valfri text. Förstår du hur jag tänker?

Kan det vara något?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag tänker mig målgruppen som användare som ofta hanterar diagram. Den typen av användare tror jag framförallt jobbar med data som de får av andra, typ i tabellform, så tanken är att kunna välja t.ex. en tabell / tabbseparerad data, som datakälla.

Tanken är inte att duplicera funktioner som redan finns i InDesign, eller lättillgängligt i andra program, t.ex. summering/sortering av data. Istället vill jag erbjuda användaren en möjlighet att "presentera" den datan som diagram

InDesign har ju alla funktioner man kan tänka sig för att skapa utseende, så tanken är att tillägget inte ska tillhandahålla så gräsligt många "default"-stilar, men däremot ge användaren själv möjlighet att påverka sina "templates" eller vad man nu ska kalla dem. Dvs. vill du ha en viss fyllning så gör du det i InDesign, precis som när du ändrar utseende på vanliga objekt. Sen har tillägget ansvar för att rita former, storlekar, proportioner etc. Med andra ord, så få dialogrutor och så visuellt som möjligt.

Tankegången är alltså precis som för låt säga typografimallar, där du definerar dem med InDesigns vanliga verktyg, och sedan kan du "applicera" dem på valfri text. Förstår du hur jag tänker?

Kan det vara något?

Har inte studerat diagramfunktionerna i InDesign, så jag visste inte att InDesign kunde detta.

Din InDesign tillägg: En slags tagg för grafikdiagram (precis som character & paragraph tag)?
Det låter jättebra. En sådan behövs onekligen!

InDesign har inga diagramfunktioner, det är det jag vill skapa Däremot har det alla möjligheter som finns för att jobba med utseendet på föremål, så det tycker jag man ska använda sig av, bara skapa det som saknas, dvs. möjligheten att rita upp diagram från dataserier

Jag har lagt upp en liten film på Youtube som visar hur Linjediagram skulle kunna fungera. Det är på engelska, eftersom någon som inte pratar svenska ville se, så ni får ha överseende med min tveksamma engelska

http://www.youtube.com/watch?v=UuPyZ5BC7N0

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-01-22 11:30

Jag sitter inte i indesign längre, men på den tiden jag var med och gjorde en tidning och vi presenterade massa data hade detta varit väldigt välkommet.

PS. Trådrubriken är felstavad, jag klickade på länken för att se vad en digramfunktion är för något

Ja jag tycker ju att det borde vara intressant för några, men jag försöker få lite respons så jag ser om det är lönt att fortsätta lägga tid på det.

Det verkar som om någon moderator har rättat stavfelet, för nu är det rätt iaf.

Med tanke på hur ofta jag använder diagramfunktionen i Illsutrator för att sedan montera i InDesign så ser jag absolut en marknad.
Vet inte hur många som nyttjar den, men gissar att det är en rätt underskattad och bortglömd plugin...
/martin

Ja hade diagramfunktionen i Illustrator funkat bättre så skulel jag inte behöva uppfinna hjulet på nytt Problemet med Illustrators funktion är att det är helt omöjligt att anpassa utseendet och sedan läsa in data på nytt, annat än helt marginellt. Gör man bara ett enstaka diagram så må det väl vara hänt men om man har många så är det helt ohållbart.

Jo, men jag menar att vi (jag...) många gånger får excelldiagram från kunden - och de är ännu jävligare. Då slänger man in värdena i Illustrator som ändå skapar ett helt ok grund-digram. Sen piffar jag till det lite med kundens färger, typsnitt, logor och lite rundade hörnor på staplarna osv. På det sättet är det en enkel och smidig funktion.
Men - och nu till det viktigaste för min del) man slipper också en massa länkade filer (eftersom vi skickar saker kors och tvärs) samt olika versioner i olika människors datorer (eftersom vi skickar saker kors och tvärs - och fråga inte om varför, jag orkar inte hetsa upp mig mer över vårt företags sätt att jobba). Det kommer jag att se som en enorm fördel.

/m

1
Bevaka tråden