Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS bild-app, tvinga omläsning av bilder?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man på nåt sätt tvinga den vanliga bild-appen i iOS att läsa in bilderna på nytt, för att uppdatera befintliga bilder som har förändrats?

Jag hanterar alla mina systemkamera bilder i Lightroom i datorn. Många av dem vill jag även ha i min iPad/iPhone. Jag exporterar dem till en mapp på datorn, och säger sedan åt iTunes att synka bilderna i den mappen. Funkar utmärkt. Varje sub-mapp dyker upp som ett album i bild-appen i padda/telefon.

När jag lägger till nya bilder i mappen så synkas de också över vid nästa synkning. Inga problem.

Men... när jag förändrar en bild i datorn (beskär, bildbehandlar, lägger till GPS-koordinater e.dyl.) så är det ju enkelt att exportera den till mappen, och den skriver då över den befintliga filen. Denna förändrade bild synkas sen över via iTunes. Inga problem. Men sen vägrar bild-appen att visa den förändrade bilden. Den visar fortfarande den gamla bilden.

Jag kan via en annan app verifiera att det faktiskt är den uppdaterade bilden som synkats över. Om jag t.ex. lägger till GPS-koordinater till en befintlig bild som saknar det, så ser jag att den uppdaterade bilden faktiskt har koordinater i iPad, men bild-appen läser inte in den nya bilden, och följaktligen kan jag inte visa den på kartan.

Går det att tvinga bild-appen att läsa in bilderna på nytt? Jag har provat att starta om bild-appen men det hjälper inte. Jag har startat om iPad/iPhone vanligt (dra den röda stäng-av-slidern) men det hjälper inte. Jag har provat att starta om hårt (hålla in home + on/off i 10-15 sekunder) men det hjälper inte. Finns det något annat sätt?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-21 21:45

Vet du med säkerhet att dom GPS-kordinater som du lägger till är något som iOS bild-app kan se?

Bild-appen kan ju se GPS-koordinater rent generellt. Bilder du tar med iPhone t.ex. blir ju taggade och kan ses på kartan. Dessutom har jag testat att tagga en ny (tidigare icke-synkad) systemkamerabild i datorn, och synka över den till iPad. Då dyker den upp så fint på kartan. Så, ja, koordinaterna är synliga/läsbara för bild-appen. Men appen läser alltså inte om redan befintliga bilder, och är därmed inte medveten om att det tillkommit GPS-kordinater.

Jag korrigerar mig själv lite här, efter att ha testat mer. Om jag redigerar en tidigare synkad bild (t.ex. gör om den till svart/vit) och synkar den på nytt så fattar min iPad det. Bilderna läses alltså faktiskt in på nytt. Åtminstone den visuella delen. Däremot så läses alltså inte metadata om. Så jag måste alltså se till att jag har rätt metadata vid första synkningen, men visuellt kan jag förändra och synka om bilden och få det att synas i paddan. Hmmm... nästan som jag vill ha det. Då är frågan om man kan tvinga en metadata-läsning på nåt sätt?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-22 20:52
Ursprungligen av erro67:

Jag korrigerar mig själv lite här, efter att ha testat mer. Om jag redigerar en tidigare synkad bild (t.ex. gör om den till svart/vit) och synkar den på nytt så fattar min iPad det. Bilderna läses alltså faktiskt in på nytt. Åtminstone den visuella delen. Däremot så läses alltså inte metadata om. Så jag måste alltså se till att jag har rätt metadata vid första synkningen, men visuellt kan jag förändra och synka om bilden och få det att synas i paddan. Hmmm... nästan som jag vill ha det. Då är frågan om man kan tvinga en metadata-läsning på nåt sätt?

Hur vet du att du korrigerar metadatan korrekt så att bild-appen kan läsa den?
För är den rätt kommer appen att uppfatta det och visa den och att tvinga den att visa något som den inte fattar är omöjligt.

Det har jag ju redan svarat på i inlägg 3

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-22 23:19

Ja du ärligt så förstår jag inte vad som är problemet för ena stunden skriver du att den läser in förändringarna och i nästa andetag så vill du tvinga appen att läsa in förändringen.
Du säger emot dig flera gånger så någon annan får hjälpa dig som förstår vad du pratar om

Befintliga bilder läses om, iallafall visuellt, så jag ser bildens nya utseende. Däremot läses inte metadatat om, så jag ser inte tillagda GPS-koordinater i de bilder som inte hade det tidigare.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-01-23 14:03
Ursprungligen av erro67:

Befintliga bilder läses om, iallafall visuellt, så jag ser bildens nya utseende. Däremot läses inte metadatat om, så jag ser inte tillagda GPS-koordinater i de bilder som inte hade det tidigare.

Jag har sett liknande problem, enda sättet jag ser är att du plockar bort den tillfälligt och importerar den på nytt, så att det blir en ny fil. Alternativ dublicerar du bilden och plockar sedan bort orginalet.

Gör du detta kanske du tappar redigerings historia etc i iphoto, om nu du vill ha den sparad. Har inte testat detta så osäker på hurvida det fungerar.

Ursprungligen av juanito:

Jag har sett liknande problem, enda sättet jag ser är att du plockar bort den tillfälligt och importerar den på nytt, så att det blir en ny fil. Alternativ dublicerar du bilden och plockar sedan bort orginalet.

Gör du detta kanske du tappar redigerings historia etc i iphoto, om nu du vill ha den sparad. Har inte testat detta så osäker på hurvida det fungerar.

Jo, jag har testat att ta bort filen i mappen på datorn, synka om så att den försvinner från paddan, lägga tillbaka filen i mappen, synka igen så att den dyker upp i paddan igen, och då läses den ju in som en ny fil, med GPS-koordinater. Så visst, det funkar. Problemet är ju när man har 10.000 bilder i olika årsmappar, och så har man uppdaterat 173 av dem. Lite krångligt att synka bort/synka tillbaka just de 173 bilderna.

iPhoto använder jag inte så det är ingen fara.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-01-24 00:01
Ursprungligen av erro67:

Jo, jag har testat att ta bort filen i mappen på datorn, synka om så att den försvinner från paddan, lägga tillbaka filen i mappen, synka igen så att den dyker upp i paddan igen, och då läses den ju in som en ny fil, med GPS-koordinater. Så visst, det funkar. Problemet är ju när man har 10.000 bilder i olika årsmappar, och så har man uppdaterat 173 av dem. Lite krångligt att synka bort/synka tillbaka just de 173 bilderna.

iPhoto använder jag inte så det är ingen fara.

Applescript / Automator för att hitta just dessa filer?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-01-24 07:57

Eller så är det faktiskt en bugg i iOS... Era förslag bygger ju på att alla implementerade funktioner beter sig på korrekt sätt. Jag har ju samtidigt lite svårt att förstå att bara förändring av bilden triggar en uppdatering medans metadatat inte gör det. Vad har iOS för kriterier/trigger för att initiera en uppdatering? Farligt när en bugtracker-rapport om ni frågar mig...

  • Medlem
  • International user
  • 2014-01-24 18:47
Ursprungligen av frazze:

Eller så är det faktiskt en bugg i iOS... Era förslag bygger ju på att alla implementerade funktioner beter sig på korrekt sätt. Jag har ju samtidigt lite svårt att förstå att bara förändring av bilden triggar en uppdatering medans metadatat inte gör det. Vad har iOS för kriterier/trigger för att initiera en uppdatering? Farligt när en bugtracker-rapport om ni frågar mig...

Svårt att veta kan ju vara så att det funkar as designed. Apple kan mycket väl valt att inte synca där enbart metadata ändrar. Men defenitift värd en bugg raport.

Jag vet ännu inte hur Efix meta data sparas, i värsta fall är det så att detta inte triggar ett filesystem event och därför uteblir.

1
Bevaka tråden