Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klona och verifiera stora datamängder

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-05 12:35

Vi sitter idag med ett bibliotek av c:a 10 TB primärt videofiler vi har på en stor NAS. Dessa har vi rSync:at över till en ny större NAS vilket till synes har fungerat fint. Dock har jag ett par funderingar kring hur vi ni ska gå vidare.

Verifierig av data
Kan vi på något vis verifiera att den nya datan är "bra" och "intakt" på något mer effektivt / vetenskapligt vis än att bara slumpvis kolla på en massa filer

Klona från en till många
Som en back-up tänkte jag föra över det gamla biblioteket till vanliga SATA-diskar. Vi pratar ändå bara runt 4-5 diskar så det är en billig livrem och kopieringen borde inte ta mer än 35 timmar enligt mina beräkningar. Frågan är hur man enklast löser detta. Vi vill kopiera / klona, gärna med något form av bit-verifiering, från en mapp med massor av undermappar och filer på totalt 10 TB till 4-5 diskar, dvs kloningsprocessen måste även dela upp / sprida ut datan korrekt. Helst ska klanerna vara läsbara av OSX / Finder out of the box.

Tips på ovan uppskattas.

OSFClone kanske skulle kunna fungera? Den kopierar rådata och kan verifiera att den kopierade datan är identisk med den ursprungliga.

1
Bevaka tråden