Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Redigerings program för foto

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2014-02-17 13:43

Hej!
Jag skulle behöva ha er hjälp med mitt val av program för redigering av bilder. Jag har läst på ganska väl och fått lite rådgivning om vilka program som rekommenderas... Jag har haft ett stort intresse för fotografi, och har på senaste tiden börjat fota allt mer och likaså redigering då jag endast leker lite i Mac's egna redigerings program eller Pickmonkey, som inte har så mycket att erbjuda.... Har jobbar lite i Photoshop tidigare från gymnasiet...

Jag skulle i alla fall behöva ert råd och erfaranhet om bildredigerings program som ni rekommenderar! Har hört attLightroom5 ska vara bra? Har även hört gott om Photoshop CC och Camera raw. Skulle vara jätte tacksam om ni kunde hjälpa mig med detta!

Mvh
Emma

Ursprungligen av eemmz:

...i Mac's egna redigeringsprogram...

Vilket program menar du då? iPhoto? Aperture? Något annat?

Ursprungligen av eemmz:

...Har hört attLightroom5 ska vara bra? Har även hört gott om Photoshop CC...

Vilken budget har du för detta?

  • Medlem
  • 2014-02-17 14:10
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilket program menar du då? iPhoto? Aperture? Något annat?

Vilken budget har du för detta?

Jag har endast suttit med iPhoto.. så det har inte varit något vidare utvecklat redigerings program med mycket alternativ. Jag har inte tänkt ut någon budget direkt, de flesta redigeringsprogram ligger runt tusenlappen så det får jag räkna med! Ska nämligen på en fotokurs i sommar och vill kunna öva lite på bildredigering i ett bra program, som jag även kan ha användning framöver då jag kommer sitta mycket och redigera

  • Medlem
  • International user
  • 2014-02-17 14:15
Ursprungligen av eemmz:

Jag har endast suttit med iPhoto.. så det har inte varit något vidare utvecklat redigerings program med mycket alternativ. Jag har inte tänkt ut någon budget direkt, de flesta redigeringsprogram ligger runt tusenlappen så det får jag räkna med! Ska nämligen på en fotokurs i sommar och vill kunna öva lite på bildredigering i ett bra program, som jag även kan ha användning framöver då jag kommer sitta mycket och redigera

Du kan ju börja med att prova Pixelmator innan du lägger ut en massa tusenlappar på Photoshop.
Det kostar bara ett par hundra och de allra flesta klarar sig bra med det.

https://itunes.apple.com/us/app/pixelmator/id...

Ursprungligen av eemmz:

...har inte tänkt ut någon budget direkt, de flesta redigeringsprogram ligger runt tusenlappen ...

Photoshop CC är betydligt dyrare än en tusenlapp. Det kan bara köpas via en prenumeration, och den kostar ca 200 kr per månad.

Då får du nog titta på Photoshop Elements i stället - ca 700 kr.

Men Adobe har just nu ett bra erbjudande:
Photoshop CC + Lightroom 5 för ca 105 kr per månad, under det första året.
Men sedan får man vara beredd på att det blir mycket dyrare när det året har gått.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-02-17 14:24

Om du gillar Apples "tänk" så kan jag rekommendera Aperture. Har inte testat Lightroom, men det sägs vara bättre (d.v.s. fler funktioner? Vet inte exakt). Men det intryck jag har fått av Lightroom är att arbetssättet är mer PC-aktigt. Vilket man föredrar är ju förstås en smaksak.

Photoshop eller Pixelmator ska du betrakta mer som ett komplement till Aperture/Lightroom, inte som en ersättare. Aperture/Lightroom använder du för att framkalla RAW-bilder och organisera din samling av foton, medan Photoshop kan göra mer avancerade saker med enskilda bilder.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-02-17 14:26
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Photoshop CC är betydligt dyrare än en tusenlapp. Det kan bara köpas via en prenumeration, och den kostar ca 200 kr per månad.

Då får du nog titta på Photoshop Elements i stället - ca 700 kr.

Men Adobe har just nu ett bra erbjudande:
Photoshop CC + Lightroom 5 för ca 105 kr per månad, under det första året.
Men sedan får man vara beredd på att det blir mycket dyrare när det året har gått.

Jag kan tillägga att om man har problem med engelska så finns varken Pixelmator eller Adobe Photoshop Elements för Mac på svenska.
Det gör däremot Adobe Photoshop Lightroom, med det är inget redigeringsprogram i den bemärkelsen.
Så vitt jag vet kan man fortfarande köpa det utan att behöva abonnera. Men då klarar det sig inte med en tusenlapp.

Tillägg igen dårå; Apple Aperture gör ungefär samma saker som Lightroom. Det vill säga att man kan organisera sina bilder och "framkalla" RAW-filer. Men redigeringsmöjligheterna är ganska begränsade. Aperture eller Lightroom är en smaksak. Jag använder Lightroom när jag tankar över bilder och Photoshop CC när det ska redigeras.

Om du har erfarenhet av Photoshop men inte tillräckligt tjock plånbok finns ju GIMP: https://www.macupdate.com/app/mac/14597/gimp

För att få menyer mm att se ut som i Photoshop finns dessutom GIMPshop som är ett "skin" till GIMP:
https://www.macupdate.com/app/mac/17629/gimps...

Prisvärda i vilket fall som helst då de är gratis...

Ursprungligen av Konrad:

...Men då klarar det sig inte med en tusenlapp...

Just nu ca 840 kr.

Och ordinarie pris är ca 1200, så även det kan väl räknas in i TS formulering "runt tusenlappen".

  • Medlem
  • International user
  • 2014-02-17 15:01
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Just nu ca 840 kr.

Och ordinarie pris är ca 1200, så även det kan väl räknas in i TS formulering "runt tusenlappen".

Nä, det är ju extrapris. Men det är fortfarande inte något redigeringsprogram i rätt bemärkelse. Man kan räta upp, ändra färger och vitbalans och sånt. Men retusch och ytterligare redigering kan man inte göra.

Ursprungligen av Konrad:

Nä, det är ju extrapris...

Vad menar du med "Nä"? Både extrapriset och ordinarie priset uppfyller ju TS krav på "runt tusenlappen".

Eller det var ett sånt där "Nä" som ofta inleder en mening utan att ha någon egentlig betydelse?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-02-17 15:10
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad menar du med "Nä"? Både extrapriset och ordinarie priset uppfyller ju TS krav på "runt tusenlappen".

Eller det var ett sånt där "Nä" som ofta inleder en mening utan att ha någon egentlig betydelse?

Mitt "Nä" var en bekräftelse på att du har rätt. Lite luddigt formulerat kanske.
I övrigt vill jag påstå att jag har rätt.

I senare versioner utav Lightroom så kan man göra lättare retusch, typ klona bort skräp, göra lokala justeringar etc. Absolut tillräckligt för de allra flesta, och smidigare workflow än att först konvertera från raw-filer och sedan justera var för sig i Photoshop/whatever.

Jag har prövat både Aperture och Lightroom, men har valt att köra vidare med det senare då det är snabbare och för mig mer pedagogiskt. Apple är rätt dåliga på att uppdatera Aperture, version 3 kom ut 2010, och sen dess har det bara kommit mindre fixar. Lightroom kom det året i version 3 och är nu uppe i 5. (med välkomna tillägg i varje version)

Oavsett vilket du väljer så är det väldigt värt att investera i sin process efter att bilden tagits. Raw-format kombinerat med bra program ger dig en bättre kamera.

Senast redigerat 2014-02-17 19:44
Ursprungligen av irrelogical:

...ger dig en bättre kamera.

Dina länkar fungerar inte.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Dina länkar fungerar inte.

Ah, slarvigt av mig. Fixat!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-02-17 20:17

Jag har använt Aperture, Lightroom och i begränsad omfattning även Photoshop för import och behandling av mina bilder.

Jag lämnade Aperture till förmån för Lightroom skulle absolut rekommendera Lightroom 5 idag, av följande anledningar:

1) Det är lätt att använda, även om man inte har suttit med det tidigare. Man kommer snabbt in i det.

2) Överlägset i jämförelse med Aperture. Märk väl, Aperture 3.0 släpptes för så länge sedan som för fyra år sedan (2010-02-09). Apple har alltså inte brytt sig om att lägga manken till vad det gäller deras mjukvara för bildbehandling på hela fyra år (!). Det är uselt men då heller inte konstigt att Adobe enkelt har rusat ifrån. Bara en sådan enkel sak som att justera CA får Aperture inte i närheten av godkänt på.

3) Det är billigt, det kostar runt 1000-1200 kr att köpa. Sure, Aperture är ännu billigare men vägt mot vad man får så spelar det noll roll. Photoshop CC/CS6 är långt mycket dyrare (ca 1250 kr per ÅR i hyra) och är kanske inget alternativ för den generella hemmafotografen.

Vad det gäller retusch så finns det absolut stora möjligheter att göra det direkt i Lightroom.

Jag gillar Photoshop Elements. Det en hel del av det som "stora" photoshop kan, men saknar bl.a. möjlighet att jobba i CMYK.
Jag gillar dessutom prissättningen på programmet - man får ett väldigt kompetent program för pengarna enligt mig.
En liten brasklapp är att jag inte har koll på hur det hanterar RAW... Har använt det i undervisning och då med redan färdiga bilder.
/martin

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-02-18 18:34
Ursprungligen av martinator:

Jag gillar Photoshop Elements. Det en hel del av det som "stora" photoshop kan, men saknar bl.a. möjlighet att jobba i CMYK.
Jag gillar dessutom prissättningen på programmet - man får ett väldigt kompetent program för pengarna enligt mig.
En liten brasklapp är att jag inte har koll på hur det hanterar RAW... Har använt det i undervisning och då med redan färdiga bilder.
/martin

Det klara RAW-bilder bra, har dock inte alla finesser som finns i LR och PS.

I den senaste versionen av PSE kan man dessutom arbeta med lager. Dessutom har det några finesser (kommer inte ihåg vilka)
som inte finns i PS CC.

  • Medlem
  • 2014-02-20 12:19

Uppskattar all er hjälp och tips, tack! ligger fortfarande på valet och kvalet, men tror det lutar sig mot Lightroom 5, har fått en större inblick i det hela nu vilket jag är super tacksam över Photoshop elements lät också intressant... Är det några större skillnader mellan dessa program? om ni har bra koll på detta.

Ursprungligen av eemmz:

Uppskattar all er hjälp och tips, tack! ligger fortfarande på valet och kvalet, men tror det lutar sig mot Lightroom 5, har fått en större inblick i det hela nu vilket jag är super tacksam över Photoshop elements lät också intressant... Är det några större skillnader mellan dessa program? om ni har bra koll på detta.

Prova att tanka hem en 30-dagars test av Elements på Adobes hemsida. Så kan du känna dig för lite om du gillar programmet.
http://www.adobe.com/cfusion/tdrc/index.cfm?p...
/martin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-25 17:40
Ursprungligen av eemmz:

Uppskattar all er hjälp och tips, tack! ligger fortfarande på valet och kvalet, men tror det lutar sig mot Lightroom 5, har fått en större inblick i det hela nu vilket jag är super tacksam över Photoshop elements lät också intressant... Är det några större skillnader mellan dessa program? om ni har bra koll på detta.

Min ovetenskapliga åsikt; hur tror du du vill använda en timme?
Sitter du en timme och mixtrar med ett foto för att göra ett fulländat konstverk? Photoshop (elements)!
Sitter du en timme och organiserar en fotosession med hundratals bilder och vill snabbt svepa igenom, sålla, beskära, rotera, kontrast, vitbalans? Lightroom!

(Kör själv Aperture men har förstått att LR är likvärdigt)

  • Medlem
  • Ingarö
  • 2014-02-25 19:20
Ursprungligen av eemmz:

Hej!
Jag skulle behöva ha er hjälp med mitt val av program för redigering av bilder. Jag har läst på ganska väl och fått lite rådgivning om vilka program som rekommenderas... Jag har haft ett stort intresse för fotografi, och har på senaste tiden börjat fota allt mer och likaså redigering då jag endast leker lite i Mac's egna redigerings program eller Pickmonkey, som inte har så mycket att erbjuda.... Har jobbar lite i Photoshop tidigare från gymnasiet...

Jag skulle i alla fall behöva ert råd och erfaranhet om bildredigerings program som ni rekommenderar! Har hört attLightroom5 ska vara bra? Har även hört gott om Photoshop CC och Camera raw. Skulle vara jätte tacksam om ni kunde hjälpa mig med detta!

Mvh
Emma

Lightroom är hur bra som helst, vettigt pris med med tanke på vad man kan göra med programmet

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-02-25 22:23

Utan tvivel Lightroom.

Ursprungligen av pesc:

Min ovetenskapliga åsikt; hur tror du du vill använda en timme?
Sitter du en timme och mixtrar med ett foto för att göra ett fulländat konstverk? Photoshop (elements)!
Sitter du en timme och organiserar en fotosession med hundratals bilder och vill snabbt svepa igenom, sålla, beskära, rotera, kontrast, vitbalans? Lightroom!

(Kör själv Aperture men har förstått att LR är likvärdigt)

Likvärdigt? Hardly

Ursprungligen av zinned:

Jag har använt Aperture, Lightroom och i begränsad omfattning även Photoshop för import och behandling av mina bilder.

Jag lämnade Aperture till förmån för Lightroom skulle absolut rekommendera Lightroom 5 idag, av följande anledningar:

<SNIP>
2) Överlägset i jämförelse med Aperture. Märk väl, Aperture 3.0 släpptes för så länge sedan som för fyra år sedan (2010-02-09). Apple har alltså inte brytt sig om att lägga manken till vad det gäller deras mjukvara för bildbehandling på hela fyra år (!). Det är uselt men då heller inte konstigt att Adobe enkelt har rusat ifrån. Bara en sådan enkel sak som att justera CA får Aperture inte i närheten av godkänt på.
<SNIP>

Senaste version av Aperture kom i november.

Ta gärna en titt på GraphicConverter. Programmet är en verklig verktygslåda med stöd för allsköns format. Det är shareware och en full licens kostar cirka 300kr
http://www.lemkesoft.de/en/products/graphicco...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-02-26 11:02
Ursprungligen av hummel:

Senaste version av Aperture kom i november.

Endast buggfixar kom i november. Aperture ligger nu långt efter Lightroom, tyvärr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-26 12:31
Ursprungligen av joakimo:

Endast buggfixar kom i november. Aperture ligger nu långt efter Lightroom, tyvärr.

Det beror på vilket område man pratar om. Sortering / organisering av material är enormt mycket smidigare är Aperture än Lightroom.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-02-26 12:32
Ursprungligen av hummel:

Senaste version av Aperture kom i november.

Nej. Det kom en uppdatering i November. Big difference.

Ursprungligen av joakimo:

Endast buggfixar kom i november. Aperture ligger nu långt efter Lightroom, tyvärr.

Precis. Att inte ens kunna meditera något så enkelt som CA i Aperture är bedrövligt.

Ursprungligen av Erik.dv:

Det beror på vilket område man pratar om. Sortering / organisering av material är enormt mycket smidigare är Aperture än Lightroom.

Det vet jag inte om jag tycker, syftar du på något speciellt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-26 12:47
Ursprungligen av zinned:

Att inte ens kunna meditera något så enkelt som CA i Aperture är bedrövligt.
Det vet jag inte om jag tycker, syftar du på något speciellt?

Framkallning är mycket sämre i Aperture, organisering bättre. Men det senare må vara en smaksak. Jag tycker Aperture verkar enormt mycket snabbare på samma hårdvara dessutom.

Mitt workflow är organisering i Aperture - framkallning och retouch i Photoshop.

eemmz: vad är det för sorts bildredigering du vill göra? Vill du även kunna "hantera" dina bilder, d.v.s. sortera, filtrera, stjärnmärka, använda nyckelord, samlingar m.m.?

Bevaka tråden