Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enkel bildsorterare och -redigerare / dock inte iPhoto eller Elements

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Finns det andra program som är både bildsorterare och -redigerare - än iPhoto eller Elements?
Elements passar bra när det gäller att man ser på vänstra delen av fönstret i vilka album eller mappar bilderna finns. Dock lite för avancerad vad gäller bildhantering.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-02-24 13:42

Lightroom! Inte enklaste programmet där ute, men eftersom den är det populäraste bildhanteringsprogrammet finner du utbildningsmateriel i alla dess former. Från tjocka böcker till gratis videokurser. LR kostar 799kr.

Aperture är Apples svar på LR, 599kr.

Ursprungligen av reboot81:

Lightroom! Inte enklaste programmet där ute, men eftersom den är det populäraste bildhanteringsprogrammet finner du utbildningsmateriel i alla dess former. Från tjocka böcker till gratis videokurser. LR kostar 799kr.

Aperture är Apples svar på LR, 599kr.

LR finns väl för Mac också?
Vad (i stora drag) är skillnaden mellan LR och Elements?
Har du en skärmdump som man ser hur det ser ut?

Ursprungligen av calinou:

LR finns väl för Mac också?...

Självklart. Annars hade han inte rekommenderat det. Du frågade ju efter Mac-program.

Ursprungligen av calinou:

...Vad (i stora drag) är skillnaden mellan LR och Elements?...

Titta på Adobes hemsida. Där kan du jämföra Lightroom och Elements. Men det är ju två olika program, med lite olika syften. Elements är väl egentligen bara redigerare, inte sorterare/databas.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Självklart. Annars hade han inte rekommenderat det. Du frågade ju efter Mac-program.

Titta på Adobes hemsida. Där kan du jämföra Lightroom och Elements. Men det är ju två olika program, med lite olika syften. Elements är väl egentligen bara redigerare, inte sorterare/databas.

Jag frågar eftersom det står att Aperture är motsvarande för Mac. Då blev jag fundersam över vad det menas.
Igår var jag på kurs i Elements och de passade mig att man kan skapa album eller mappar och sortera bilder i programmet. Fast konstigt nog sparas mappar med innehåll på hårddisken men däremot inte album. Kanske samma sak med iPhoto? Dock var bildbehandlings-delen i Elements lite avancerad för mig.
Visst finns det mycket info på Adobes hemsida men jag föredrar att fråga på forumet här eftersom man får info dvs från själva användarna.

Ursprungligen av calinou:

Jag frågar eftersom han skriver det står att Aperture är motsvarande för Mac....

Nej, nu läste du nog lite slarvigt. Han skrev att Apples motsvarighet till Lightroom heter Aperture.

Att en produkt kommer från Apple, och att en produkt är för Mac - är två helt olika saker.

Lightroom tillverkas av Adobe.
Aperture tillverkas av Apple.
Båda finns till OS X.

Lightroom, Aperture och iPhoto bygger alla på en databas, d.v.s. man "virtualiserar" bildhanteringen istället för att hålla på med mappar. En bild kan bara lagras i en enda mapp, men den kan tillhöra många olika album, ha en massa nyckelord o.s.v.

En enkel mappstruktur för bilder funkar bra upp till man har en viss mängd bilder. Sen börjar det bli krångligt, i synnerhet när man börjar inse att en bild egentligen skulle behöva sparas på två ställen.

Själv använder jag Lightroom, och tycker det är jättebra, men det krävar att man sätter sig in i hur det fungerar, och att man förstår konceptet med databas.

Det bästa kanske är om du försöker förklara vad det egentligen är du vill göra? Och även hur du gör det i dagsläget?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-02-24 15:01
Ursprungligen av calinou:

LR finns väl för Mac också?
Vad (i stora drag) är skillnaden mellan LR och Elements?
Har du en skärmdump som man ser hur det ser ut?

PS Elements = enklare version av Photoshop
LR = fotoframkallningsprogram riktat mot fotografer. LR är samtidigt ett kapabelt program för att organisera stora mängder bilder.

Ta en titt på Moderskeppets gratis introkurs till LR.

Ursprungligen av erro67:

Lightroom, Aperture och iPhoto bygger alla på en databas, d.v.s. man "virtualiserar" bildhanteringen istället för att hålla på med mappar. En bild kan bara lagras i en enda mapp, men den kan tillhöra många olika album, ha en massa nyckelord o.s.v.

En enkel mappstruktur för bilder funkar bra upp till man har en viss mängd bilder. Sen börjar det bli krångligt, i synnerhet när man börjar inse att en bild egentligen skulle behöva sparas på två ställen.

Själv använder jag Lightroom, och tycker det är jättebra, men det krävar att man sätter sig in i hur det fungerar, och att man förstår konceptet med databas.

Det bästa kanske är om du försöker förklara vad det egentligen är du vill göra? Och även hur du gör det i dagsläget?

Jag försöker hitta en kompromiss dvs arbeta på en mac men arbeta med bildsortering på samma sätt som jag gjorde på PC. Jag tyckte inte att det var krångligt alls. Tvärtom.
Det är så annorlunda att hantera sådant på en mac och det visste jag inte om när jag köpte min MBP.
Nu är det ganska rörigt i min dator. Egentligen har jag 7000 objekt i min bildmapp/enligt info från Finder så jag kan inte förstå att jag hade 5000 dubletter /mest bilder och det tyder på att jag har dålig kontroll. Jag behöver bara en enkel bildredigerare som visar även mappstrukturen.

Ursprungligen av reboot81:

PS Elements = enklare version av Photoshop
LR = fotoframkallningsprogram riktat mot fotografer. LR är samtidigt ett kapabelt program för att organisera stora mängder bilder.

Ta en titt på Moderskeppets gratis introkurs till LR.

Tack för länken. Jag ska följa upp!

Men om du nu gillar att ha bilderna bara i en mappstruktur, vad är det som hindrar dig från att jobba så även i Mac? Den har ju också mappar.

Ursprungligen av calinou:

...på samma sätt som jag gjorde på PC...

Ursprungligen av calinou:

...Jag behöver bara en enkel bildredigerare som visar även mappstrukturen.

Vilket program använde du på din PC? Om vi vet det, så blir det lättare att tipsa om Mac-motsvarigheter.

Ursprungligen av erro67:

Men om du nu gillar att ha bilderna bara i en mappstruktur, vad är det som hindrar dig från att jobba så även i Mac? Den har ju också mappar.

Det gör jag fortfarande men vad gäller att ordna mappar och bildfiler så gör jag inte det i Finder.
För närvarande så använder jag mig av ViewNX2 men programmet är lite svår för mig när det gäller bildredigering.
Därför letar jag efter något liknande program fast enklare vad gäller bildhantering.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilket program använde du på din PC? Om vi vet det, så blir det lättare att tipsa om Mac-alternativ.

Jag använde MS Picture Manager.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-24 16:25
Ursprungligen av calinou:

Jag försöker hitta en kompromiss dvs arbeta på en mac men arbeta med bildsortering på samma sätt som jag gjorde på PC. Jag tyckte inte att det var krångligt alls. Tvärtom.
Det är så annorlunda att hantera sådant på en mac och det visste jag inte om när jag köpte min MBP.
Nu är det ganska rörigt i min dator. Egentligen har jag 7000 objekt i min bildmapp/enligt info från Finder så jag kan inte förstå att jag hade 5000 dubletter /mest bilder och det tyder på att jag har dålig kontroll. Jag behöver bara en enkel bildredigerare som visar även mappstrukturen.

Det blir krångligt som någon redan påpekat ifall man vill ha samma bild i flera mappar.
När jag hade PC så sorterade jag efter årtal och månad och det fungerade.
Men ponera att du har bilder som ligger i mapp för januari 2014 men samtidigt vill ha dom i en mapp som heter Natur eller namnet på sitt barn. Då blir det dubbletter och onödigt utrymme upptas av dessa dubbletter.

Men med iPhoto då kan jag sortera samma bild i hur många Album jag vill,jag kan sätta nyckelord på bilderna såsom dotter,natur ja vad man vill utan att det blir dubbletter.

Ursprungligen av lappen71:

Det blir krångligt som någon redan påpekat ifall man vill ha samma bild i flera mappar.
När jag hade PC så sorterade jag efter årtal och månad och det fungerade.
Men ponera att du har bilder som ligger i mapp för januari 2014 men samtidigt vill ha dom i en mapp som heter Natur eller namnet på sitt barn. Då blir det dubbletter och onödigt utrymme upptas av dessa dubbletter.

Men med iPhoto då kan jag sortera samma bild i hur många Album jag vill,jag kan sätta nyckelord på bilderna såsom dotter,natur ja vad man vill utan att det blir dubbletter.

Är det i iPhoto du bearbetar och förvaltar alla dina bilder? hur många bilder har du och hur många album?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-24 17:27
Ursprungligen av calinou:

Är det i iPhoto du bearbetar och förvaltar alla dina bilder? hur många bilder har du och hur många album?

Använder enbart iPhoto med +10 000 bilder samt ett hundratal album.
Redigerings funktionerna i iPhoto räcker för mig.

Ursprungligen av lappen71:

Använder enbart iPhoto med +10 000 bilder samt ett hundratal album.
Redigerings funktionerna i iPhoto räcker för mig.

Du kan använda ett externt program för redigering såsom Photoshop till iPhoto om iPhoto inte är kraftigt nog för din redigering.

Ursprungligen av reboot81:

PS Elements = enklare version av Photoshop
LR = fotoframkallningsprogram riktat mot fotografer. LR är samtidigt ett kapabelt program för att organisera stora mängder bilder.

Ta en titt på Moderskeppets gratis introkurs till LR.

Jag har tittat på den gratis-videokursen av LR och har en följdfråga som du kanske kan svara på och som gäller s k attribut som man tilldelar bilder. Kan man underordna "attribut"? t ex om man har fågelbilder som huvudattribut och som man vill dela i olika underkategorier/arter på olika nivåer?

Hierarkiska nyckelord? Javisst, inga problem:

- djur
- - fåglar
- - - rovfåglar
- - - - hök
- - - - - duvhök
- - - - örn
- - - - - havsörn
- - - småfåglar
- - - - domherre
- - - - gråsparv

Ursprungligen av erro67:

Hierarkiska nyckelord? Javisst, inga problem:

- djur
- - fåglar
- - - rovfåglar
- - - - hök
- - - - - duvhök
- - - - örn
- - - - - havsörn
- - - småfåglar
- - - - domherre
- - - - gråsparv

visas det i olika nivåer som ex. du visar ovan?

Ja, om du skapar nyckelordet fåglar under ordet djur. Har du skapat det på fel plats så är det bara att dra det till rätt ställe. En bild som taggas med gråsparv "ärver" automatiskt de överliggande orden småfåglar, fåglar och djur.

Ursprungligen av erro67:

Ja, om du skapar nyckelordet fåglar under ordet djur. Har du skapat det på fel plats så är det bara att dra det till rätt ställe. En bild som taggas med gråsparv "ärver" automatiskt de överliggande orden småfåglar, fåglar och djur.

Några frågor....
Skapar man sådan hierarki under ett album eller mapp? Det är väl så att album är lite som "genvägar" och inte sparas på hårddisken?
Kan man kan göra på detta på LR som på Elements?

Nej, nyckelord är metadata.

En bildfil sparas i en mapp. En eller flera bildfiler kan grupperas virtuellt i album (samlingar heter det i Lightroom). Samma bildfil kan finnas i många samlingar, eftersom det bara är frågan om pekare till den riktiga bilden. Tänk "genvägar" eller "alias" när det gäller filer i datorn.

Nyckelord är metadata (sökbegrepp) som kan läggas in i en bild. Med hjälp av detta metadata kan du sen leta efter bilder, t.ex. alla bilder som innehåller nyckelordet "gråsparv". Du kan göra det som en "vanlig" tillfällig sökning. Eller så kan du skapa "smarta album" eller "smarta samlingar" som innehåller regler, t.ex. alla bilder som innehåller nyckelordet gråsparv. Denna samling komemr automatiskt att fyllas med bilder som matchar regeln, utan att du själv behöver dra och släppa bilderna till samlingen. Den uppdateras dynamiskt och automatiskt. om du lägger till nyckelordet "gråsparv" till en bild så kommer den automatiskt att hamna i den samlingen. Tar du bort nyckelordet från en bild så försvinner bilden från samlingen. Men själva bilden som sådan finns ju fortfarande kvar i Lightroom och på hårddisken, och kanske ingår i någon annan samling som har en annan regel som den matchar på.

Och om du vill ha en samling för alla dina fågelbilder så skapar du en smart samling med regeln "nyckelord innehåller fåglar", och då får du alla bilder med det nyckelordet. Och eftersom gråsparv ligger under fåglar så kommer alla gråsparvsbilder att hamna i fågelsamlingen. Och så vidare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-28 10:15

...och självklart kan du ha flera taggar på en bild. Du kan tagga med både havsörn och gråsparv om båda finns på bilden. Du kan alltså börja sortera och ordna bilder på ett sätt som bara skapar huvudvärk i en strikt fil/mapp-baserad hierarki.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-28 10:45
Ursprungligen av lappen71:

Använder enbart iPhoto med +10 000 bilder samt ett hundratal album.
Redigerings funktionerna i iPhoto räcker för mig.

Håller med här. När man vant sig med "Händelser" i iPhoto får man en väldigt bra överblick över sitt bildbibliotek.
Redigeringsfunktionerna är alldeles lagom, mina bilder sparas bara som RAW på kameran och dessa är lätta att redigera i iPhoto, oftast bara vitbalans och exponering samt beskärning som man behöver ändra. +10 000 bilder här med.

Ursprungligen av pesc:

...och självklart kan du ha flera taggar på en bild. Du kan tagga med både havsörn och gråsparv om båda finns på bilden. Du kan alltså börja sortera och ordna bilder på ett sätt som bara skapar huvudvärk i en strikt fil/mapp-baserad hierarki.

Bra påpekande.

Och man kan förstås ha många olika hierarkier. Om gråsparven råkar sitta på taket till en Volvo V70 så kan du ha en bil-hierarki:
- Bilar
- - BMW
- - - 323
- - - 525
- - Volvo
- - - V50
- - - V70

Och sen har du djur-kategorin enligt tidigare. Om du då taggar en bild med endast två nyckelord: gråsparv och V70 så kommer bilden att få alla följande nyckelord:
gråsparv, småfågel, fåglar, djur, V70, Volvo, bilar

Och du kan därmed söka på dessa ord och få fram denna bild.

Ursprungligen av pesc:

...och självklart kan du ha flera taggar på en bild. Du kan tagga med både havsörn och gråsparv om båda finns på bilden. Du kan alltså börja sortera och ordna bilder på ett sätt som bara skapar huvudvärk i en strikt fil/mapp-baserad hierarki.

Taggar är väl samma sak som attribut? Jag får ingen huvudvärk men den strikta variant. Ju mer kontroll desto bättre.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-01 03:45
Ursprungligen av calinou:

Taggar är väl samma sak som attribut? Jag får ingen huvudvärk men den strikta variant. Ju mer kontroll desto bättre.

Ja en tag (nyckelord) är ett attribut man kan tilldela en bild.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-01 09:33
Ursprungligen av calinou:

Taggar är väl samma sak som attribut? Jag får ingen huvudvärk men den strikta variant. Ju mer kontroll desto bättre.

Om du har ett system utan taggar men bara en hierarkisk mapp-struktur, var lägger du bilden med en gråsparv i en Volvo V40? I V40-mappen eller i gråsparvsmappen?

Om du har taggar och går över till att främst använda dessa för att sortera bilderna så får du enligt min mening bättre kontroll över bilderna och kan lättare hitta dem. Mapphierarkin blir då av underordnad betydelse. Då kanske man använder mapp-metaforen till att sortera bilder efter när de togs. Händelser. Och då arbetar man precis som iPhoto gör.

Bevaka tråden