Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

E-legitimation, skriven/folkbokförd utomlands. Hur har ni löst det?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-03-05 09:31

Hej,
Jag upptäckte till min stora förvåning att jag inte längre kan förnya e-legitimation (bank-id) hos min bank (länsförsäkringar) eftersom jag är skriven utomlands. Är det bara jag som finner det väldigt konstigt? Banken kan ge mig bolån, tillhandahålla betalkort osv, osv, men inte ge mig e-legitimation! Har vi ett system i Sverige som mer och mer byggs på att medborgarna loggar in sig på olika statliga tjänster, men där medborgare utomlands inte har tillgång till de tjänsterna?

Började ringa runt igår och eventuellt är det så att Telias lösning skulle kunna fungera även om jag är skriven i ett annat land, men då måste jag visst köpa mig en kortläsare (vilket inte är hela världen). Dock har jag inte fått det 100% bekräftat att det fungerar ännu.

Vad kan ni tänka er skulle vara motiveringen för att man inte får ha e-legitimation (bank-id) om man är skriven utanför Sveriges gränser? Och hur löser alla andra exil-99:are detta?

Senast redigerat 2014-03-05 11:06
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-05 12:11

Meningen är nog att man ska ha sitt ID från det land där man är skriven. Finns inte BankID i Norge?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-03-05 13:56

Jo, men de enda alternativen på tex skatteverkets hemsida är ju Svenska e-legitimationer. Dessutom är min norska e-legitimation registrerad på ett norskt personnummer som inte finns i Sverige, så det skulle inte fungera för att garantera att jag är jag i alla fall.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-05 15:05

Har du ett norskt personnummer OCH ett svenskt eller har du gett upp ditt svenska medborgarskap helt och hållet och därmed är 100% norsk medborgare med ett norskt personnummer? Dvs. har du utvandrat?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-03-05 15:12

Nej, jag har inga planer på att utvandra, så bra är det inte här ;). Utan i Norge kommunicerar jag mitt norska personnummer och i Sverige mitt svenska. Det är därför jag tycker det här är så konstigt. Det "enda" jag gjort är att byta till en adress, tolv mil från svenska gränsen.

Men det är det som är problemet för länsförsäkringar och troligen för de andra bankerna, med eventuellt undantag för Swedbank, enligt supporten på bank-id. Själv ser jag inte vad problemet är. Jag kan tycka att om min trovärdighet minskat skulle de börja med att spärra mina kort och tvinga mig sälja huset så jag inte har några lån hos dom. Jag har ju faktiskt en väldigt marginell inkomst i Sverige numera.

Ursprungligen av andas:

Nej, jag har inga planer på att utvandra, så bra är det inte här ;). Utan i Norge kommunicerar jag mitt norska personnummer och i Sverige mitt svenska. Det är därför jag tycker det här är så konstigt. Det "enda" jag gjort är att byta till en adress, tolv mil från svenska gränsen.

Men det är det som är problemet för länsförsäkringar och troligen för de andra bankerna, med eventuellt undantag för Swedbank, enligt supporten på bank-id. Själv ser jag inte vad problemet är. Jag kan tycka att om min trovärdighet minskat skulle de börja med att spärra mina kort och tvinga mig sälja huset så jag inte har några lån hos dom. Jag har ju faktiskt en väldigt marginell inkomst i Sverige numera.

Jag trodde inte att man som svensk kunde ta ett nytt medborgarskap och samtidigt behålla det svenska. Jag vill minnas att det var någon hockeyspelare som tog ett amerikanskt medborgarskap för att slippa immigrations vi inresa i USA och utan att han visste om det blev han implicit av med det svenska. Det trista var att det uppdagades först ett par dagar in i hockey VM (av en svensk(!) reporter...). Å andra sidan var detta några år sedan så saker och ting kanske har ändrats...

Men hur som helst, det låter ju helt horribelt om det är som du skriver. Det ska ju inte spela någon roll för en e-legitimation vart i världen du är bosatt, så länge du är svensk!

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-03-05 17:34
Ursprungligen av HåkanE:

Jag trodde inte att man som svensk kunde ta ett nytt medborgarskap och samtidigt behålla det svenska. Jag vill minnas att det var någon hockeyspelare som tog ett amerikanskt medborgarskap för att slippa immigrations vi inresa i USA och utan att han visste om det blev han implicit av med det svenska. Det trista var att det uppdagades först ett par dagar in i hockey VM (av en svensk(!) reporter...). Å andra sidan var detta några år sedan så saker och ting kanske har ändrats...

Men hur som helst, det låter ju helt horribelt om det är som du skriver. Det ska ju inte spela någon roll för en e-legitimation vart i världen du är bosatt, så länge du är svensk!

Till att börja med måste vi separera medborgarskap och personnummer. Jag är enbart svensk medborgare men har två personnummer och kan i teorin ha ett för varje land jag väljer att jobba.

Jag har som sagt bara flyttat ut ur landet. Inte sagt upp mitt medborgarskap eller personnummer (hade blivit svårt att deklarera utan ett).

Sverige tillåter däremot multipla medborgarskap, vilket i det här fallet Norge inte gör. Men det är en annan femma

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-05 18:55
Ursprungligen av andas:

Vad kan ni tänka er skulle vara motiveringen för att man inte får ha e-legitimation (bank-id) om man är skriven utanför Sveriges gränser?

Varför? Antagligen för att bankerna tar allvarligt på sin uppgift att utfärda legitimationer, men samtidigt är ganska tröga när det gäller att uppdatera rutiner efter gällande regler. För enligt till exempel Pensionsmyndighetens frågor och svar-sida så kan du få e-legitimation om du är bosatt utomlands så länge du har ett svenskt personnummer men att utfärdaren kan ha ytterligare regler...

Historiskt verkar det som om det tidigare har varit ett krav på att man hade en svensk folkbokföringsadress eftersom utfärderna då varit tvungna att kontrollera identiteten mot SPAR (Statens personadressregister), och där finns bara personer med adress i Sverige med. Utläser detta ur ett remissvar från Skatteverket till en utredning (SOU2010:104) inför skapandet av E-legitimationsnämden 2011.

Citat:

Utfärdarprocessen
[...]
I avsnitt 6.1 föreslås att för att få en e‑legitimation ska användaren ha ett personnummer eller ett samordningsnummer. Det innebär att kretsen som kan få e-legitimation utvidgas jämfört med dagens lösning så att även de som har personnummer men som inte längre är folkbokförda [...], kan få svensk e‑legitimation.

I e-legitimationsnämdens Tillitsramverk för svensk e-legitiation från 2013 kan man läsa om vad som krävs av utfärdaren vid olika "tillitsnivåer". Flera av identifieringsrutinerna kräver antingen att utfärdaren ska bekräfta att användaren kan ta emot post på en folkbokföringsadress eller vid högre tillitsnivå bekräfta med brev till användarens folkbokföringsadress att en e-legitimation har utlämnats. (undantag förnyelse inom tre månader efter att tidigare e-legitimation upphört gälla) Men det står också att:

Citat:

K6.7 Alternativt tillhandahållandesätt
Nivå 2 och 3: En utfärdare av Svensk e-legitimation som - med bibehållen säkerhet i utfärdandet - kan tillhandahålla eller bekräfta utgivning på annat sätt än via brev till folkbokföringsadressen, får göra detta under förutsättning att kommunikationen kan ske på basis av uppgifter med minst samma trovärdig- hetsgrad som den registrerade folkbokföringsadressen.

vidare att:

Citat:

K5.12 Identifiering av sökanden på distans
[...]
Nivå 3: Utfärdare av Svensk e-legitimation som redan har identifierat sökanden i en relation som rör ekonomiskt eller rättsligt betydelsefulla mellanhavanden och där sökanden kan identifieras på distans på annat tillförlitligt sätt likvärdigt med Svensk e- legitimation Nivå 3, får använda detta sätt för att fastställa sökandens identitet.

Fortsätt kämpa, det krävs nog några som bråkar och argumenterar för att bankerna ska inse att föreskrifterna medger smidigare lösningar för utlandsboende.

Ursprungligen av andas:

Till att börja med måste vi separera medborgarskap och personnummer. Jag är enbart svensk medborgare men har två personnummer och kan i teorin ha ett för varje land jag väljer att jobba.

Se där, det är mycket man inte vet eller ens funderar över när man håller sig hemma i ankdammen. Tack för infon!

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-03-05 19:04

Det där citaten gör det ju ganska solklart att bankerna borde godkänna personer som redan har en internetlösning. De tillåter väl fortfarande inte signering av fakturor utan deras egen säkerhetstoken, vilken de därmed borde anse garanterar användaridentiteten till en högre grad än e-legitimation?

Men sen är de som vanligt sega och tveksamma till att reformera.

Får se om man kan skrika lite så en ändring kommer till stånd.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-05 19:09

Hittade STORK - Secure electronic identity across Europe
Några olika EU-pilotprojekt för att utveckla möjligheten att använda e-id över gränserna

Nu kanske jag gör fel eftersom det egentligen inte har med tråden i sig att göra.

Men jo. Sverige tillåter dubbelt medborgarskap.
http://www.regeringen.se/sb/d/2362/a/84070

EDIT: Bah för att jag inte kan läsa och missar en liten rad i texten.
Ignore me.

Senast redigerat 2014-03-05 23:36
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-05 23:13

Ja, det stod ovan, att Sverige tillåter det, men inte Norge. Och jag har för mej att USA inte heller gör det, men är inte säker.
Sverige är också ett av de få länder där man kan ha mer än ett giltigt pass samtidigt.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-03-06 04:55

Jag är inte folkbokförd i Sverige längre men mitt bank-ID gick att förnya för sisådär två-tre månader sedan. Mitt bank-ID hämtar jag genom Swedbank. Kanske kan vara idé att öppna ett konto där. Dock behövs det säkerhetsdosa när man förnyar så när batteriet är slut i den blir det att ta sig en sväng till Sverige och Swedbank för en ny.

Ursprungligen av kenjon:

Ja, det stod ovan, att Sverige tillåter det, men inte Norge. Och jag har för mej att USA inte heller gör det, men är inte säker.
Sverige är också ett av de få länder där man kan ha mer än ett giltigt pass samtidigt.

USA tillåter dubbelt medborgarskap, i alla fall om man fått det genom att man är född där. Har i släkten personer som är födda i USA, och har därmed amerikanskt medborgarskap, och även Svenskt, då föräldrarna är Svenskar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-06 15:34
Ursprungligen av onnyt:

Jag är inte folkbokförd i Sverige längre men mitt bank-ID gick att förnya för sisådär två-tre månader sedan. Mitt bank-ID hämtar jag genom Swedbank. Kanske kan vara idé att öppna ett konto där. Dock behövs det säkerhetsdosa när man förnyar så när batteriet är slut i den blir det att ta sig en sväng till Sverige och Swedbank för en ny.

Det är rätt enkelt att byta batteriet själv.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-03-06 15:47
Ursprungligen av kenjon:

Det är rätt enkelt att byta batteriet själv.

På den gamla modellen jag hade gick det att byta. Den nya skall inte gå enligt Swedbank i alla fall. Jag har den här nu.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-06 16:02

OK, just den modellen har jag inte plockat isär. Men det sitter 4 skruvar på baksidan

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-03-06 20:45
Ursprungligen av kenjon:

OK, just den modellen har jag inte plockat isär. Men det sitter 4 skruvar på baksidan

Att byta batteriet är inte det svåra, problemet är att den slutar funka då. Jag har testat. Fick bekräftat av Swedbank att man måste byta dosa när batteriet tar slut.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-03-06 21:29

Japp, jag bytte min dosa för ett par dagar sedan (på Swedbank), ingen user replaceable part där inte.

1
Bevaka tråden