Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa film i iMovie

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har fått i uppgift att skapa en 10-sekundersfilm som ska vara 1296x720 pixlar. Formatet ska vara WMV, Mpeg 4, Mpeg 2, Mkv, Avi eller Quicktime. Kan jag använda iMovie till detta eller rekommenderar ni något annat program?
Hur gör jag för att få ovan pixelstorlek? När jag startat ett nytt projekt kan man bara välja 4:3 eller 16:9. Och vad väljer jag under bildfrekvens…. 25 bildrutor/S - Pal, 30 bildrutor/S - NTSC eller 24 bildrutor/S - biofilm?

Ursprungligen av Charlie13:

...Formatet ska vara WMV, Mpeg 4, Mpeg 2, Mkv, Avi eller Quicktime...

MKV, AVI och Quicktime (MOV) är egentligen inga format. Det är bara containers. Vilket format filmen verkligen har inne i containern är en helt annan sak.

Min rekommendation är Mpeg 4.

Men jag undrar lite vad du menar med att du ska "skapa" filmen. Vad är det du ska göra egentligen? Ska du sköta filmandet också, eller kommer du att få filmat material som ska redigeras? I vilket format kommer det i så fall?

Och hur ska den färdiga filmen användas? Visning på TV? Visning på webben? Annat?

Senast redigerat 2014-03-10 11:32
  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-10 10:37
Ursprungligen av Charlie13:

Hej!

Jag har fått i uppgift att skapa en 10-sekundersfilm som ska vara 1296x720 pixlar. Formatet ska vara WMV, Mpeg 4, Mpeg 2, Mkv, Avi eller Quicktime. Kan jag använda iMovie till detta eller rekommenderar ni något annat program?
Hur gör jag för att få ovan pixelstorlek? När jag startat ett nytt projekt kan man bara välja 4:3 eller 16:9. Och vad väljer jag under bildfrekvens…. 25 bildrutor/S - Pal, 30 bildrutor/S - NTSC eller 24 bildrutor/S - biofilm?

Du exporterar det färdig redigerade materialet till den upplösning du vill ha, samt väljer kompression etc. Men om jag minns rätt har inte iMovie så avancerade inställningar för detta, gamla quicktime var mer avancerat då, så har du quicktime 7 liggandes någonstans så kan du använda det för den sista tochen, men exportera då gärna med så lite kompression som möjligt från iMovie innan.
Om inte, går det säkert bra med de inställningar iMovie har.

Vad gäller NTSC eller PAL, beror ju på om du ska ha upp filmen på en TV enligt amerikansk eller "europeisk" standard. PAL är sannolikt det du bör välja.

Likt andra rekomenderar jag MPEG 4. iMovie lär då göra en mov container som då ofta tas för en Quicktime, speciellt PC användare kan bli konfysa över materialet om det står .mov. Men det borde galant gå döpa om till .mp4 eller .m4p.

Tack för era svar!

Filmen ska visas på en stor TV-skärm inne i en galleria och tanken är att det ska vara bilder och text. Alltså ingen rörlig film. Däremot vill jag zooma in vissa bilder och att vissa texter "dyker upp". Blir lite som en PP-presentation på 10sek. Funderar på om man inte bara kan göra det i PP istället. Där kunde man "spara som film" så att man fick filformatet .mov. Men jag vet inte hur jag får rätt storlek, dvs 1296x720.

Har aldrig gjort en film innan. Är men van vid att jobba i tex indesign.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-10 12:57
Ursprungligen av Charlie13:

Hur gör jag för att få ovan pixelstorlek?

Gör filmen i iMovie och kör den sedan genom Handbrake där du beskär den lite.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-10 15:14
Ursprungligen av reboot81:

Gör filmen i iMovie och kör den sedan genom Handbrake där du beskär den lite.

Det går ju bra så länge man inte skalar om den. Man förlorar annars lätt skärpa. Nu har jag iofs inte använt handbrake väldigt mycket, men mina få erfarenheter är inte goda. Å andra sidan har jag inte gjort många filmer heller.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-10 18:31

Göra projektet i iMovie, importera i Final Cut Pro X och exportera därifrån? FCPX finns ju som demo.

1
Bevaka tråden