Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sätta upp Mac Mini som Time Machine-server

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Goddag kära 99-medlemmar

Jag försöker sätta upp en Mac Mini som backup-server på kontoret. Vi är 13 kollegor som har allt från 150 GB till mer än 3 TB lagring som behöver backas upp. Vi har en backup-lösning till ett NAS som har funkat sisådär det senaste året. Ganska ofta, åtminsonte en gång i månaden behöver en del av oss starta en ny Backup, för att Time Machine ger oss dialogen att det behövs. Vi har provat med andra NAS också, men inget funkar som vi önskar. Så vi tänkte prova att använda en Mac Mini och ansluta USB 3-diskar till den.

Jag har provat den här lösningen: http://macstuff.beachdogs.org/blog/?p=59

Kortfattat skapar man ett konto "Endast Delning" och skapar sedan en mapp på den till Mac Minin anslutna disken som i Systeminställningar -> Delning delas ut till det nya kontot. Därefter ansluter man till servern från datorn som ska få backup och väljer den mappen som disk i Time Machine. Och det funkar! Men bara för mig, inte för övriga kollegor.

Av säkerhetsskäl så vill vi ha ett konto per kollega och att enbart den kollegan ska ha tillgång sin mapp med respektive backup. Så jag har provat att lägga till allas konton och välja att enbart den användaren + administratör ska ha läs- och skrivrättigheter. Men ändå kan alla komma åt alla kontons mappar och läsa innehållet. Inte skriva, men läsa.

Har ni någon idé som skulle kunna få igång det här?

Jag hade skippat Tima Machine som bas i det här systemet. Time Machine är gjort för små installationer, med en till några få användare. Det funkar hyggligt när det är nyuppsatt men det börjar lätt krångla efter ett tag och om man då skall deleta användarnas backuper för att börja på nytt så tar det hundra år.
Time Machine är också väldigt känsligt för korrupta filer vilket det blir då och då i alla system och då kan det ta lååååång tid att göra en backup. Om då det skall göras backup samtidigt på flera datorer så blir det lätt tjockt, servern gör inget annat än att ta backup och när den ena backupen precis är färdig så har det gått en timme och den måste påbörjas igen, när detta sker ungefär samtidigt på 13 användare så blir det jobbigt, både för server, nätverk och användare.

Titta på CrashPlan Pro istället, suveränt system!!!

http://www.code42.com/business/

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-08-14 14:48

Och det är gratis om man kör till egen server.

Håller med ovanstående, kör CrashPlan istället. Det är gjort för detta.

1
Bevaka tråden