Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önskerepris - Att skannra massor med negativ antingen själv eller via någon annan

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2014-10-13 16:36

Hej alla,

Har efter mamma ärvt en sanslöst mycket negativ, bilder tagna på 50- och 60-talet.
Jag vill ju förstås digitalisera dem alla.
Jag har kollat runt i trådarna här och hittar tips på negativskanners och leverantörer som kan skannra åt mig.
Men eftersom trådarna är gamla, försöker jag här och nu, färskt.
Vad kan jag effektivt skannra negativ med?
Finns det prisvärda leverantörer som skannrar negativ (främst 135 men även 126 (instamatic) ?
I övrigt välkomnas tips på hur ni andra har löst era problem i detta ämne.

Tack på förhand

//Bernt

Ursprungligen av berntm:

Hej alla,

Har efter mamma ärvt en sanslöst mycket negativ, bilder tagna på 50- och 60-talet.
Jag vill ju förstås digitalisera dem alla.
Jag har kollat runt i trådarna här och hittar tips på negativskanners och leverantörer som kan skannra åt mig.
Men eftersom trådarna är gamla, försöker jag här och nu, färskt.
Vad kan jag effektivt skannra negativ med?
Finns det prisvärda leverantörer som skannrar negativ (främst 135 men även 126 (instamatic) ?
I övrigt välkomnas tips på hur ni andra har löst era problem i detta ämne.

Tack på förhand

//Bernt

Vi använde för några (4-5??) år sedan en CanoScan 8800F från Canon + en pensionerad svärfar...

Hej!
Köpte förra hösten en Epson Perfection V370 Photo på Netonnet för 999:-. Det är en flatbäddsscanner som har insats för diabilder och negativ. Är mycket nöjd med den,

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-10-13 21:21
Ursprungligen av Hebbesailor:

Hej!
Köpte förra hösten en Epson Perfection V370 Photo på Netonnet för 999:-. Det är en flatbäddsscanner som har insats för diabilder och negativ. Är mycket nöjd med den,

Hur många dia/neg tar den åt gången?

4 dia. Hur många negativ vet jag inte exakt, men en lika lång remsa 4 dia utgör ungefär, om du förstår vad jag menar.

Här är ett företag som scannar åt dig: http://www.bgavideo.com/sidor/diabilder-till-...

1
Bevaka tråden