Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Mac Mini öppnas upp

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den nya versionen av Mac Mini har öppnats, och avslöjar minnen som inte går att byta, och processorer som i många fall har lägre prestanda än sin föregångare.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Gävle
  • 2014-10-21 14:13
Citat:

Det som drar ner möjligheten att reparera den nya Mac Mini är bland annat att det nu behövs en skruvmejsel av typen Torx T6 för att öppna datorn

Torx är ingen ovanlig skruvmejsel, däremot den Apple faktiskt använder är mer ovanlig, Security Torx. Ville bara påpeka det då det står lite tokigt i artikeln Torx används lite överallt, bla. så är det poppis nu med vanlig trallskruv att använda Torx, men även alla skruvar i min SAAB är av typen Torx.

... avslöjar minnen som inte går att byta, ...

Hade tänkt köpa den nya MacMinin men just nu vill jag inte ha en till med fastlödda minnen.

På min hylla står två MacBook Air med pajade fastlödda minnen. Dessa två uppfyller nu Apples Environmental Responsibility-program till 100%.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-21 23:38

Jag hade tänkt köpa en ny Mac mini när de släppte dem. Men det blev en i7 quadcore istället.

Ursprungligen av kenjon:

Jag hade tänkt köpa en ny Mac mini när de släppte dem. Men det blev en i7 quadcore istället.

Köpte du en begagnad?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-22 23:47

Nej en ny på ElGiganten. 6895 kr, 1 TB HDD och 4 GB RAM. Har beställt 8 GB, ska även installera SSD.

Ursprungligen av kenjon:

Jag hade tänkt köpa en ny Mac mini när de släppte dem. Men det blev en i7 quadcore istället.

Det blev en från Elgiganten här också att hotta upp, (i7 quadcore med 2x1 TB).

Vad är dom största fördelarna att köpa en "gammal" mini? Är det för att minnena inte går att uppgradera och att processorn är ngt sämre på den nya?

Idag har jag en mac mini från 2007 som vägrar att död. (1,66 GHz Intel Core Duo med 2 GB Minne.)

Man får ju betala mer för det du köpt och ska lägga till. Mellanmodellen som finns nu är rätt lockande för mig. (2,6 GHz dubbelkärnig Intel Core i5) Tom den billigaste modellen kanske räcker.. Enda jag gör med minin är att kolla på film och serier och strema till paddan..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-23 10:05

Precis, jag vill hellre ha en quadcore i7 än en dualcore i5. Och att kunna utöka RAM (upp till 16 GB), var helt avgörande.
Nu är ju priserna på Mac mini inte så höga, så kanske vi istället ska byta dator lite oftare, än att försöka hitta (och uppgradera) en modell så den ska hålla länge...

Jag har letat efter Mac mini 2011/2012 för billigare pengar men svårt redan från början. Nu blir det inte lättare.

Jag har en Mac mini i dagsläget med maxad RAM, en 256GB SSD och en 2TB HDD. Öppna burken för att expandera är ju inte svårt.
Denna använder jag som server. Får jag bara tag på två till så blir min servermiljö redundant offsite.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-23 10:15

Jag tycker det verkar vara betydligt svårare att öppna Unibody-Macmini än den gamla tjocka modellen. Men jag har inte ens försökt än, så det är väl dags nu
iFixit, here I come...

1
Bevaka tråden