Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bröllopsvideo - dålig bildkvalitét

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-10-29 22:55

Jag fick min och frugans bröllops film i dag. del ligger på 4.3Gb i storlek, men jag tycker det ser ut som dålig upplösning. Jag har ett verktyg där man kan få ut all meta om filmen:

Complete name : /Volumes/DVD/VIDEO_TS/VTS_01_1.VOB
Format : MPEG-PS
File size : 1 024 MiB
Duration : 26mn 27s
Overall bit rate : 5 410 Kbps

Video

ID : 224 (0xE0)
Format : MPEG Video
Format version : Version 2
Format profile : Main@Main
Format settings, BVOP : Yes
Format settings, Matrix : Default
Format settings, GOP : M=3, N=12
Duration : 26mn 27s
Bit rate mode : Variable
Bit rate : 5 110 Kbps
Nominal bit rate : 6 065 Kbps
Width : 720 pixels
Height : 576 pixels
Display aspect ratio : 16:9
Frame rate : 25.000 fps
Standard : PAL
Color space : YUV
Chroma subsampling : 4:2:0
Bit depth : 8 bits
Scan type : Progressive
Compression mode : Lossy
Bits/(Pixel*Frame) : 0.493
Stream size : 967 MiB (94%)

Audio
ID : 189 (0xBD)-128 (0x80)
Format : AC-3
Format/Info : Audio Coding 3
Mode extension : CM (complete main)
Muxing mode : DVD-Video
Duration : 26mn 27s
Bit rate mode : Constant
Bit rate : 192 Kbps
Channel(s) : 2 channels
Channel positions : Front: L R
____________________________________________________________________________________________

Kan någon här hjälpa mig och säga om det är optimala inställningar för en bröllopsfilm som ska hålla hög kvalitét sett till hur han har ställt in sin kamera eller kanske mest sitt videoredigeringsprogram?

Senast redigerat 2014-10-30 10:05
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-29 23:13

DVD har inte högre upplösning än så där.

Citat:

Width : 720 pixels
Height : 576 pixels

http://en.wikipedia.org/wiki/DVD-Video#Video_data

Ursprungligen av Matsaki:

...Kan någon här hjälpa mig och säga om det är optimala inställningar för en bröllopsfilm som ska hålla hög kvalitét sett till hur han har ställt in sin kamera eller kanske mest sitt videoredigeringsprogram?

De siffrorna ser väl bra ut. Men alla dina siffror säger egentligen inte ett skvatt om kvaliteten. Att filmen har en viss upplösning/bitrate/framerate/osv nu säger ju ingenting om vilken upplösning/bitrate/framerate/osv som den hade vid filmningen och under redigeringen.

Materialet kan ju ha blivit omkonverterat hur många gånger som helst, och ha blivit hur förstört som helst, på vägen - innan filmen slutligen hamnade på en dvd-skiva.

Så det enda sättet för någon att kunna göra en bedömning huruvida det är fullgod dvd-kvalitet är nog om man faktiskt får se lite av filmen. (och då menar jag inte att lägga ut det här, utan jag menar att någon får titta på dvd:n och bedöma kvaliteten)

Tillägg:
Ovanstående resonemang gäller ju bara om det faktiskt är dvd-kvalitet ni har beställt och kommit överens om. Med tanke på att dvd-formatet känns lite gammalt idag, så borde ni kanske få en fil i HD-kvalitet, via något annat media än en dvd-skiva.

Senast redigerat 2014-10-30 09:14
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-30 00:01
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Så det enda sättet för någon att kunna göra en bedömning huruvida det är fullgod dvd-kvalitet är nog om man faktiskt får se lite av filmen.

Kyssen! Vi vill se kyssen!

Upplösningen är DVD PAL och det är 720x576. Det är som det är och inget att göra åt - DVD är DVD. Bitraten ser normal ut - omkring 5 Mbps för PAL räcker fint. Men DVD är ju Mpeg2 - en usel och obsolet och ej längre använd codec (förutom just för DVD).
Givetvis filmade man HD - ingen filmar gammelupplösning nuförtiden - kamerorna har ofta inte ens den möjligheten utan det är 1280x720 och 1920x1080 är dagens standard - oavsett om man är amatör eller proffs.
Jag förstår inte hur man kan betala för en brölloppsvideo och få den som DVD - det är 1900-tal. Tänk att man beställer en inspelning på dotterns premiärkonsert på musikskolan och får ett kasettband i mono.
Era barn och barnbarn kommer inte att kunna se denna bröllopsvideo - det finns inga DVD-spelare i hemmen inom en snar framtid och upplösningen är så usel att dom ändå inte vill se det.
Givetvis ska ni ha en videofil - en Mpeg4-fil i HD och en bitrate på minst 20 Mbps. Även om ni inte fattar vad det handlar om och inte kan se den så är det en framtidssäkring för efterkommande; den filen kan liras in i framtiden och omvandlas den dagen det behövs (ny standard). Den filen är videons jpeg - hela världens video från konsumentkameran till YouTube till OS-sändningar och SVT och ALLA kör Mpeg4/H.264.
Kräv en HD-fil som ni lägger på datorer och backups. Titta på DVD'n själva om ni inte kan titta på den riktiga filmen. Är det så att dom som proddade filmen INTE kör med HD så är det ett skämt eller någon som inte hängt med sedan förra seklet.
Tittar ni på DVD'n i dator så ser det uselt ut så klart, DVD i dator ser alltid uselt ut hur välgjort det än är. Ser det uselt ut på TV'n så är det i alla fall inget fel på DVD'n, då är nog tyvärr originalmaterialet skit.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-10-30 10:29
Ursprungligen av Demiurgen:

Upplösningen är DVD PAL och det är 720x576. Det är som det är och inget att göra åt - DVD är DVD. Bitraten ser normal ut - omkring 5 Mbps för PAL räcker fint. Men DVD är ju Mpeg2 - en usel och obsolet och ej längre använd codec (förutom just för DVD).
Givetvis filmade man HD - ingen filmar gammelupplösning nuförtiden - kamerorna har ofta inte ens den möjligheten utan det är 1280x720 och 1920x1080 är dagens standard - oavsett om man är amatör eller proffs.
Jag förstår inte hur man kan betala för en brölloppsvideo och få den som DVD - det är 1900-tal. Tänk att man beställer en inspelning på dotterns premiärkonsert på musikskolan och får ett kasettband i mono.
Era barn och barnbarn kommer inte att kunna se denna bröllopsvideo - det finns inga DVD-spelare i hemmen inom en snar framtid och upplösningen är så usel att dom ändå inte vill se det.
Givetvis ska ni ha en videofil - en Mpeg4-fil i HD och en bitrate på minst 20 Mbps. Även om ni inte fattar vad det handlar om och inte kan se den så är det en framtidssäkring för efterkommande; den filen kan liras in i framtiden och omvandlas den dagen det behövs (ny standard). Den filen är videons jpeg - hela världens video från konsumentkameran till YouTube till OS-sändningar och SVT och ALLA kör Mpeg4/H.264.
Kräv en HD-fil som ni lägger på datorer och backups. Titta på DVD'n själva om ni inte kan titta på den riktiga filmen. Är det så att dom som proddade filmen INTE kör med HD så är det ett skämt eller någon som inte hängt med sedan förra seklet.
Tittar ni på DVD'n i dator så ser det uselt ut så klart, DVD i dator ser alltid uselt ut hur välgjort det än är. Ser det uselt ut på TV'n så är det i alla fall inget fel på DVD'n, då är nog tyvärr originalmaterialet skit.

Tack. Jag ska be att få den på Blu-Ray och hårddisk också. Men jag hade ändå förväntat mig högre kvalitét på bara DVD'n.

DVD är enbart SD och inte HD, det blir inte bra med dagens mått mätt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-30 10:44
Ursprungligen av Matsaki:

Men jag hade ändå förväntat mig högre kvalitét på bara DVD'n.

Nu när man är van vid HD-video både på tv och dator så upplevs DVD lätt som dålig kvalitet oavsett hur bra man kodar den. Det är helt enkelt för låg upplösning.

1
Bevaka tråden