Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS vs Android-anhängare?

Tråden skapades och har fått 127 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2015-05-02 20:48
Ursprungligen av cdecl:

Just Samsung verkar försöka modifiera gränssnittet för mycket, ofta bara för att vara annorlunda och inte för att vara bättre. Har bara provat Google/Nexus Android som är relativt oförändrad från Android och den tyckte jag generellt hade lite mer seriös karaktär, i brist på bättre beskrivande ord.

Tvärtom om igen för mig. Tycker Samsung tillför mycket. Jag måste dock medge att under en period fick man deaktivera ovanligt många appar men jag gillar Touchwiz starkt. Har även Nexus 7 med Android lollipop och de tycker jag är sämre många funktioner som jag saknar som finns på Touchwiz

Ursprungligen av PaO:

Nja smaken är som baken och tur är väl det Ologiskt är en sak och rörigt och fult fixar en launcher då kan du få det som du vill men funktioner som saknas?

Vilka funktioner saknas i Android som du har i IOS?

Logiskt att släppa ett OS som man måste ändra för att bli användbart.
Det är väl det som är en av dom stora skillnaderna mellan iOS och Android användare att vi inte har behov eller önskemål att förändra utseendet. Det var något man höll på med på med tex Win XP och som tur vuxit ifrån.

  • Medlem
  • 2015-05-02 21:24
Ursprungligen av Megolon:

Logiskt att släppa ett OS som man måste ändra för att bli användbart.
Det är väl det som är en av dom stora skillnaderna mellan iOS och Android användare att vi inte har behov eller önskemål att förändra utseendet. Det var något man höll på med på med tex Win XP och som tur vuxit ifrån.

Alla har knappast behov av att förändra utseendet, inte ens majoriteten antagligen. Men är det fel att man har möjlighet att göra det och att några väljer att utnyttja den möjligheten?

Jag har kört Quicksilver på OS X sedan säkert tio år tillbaka eftersom det har varit helt oslagbart alla inbyggda motsvarigheter. Inte har jag dömt ut det OSet för det.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-05-02 21:37
Ursprungligen av Megolon:

Logiskt att släppa ett OS som man måste ändra för att bli användbart.. Det var något man höll på med på med tex Win XP och som tur vuxit ifrån.

Ändra XP på jobbet höll jag på med också, för det gick att få det att se ut som MacOs...finns väl även till Android, hur det kommer sig...;D

https://www.google.se/search?q=tema+android+i...

  • Medlem
  • 2015-05-02 21:51
Ursprungligen av Megolon:

Logiskt att släppa ett OS som man måste ändra för att bli användbart.
Det är väl det som är en av dom stora skillnaderna mellan iOS och Android användare att vi inte har behov eller önskemål att förändra utseendet. Det var något man höll på med på med tex Win XP och som tur vuxit ifrån.

Om man önskar alla appar i en rad. Inga widgets. Noll anpassning och tycker det är det bästa som någonsin gjorts till den milda grad att man inte ändrat något sedan begynnelsen jovisst.

Själv och ca 83 % av alla smartphone användare tycker annorlunda

Ursprungligen av cdecl:

Alla har knappast behov av att förändra utseendet, inte ens majoriteten antagligen. Men är det fel att man har möjlighet att göra det och att några väljer att utnyttja den möjligheten?

Jag har kört Quicksilver på OS X sedan säkert tio år tillbaka eftersom det har varit helt oslagbart alla inbyggda motsvarigheter. Inte har jag dömt ut det OSet för det.

Har jag skrivit det?

Ursprungligen av PaO:

Om man önskar alla appar i en rad. Inga widgets. Noll anpassning och tycker det är det bästa som någonsin gjorts till den milda grad att man inte ändrat något sedan begynnelsen jovisst.

Själv och ca 83 % av alla smartphone användare tycker annorlunda

Där kom det. Hånet mot dom som inte väljer som du.
Vad tusan gör du på detta forumet egentligen???

Och nej alla dom som köper en android lur tänker inte som du.
Dom köper inte en telefon för att hålla på att byta launcher utan dom köper en billig telefon för att ringa med.

  • Medlem
  • 2015-05-02 21:56
Ursprungligen av Hjopek:

Ändra XP på jobbet höll jag på med också, för det gick att få det att se ut som MacOs...finns väl även till Android, hur det kommer sig...;D

https://www.google.se/search?q=tema+android+i...

Visst det är ju den stora biten med Android att inte behöva ha alla mappar i en rad. Men om du vill ha det så kan du öven få det. Men själv är jag såld på riktiga widgets

Tex slippa öppna kalendern eller mail appen utan bara bläddra en panel bort.

Så här ser min hemskärm ut
Hur ser er ut?

  • Medlem
  • 2015-05-02 21:58
Ursprungligen av Megolon:

Där kom det. Hånet mot dom som inte väljer som du.
Vad tusan gör du på detta forumet egentligen???

Och nej alla dom som köper en android lur tänker inte som du.
Dom köper inte en telefon för att hålla på att byta launcher utan dom köper en billig telefon för att ringa med.

Nej inte alla men väldigt väldigt många

Ursprungligen av PaO:

Nej inte alla men väldigt väldigt många

Nyss skrev du att alla vill det men nu är det många.
Så hur många är det egentligen?
Min gissning att det är en väldigt liten del som bryr sig om widgetar och än mer launcher.

Är det bara jag som förvånas över att det i en tid som denna då alla vill vara unika och lite speciella väljer en telefon som inte är det. En klocka som flera miljoner andra människor också kommer ha. Varför väljer folk inte Android istället? Jo kanske för att man inte vill behöva ställa in att telefonen ska vibrera även vid användning av Androids medföljande appar. Utan bara ställa in "Vibrera. Punkt. Kanske för att man inte orkar konfigurera upp allt så det ska passa en i en vecka innan man upptäcker att det ändå inte är lika mjukt och fint att scrolla på en webbsida som i iOS?

Finns för och nackdelar med båda systemen men den här "personifiera mera" klämmen köper jag inte längre. För min del är iOS en trygg hamn. Jag vet vad jag får och behöver inte oroa mig över virus eller andra malwares. Jag behöver inte fundera på om jag behöver roota eller på annat vis tumma på säkerheten för att något ska fungera rlktigt riktigt bra.

Jag behöver faktiskt inte ens fundera på om Apple säljer mina uppgifter till tredje part. Plus att jag gillar hårdvaran och mjukvarans symbios.

  • Medlem
  • 2015-05-02 22:13
Ursprungligen av Megolon:

Nyss skrev du att alla vill det men nu är det många.
Så hur många är det egentligen?
Min gissning att det är en väldigt liten del som bryr sig om widgetar och än mer launcher.

Är du intresserad av en seriös diskussion?

Jag gör ett försök så får vi se.

IOS ligger i toppskiktet av smartphone industrin motsvarande Android är respektive tillverkares flaggskepp S6 Edge / Note Edge /Z4 / M9 /G4. Resten är billigare Android telefoner med varierande prestanda. De som köper en toppmodell och är intresserade kör säkert launcher jag gjorde det men inte längre då Note Edge har kanten och funktioner som passar bättre med stock touchwiz. Däremot så använder nästan alla widgets vilket är helt suveränt sätt att se information. De jag känner som gillar IOS är ju för dess enkelhet och flyt. Idag kan du även få enkelhet på Android men det krävs lite mer för att få dem som man vill out of the box.

Valfriheten är ju viktigast tycker jag

Dina funderingar

Ursprungligen av PaO:

Är du intresserad av en seriös diskussion?

Jag gör ett försök så får vi se.

IOS ligger i toppskiktet av smartphone industrin motsvarande Android är respektive tillverkares flaggskepp S6 Edge / Note Edge /Z4 / M9 /G4. Resten är billigare Android telefoner med varierande prestanda. De som köper en toppmodell och är intresserade kör säkert launcher jag gjorde det men inte längre då Note Edge har kanten och funktioner som passar bättre med stock touchwiz. Däremot så använder nästan alla widgets vilket är helt suveränt sätt att se information. De jag känner som gillar IOS är ju för dess enkelhet och flyt. Idag kan du även få enkelhet på Android men det krävs lite mer för att få dem som man vill out of the box.

Valfriheten är ju viktigast tycker jag

Dina funderingar

Jag är alltid seriös i mina diskussioner men jag har inget till övers för folk som över överdriver i debatten för att poängtera sin åsikt.
Som att du först påstår att 100% av dom som väljer android gör det för att dom vill byta launcher.
Sen så ändrar du till "många" när du förhoppningsvis inser hur korkat påstående var.

Som svar på mina funderingar kan du läsa Greenhall´s inlägg som jag håller med om.

  • Medlem
  • 2015-05-02 22:21
Ursprungligen av grenhall:

Är det bara jag som förvånas över att det i en tid som denna då alla vill vara unika och lite speciella väljer en telefon som inte är det. En klocka som flera miljoner andra människor också kommer ha. Varför väljer folk inte Android istället? Jo kanske för att man inte vill behöva ställa in att telefonen ska vibrera även vid användning av Androids medföljande appar. Utan bara ställa in "Vibrera. Punkt. Kanske för att man inte orkar konfigurera upp allt så det ska passa en i en vecka innan man upptäcker att det ändå inte är lika mjukt och fint att scrolla på en webbsida som i iOS?

Finns för och nackdelar med båda systemen men den här "personifiera mera" klämmen köper jag inte längre. För min del är iOS en trygg hamn. Jag vet vad jag får och behöver inte oroa mig över virus eller andra malwares. Jag behöver inte fundera på om jag behöver roota eller på annat vis tumma på säkerheten för att något ska fungera rlktigt riktigt bra.

Jag behöver faktiskt inte ens fundera på om Apple säljer mina uppgifter till tredje part. Plus att jag gillar hårdvaran och mjukvarans symbios.

Håller helt med dig om detta.
Android skapades för du skall kunna anpassa det hur du vill själv. IOS är det Apple som bestämmer hur du skall använda det. Antingen gillar man det eller inte. Många väljer IOS för det bara fungerar med fint flyt och de känner igen sig. Andra blir helt vansinniga på att det mesta är förutbestämt.
Att Android måste rotas för att fungera är lite av en myt men att man måste ställa in telefonen för att få den som man vill är ett måste

Fick en Samsung som jobbtelefon för ca 6 månader sen och satt i några dagar med att försöka lära mig den och hitta runt och gick väl skapligt, men blev för jobbigt att ha en iPhone som jag kan rätt bra + en Android som jag inte kommer riktigt överens med så numer hänger Jobbmobilen på väggen med laddaren i och bara vidarekopplar inkommande till min iPhone och det gör den riktigt bra

  • Medlem
  • 2015-05-02 22:23
Ursprungligen av Megolon:

Jag är alltid seriös i mina diskussioner men jag har inget till övers för folk som över överdriver i debatten för att poängtera sin åsikt.
Som att du först påstår att 100% av dom som väljer android gör det för att dom vill byta launcher.
Sen så ändrar du till "många" när du förhoppningsvis inser hur korkat påstående var.

Som svar på mina funderingar kan du läsa Greenhall´s inlägg som jag håller med om.

Det har jag gjort och svarat med

  • Medlem
  • 2015-05-02 22:25
Ursprungligen av CekariYH:

Fick en Samsung som jobbtelefon för ca 6 månader sen och satt i några dagar med att försöka lära mig den och hitta runt och gick väl skapligt, men blev för jobbigt att ha en iPhone som jag kan rätt bra + en Android som jag inte kommer riktigt överens med så numer hänger Jobbmobilen på väggen med laddaren i och bara vidarekopplar inkommande till min iPhone och det gör den riktigt bra

Lysande kreativitet

Ursprungligen av PaO:

Håller helt med dig om detta.
Android skapades för du skall kunna anpassa det hur du vill själv. IOS är det Apple som bestämmer hur du skall använda det. Antingen gillar man det eller inte. Många väljer IOS för det bara fungerar med fint flyt och de känner igen sig. Andra blir helt vansinniga på att det mesta är förutbestämt.
Att Android måste rotas för att fungera är lite av en myt men att man måste ställa in telefonen för att få den som man vill är ett måste

Nej men vill man customisera helt och hållet så behöver den vara rootad. Ett exempel är väl Cyanogen Mod:ar.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-05-02 22:37
Ursprungligen av PaO:

Tex slippa öppna kalendern eller mail appen utan bara bläddra en panel bort.

Konstigt, jag brukar bara dra ned med fingret så har jag mail och kalenderhändelser...behöver inte bläddra någonstans, varför öppna appen?

  • Medlem
  • 2015-05-02 23:02
Ursprungligen av Hjopek:

Konstigt, jag brukar bara dra ned med fingret så har jag mail och kalenderhändelser...behöver inte bläddra någonstans, varför öppna appen?

Händelser ja det har jag med. Men tex jag har månadsvy av kalender på min panel till vänster. Får full överblick direkt och kan svepa tillbaka till hemskärmen utan att öppna någon app. Då jag synkar med min fru i olika färger så är det en lysande widget ser direkt något som rör familjen flera veckor bort. Man kan även stega månad för månad i widgeten och klickar man på den så öppnas appen. Sedan har jag agenda för dagen på kanten men det är specifikt för Edge.

Ursprungligen av Hjopek:

Konstigt, jag brukar bara dra ned med fingret så har jag mail och kalenderhändelser...behöver inte bläddra någonstans, varför öppna appen?

Japp, Notis-centrat är suveränt, spec. ihop med Touch-Id och rätt "appar", man kan klara av det mesta utan att ens logga in

  • Medlem
  • 2015-05-02 23:06
Ursprungligen av grenhall:

Nej men vill man customisera helt och hållet så behöver den vara rootad. Ett exempel är väl Cyanogen Mod:ar.

Har aldrig gjort det men så är det nog. Men problemet är att vissa telefoner som rotas så försvinner funktioner så det är med försiktighet

Vad anser du om följande?

IOS och Android är olika men när det gäller Watch OS (vet vi vad det heter?) och Android Wear så är det tvärtom. Watch kan du mickla med som värsta Android telefonen och Android Wear kan inte göra ett jota med

  • Medlem
  • 2015-05-02 23:08
Ursprungligen av CekariYH:

Japp, Notis-centrat är suveränt, spec. ihop med Touch-Id och rätt "appar", man kan klara av det mesta utan att ens logga in

Länge sedan jag hade lås på min telefon
Flipcover låser upp när jag öppnar det

Ursprungligen av PaO:

Länge sedan jag hade lås på min telefon
Flipcover låser upp när jag öppnar det

Så vågar inte jag ha det ifall man skulle bli av med den.

  • Medlem
  • 2015-05-02 23:18
Ursprungligen av CekariYH:

Så vågar inte jag ha det ifall man skulle bli av med den.

Det är olika är en familjefar som inte är ute på stan så mycket och det mest värdefulla förutom själva telefonen är de bilder som ännu inte hunnit bli backade

Touch ID är BTW lysande där har nog andra tillverkare undrat hur Apple fick till det

Ursprungligen av PaO:

Har aldrig gjort det men så är det nog. Men problemet är att vissa telefoner som rotas så försvinner funktioner så det är med försiktighet

Vad anser du om följande?

IOS och Android är olika men när det gäller Watch OS (vet vi vad det heter?) och Android Wear så är det tvärtom. Watch kan du mickla med som värsta Android telefonen och Android Wear kan inte göra ett jota med

Jag var ju tvungen att låsa upp min bootloader för att installera Lollipop på min Nexus 5:a. Var sådär. För med den upplåst funkade ju inte OTA-uppdateringarna.

Jo det verkar onekligen så. Men det verkar också vara ett led i Apples starka personifiering av Apple Watch. Så på gott och ont.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-02 23:58
Ursprungligen av PaO:

Nja smaken är som baken och tur är väl det Ologiskt är en sak och rörigt och fult fixar en launcher då

Hur ska ja fixa de (luncher)

Får svara på va som fattas snart..

Ursprungligen av PaO:

Det är olika är en familjefar som inte är ute på stan så mycket och det mest värdefulla förutom själva telefonen är de bilder som ännu inte hunnit bli backade

Touch ID är BTW lysande där har nog andra tillverkare undrat hur Apple fick till det

Haha, tja, är ju en gubbe själv och ränner inte så mycket på stan heller. Fast bilder är jag inte speciellt orolig för att förlora då dom backuppas till iCloud och 2 ställen till automatiskt även över 3G/4G.

Japp, det är lysande bra. Fast det retar mig att jag inte har det på paddan, vet inte hur många gånger jag suttit med tummen på knappen och väntat på att den ska låsa upp sig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-03 09:31

Om Android är 'bäst' för att flest använder det så antar jag att Windows är det 'bästa' operativsystemet också?

Ursprungligen av PaO:

Android skapades för du skall kunna anpassa det hur du vill själv. IOS är det Apple som bestämmer hur du skall använda det. Antingen gillar man det eller inte.

Jo, det funkar i teorin. I praktiken är de flesta inlåsta till vad telefontillverkaren erbjuder. Eller när det gäller uppdateringar - inte alltid erbjuder.

Alltid kul när Android-användare gnäller om att en app behöver rättigheter till ALLT och jag frågar varför de inte ställer in rättigheterna själva när det har ett OS där de skall kunna göra som de vill.

  • Medlem
  • 2015-05-03 09:37
Ursprungligen av Megolon:

Har jag skrivit det?

Nej, däremot gav du det intrycket. Jag ber om ursäkt om jag missförstod dig.

Bevaka tråden