Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 8.1.3 är ute

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

iOS 8.1.3 finns redo för nedladdning.

Den här uppdateringen innehåller ökad stabilitet, förbättrad prestanda och buggfixar, bland annat:
Minskar mängden ledigt utrymme som krävs för att uppdatera programvaran.
Löser ett problem som förhindrade en del användare från att ange deras Apple-ID-lösenord för Meddelanden och FaceTime.
Åtgärdar ett problem som gjorde att Spotlight slutade visa appar som matchar sökningen.
Löser ett problem som förhindrade multitasking-gester från att fungera på iPad.
Lägger till nya inställningsalternativ för provtagning i skolor.
Mer information om säkerhetsinnehållet i den här uppdateringen finns på
http://support.apple.com/kb/HT1222?viewlocale...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-01-27 21:15

Var är wifi-fixen då?

Ursprungligen av Json_81:

Var är wifi-fixen då?

Kommer till iOS 9...

Ursprungligen av HåkanE:

...Löser ett problem som förhindrade multitasking-gester från att fungera på iPad...

Äntligen.

En timmas nedladdning över wifi... *suck & stön* (har en 5c och kör Mavericks)

  • Medlem
  • 2015-01-27 23:04
Ursprungligen av JoelBurman:

En timmas nedladdning över wifi... *suck & stön* (har en 5c och kör Mavericks)

Du tankar ner över iTunes? Hade du kört en OTA så hade det gått snabbare.

Vad är OTA?

Update: Fanstyget brickade telefonen... blev tvungen att köra fabriksåterställning! #royalfuckup

  • Medlem
  • Kållered
  • 2015-01-28 03:00
Ursprungligen av JoelBurman:

Vad är OTA?

Update: Fanstyget brickade telefonen... blev tvungen att köra fabriksåterställning! #royalfuckup

Samma här vafan håller de på med, jag skulle precis lägga mig för att åka 30 mil, nu satt jag med detta skit, flera timmar. Detta var lågt, en bugg som heter duga! Släpper uppdateringen iOS innan Yosemite är synkad, idioter

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-01-28 03:35

Haha det tydligen alltid Apples fel när användarna själva ställer till det.

Fungerade bra här i Thailand på dålig lina att uppdatera iPad och iPhone OTA utan problem.

  • Medlem
  • Kållered
  • 2015-01-28 03:38
Ursprungligen av lappen71:

Haha det tydligen alltid Apples fel när användarna själva ställer till det.

Fungerade bra här i Thailand på dålig lina att uppdatera iPad och iPhone OTA utan problem.

Så redigt av dig då, Mister!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-01-28 03:52
Ursprungligen av Maths:

Så redigt av dig då, Mister!

Visst är det

Gör man rätt så installeras uppdateringen som den ska

Ursprungligen av JoelBurman:

Vad är OTA?

Update: Fanstyget brickade telefonen... blev tvungen att köra fabriksåterställning! #royalfuckup

Over The Air, dvs. att man kör uppdateringen från enheten istället för iTunes. Skillnaden är att en OTA uppdatering bara laddar ner precis så mycket som behövs för just den enheten medans man ifrån iTunes alltid laddar ner det fulla paketet, vilket kan vara ganska stor skillnad. I detta fallet ville iTunes ladda ner 1,75 GB medans en OTA på min iPhone 6 nöjde sig med drygt 260 MB. OTA på min gamla iPhone 5 var ännu mindre, ung. 170 MB om jag kommer ihåg rätt. Bägge dessa nedladdningar tog någon minut var medans iTunes ville hålla på i över en timma.

Ingen av varianterna är bättre eller sämre map. brickning. Däremot tvingar ju en uppdatering via iTunes mer eller mindre fram en säkerhetskopiering innan uppdatering, vilket OTA inte gör, så en ev. fabriksåterställning får ju smärre konsekvenser.

Ursprungligen av Maths:

Samma här vafan håller de på med, jag skulle precis lägga mig för att åka 30 mil, nu satt jag med detta skit, flera timmar. Detta var lågt, en bugg som heter duga! Släpper uppdateringen iOS innan Yosemite är synkad, idioter

Inte för att jag vill låta som en besserwisser (men det kommet jag att göra) - det är alltid en risk med uppdateringar och det är kanske inte optimalt att göra en uppdatering när du ska iväg på en resa såvida det inte är en livsnödvändig uppdatering.

Men - vad är det med Yosemite som ställer till det för denna IOS uppdatering? Jag ser inte kopplingen.

Ursprungligen av Maths:

...släpper uppdateringen iOS innan Yosemite är synkad, idioter

Jag är också nyfiken på vad du menar med det.

Jag uppdaterade en iPhone 5s, en iPhone 6, och en iPad 3 igår kväll - inga problem.
6:an uppdaterades via iTunes i en PC med Windows 8.1. De andra två via iTunes i en Mac med 10.10.1.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-01-28 09:20

Ni som nu surar och beskyller Apple för att ni fick bekymmer...lär ni er nåt av detta? Alla gör vi misstag, det viktiga är att lära sig av det.

Gör om, gör rätt så får ni oftast inga bekymmer.

Det för mig mest avskydda i iOS, vet inte hur länge just detta "fel" funnits, är larminställningens lysande vita bakgrund. Att ställa in eller stänga av larm då huvudvärk huserar i knoppen eller då jag är allmännt morgontrött är smärtsamt -även om jag har ljusinställningen i botten.

Detta kommer nog dock aldrig fixas e-som det är en funktion o inte en bugg

Upplever att den inbyggda podcast appen började lagga nått enormt av den nya uppdateringen.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Det för mig mest avskydda i iOS, vet inte hur länge just detta "fel" funnits, är larminställningens lysande vita bakgrund. Att ställa in eller stänga av larm då huvudvärk huserar i knoppen eller då jag är allmännt morgontrött är smärtsamt -även om jag har ljusinställningen i botten.

Detta kommer nog dock aldrig fixas e-som det är en funktion o inte en bugg

Gå in under "Inställningar' och ange att trippelklick på hemknappen inverterar färgerna så har du en snabb väg till svart bakgrund.

Jag har nu uppdaterat ett stort antal iPhones och iPads många många gånger genom åren - via WiFi så klart - och aldrig några problem. Jag bara startar processen och sedan lämnar jag manickerna och går ut eller gör något annat. När jag är tillbaka så är dom uppdaterade och redo att användas.
Detta gäller också alla dessa Macar jag uppdaterar; jag sätter ofta igång update av ett antal Macar på jobbet hemifrån via Remote Desktop...och när jag kommer till jobbet är dom uppdaterade och klara att köra...visste man inte om att dom uppdaterats över natten så skulle man inte märka något allt.
Aldrig strul. Aldrig problem. Never. Jag måste ha gjort 50 uppdateringar av OSX och iOS vid det här laget. Alltid klockrent.
För mig är Apples teknik ett under av robusthet och stabilitet. Få som kör t.ex. Windows kan ens föreställa sig detta bekymmerslösa flyt. Eller så har jag haft övernaturlig tur...men jag har frågar två kollegor som också kör OSX och iOS tungt och professionellt och dom vittnar om samma sak; klockrent.

Ursprungligen av erro67:

Gå in under "Inställningar' och ange att trippelklick på hemknappen inverterar färgerna så har du en snabb väg till svart bakgrund.

Haha coolt

(o här tänkte jag ha en bild som visade den inverterade skärmen MEN om jag tar skärmdump så sparas den inte i inverterad form :/ )

Senast redigerat 2015-01-28 23:48

iPhones kan sättas i återhämtningsläge när man uppdaterar både via iTunes och OTA. Vad detta kan bero på är helt enkelt att nätverksuppkopplingen är dålig. Telefonen gör då detta för att skydda sig själv. Därför är det bra att kolla om nätverksanslutningen är stabil innan man uppdaterar.

Denna artikel http://support.apple.com/sv-se/HT4623 nämner även att man bör säkerhetskopiera telefonen innan man uppdaterar

Ursprungligen av Galrion:

iPhones kan sättas i återhämtningsläge när man uppdaterar både via iTunes och OTA. Vad detta kan bero på är helt enkelt att nätverksuppkopplingen är dålig. Telefonen gör då detta för att skydda sig själv. Därför är det bra att kolla om nätverksanslutningen är stabil innan man uppdaterar.

Denna artikel http://support.apple.com/sv-se/HT4623 nämner även att man bör säkerhetskopiera telefonen innan man uppdaterar

Det låter som en rimlig säkerhetsåtgärd (att falla tillbaka till återhämtningsläge). Då är man i alla fall i ett definerat läge.

Backupprådet gäller alla typer av enheter - det är alltid någon uppdatering som går åt skogen men man får hoppas att det är någon annans...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-01-30 10:07

Körde uppdatering på frugans ip6 och barnens iPad air 2 via OTA och det gick utan problem, gjorde givetvis backup via iTunes först. Har inte märkt någon förbättring/försämring jämfört med tidigare.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-01-30 10:43
Ursprungligen av KiXeR:

Körde uppdatering på frugans ip6 och barnens iPad air 2 via OTA och det gick utan problem, gjorde givetvis backup via iTunes först. Har inte märkt någon förbättring/försämring jämfört med tidigare.

Safari är rappare

Ursprungligen av lappen71:

Safari är rappare

Som 50 cent då?

Med snömängderna som vräker ner här upp så måste jag ta alla chanser till glädje:)

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2015-01-30 13:53

Snö är väl glädje?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-01-30 14:10
Ursprungligen av andas:

Snö är väl glädje?

Totalt raka motsatsen.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2015-01-30 14:12

Ja det kom ju från en skåning

Ursprungligen av andas:

Snö är väl glädje?

Det har väl ramlat ner närmare en meter på ett dygn. Då blir det ganska jobbigt?

Nu är det slut på denna offtopic del:)

Bevaka tråden