Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone omfattas av kopieringsavgift

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Svea hovrätt slår fast att Apples Iphone-modeller anses vara särskilt ägnade för privatkopiering, något som innebär att upphovsrättshavare kan kräva ersättning.

Läs hela artikeln här

Jävla dumheter! Sånt här får mig börja omvärdera om jag ska fortsätta ladda ner material lagligt och betala för mig. När jag betalar för det jag laddar ner ska jag inte behöva betala för andra snyltare. Ungefär som att man skulle betala inträde till matbutiken för att täcka upp för svinnet.

Enbart Sverige svenska regler har å andra sidan är väl dubbelbeskattning en del av den " svenska modellen". Se bara på bensinen...

Mmmm... iPhone är ju erkänt enkel att lägga över filmer och musik på. Inte som Android där man bara behöver koppla in telefonen för att få tillgång till den som USB-minne.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-04-30 18:31

Kan minnas att jag privatkopierade enstaka VHS-kasett på 80 och 90-talet…

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-30 20:47

De borde ta hänsyn till att numera streamas den mesta musiken, inte kopieras från köpta CDskivor.

  • Medlem
  • 2015-04-30 21:00
Ursprungligen av grenhall:

Mmmm... iPhone är ju erkänt enkel att lägga över filmer och musik på. Inte som Android där man bara behöver koppla in telefonen för att få tillgång till den som USB-minne.

Just det är ju helt otrolig formulering
Android klarar dessutom fler format

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-30 21:59

Det är ju för fan helt sanslöst! På vilka grunder baseras dessa påståenden om att just iPhone ägare skulle ägna sig mer och enklare åt privatkopiering?? Jävla spån!
Edit: jag har ändrat till privatkopiering då jag skrev fel innan..

Senast redigerat 2015-04-30 23:10
Ursprungligen av Talla:

Det är ju för fan helt sanslöst! På vilka grunder baseras dessa påståenden om att just iPhone ägare skulle ägna sig mer och enklare åt piratkopiering?? Jävla spån!

Detta handlar om privatkopiering inte piratkopiering och även andra smartphone-importörer inkl. Android-modeller ska betala denna avgift.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Enbart Sverige svenska regler har å andra sidan är väl dubbelbeskattning en del av den " svenska modellen". Se bara på bensinen...

Nej inte bara Sverige detta gäller i flertalet länder.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-30 23:13
Ursprungligen av Perobous:

Detta handlar om privatkopiering inte piratkopiering och även andra smartphone-importörer inkl. Android-modeller ska betala denna avgift.

Skrev fel i tidigare post, jag syftade just till privatkopiering men ordlistan valde pirat..

Lever man kvar på 90-talet så...

Ursprungligen av Perobous:

Detta handlar om privatkopiering inte piratkopiering och även andra smartphone-importörer inkl. Android-modeller ska betala denna avgift.

Jag antar att efter den här domen, som gäller just Telia och Iphone kommer Copyswede följa upp med krav från fler Iphone-importörer, och säkert fler märken av smarta mobiler.

  • Medlem
  • 2015-05-01 15:03
Ursprungligen av jakobnilsson:

Jag antar att efter den här domen, som gäller just Telia och Iphone kommer Copyswede följa upp med krav från fler Iphone-importörer, och säkert fler märken av smarta mobiler.

Troligtvis är det så. Men minneskort omfattas redan eller? Har man en smartphone med minneskort betalar man kanske redan till copysweden?

1
Bevaka tråden