Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allmän tråd om Apple Watch

Tråden skapades och har fått 903 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Stållänk på  Watch

Stållänk på  Watch Steel 42 är faktiskt ett lyft. Väldigt skönt på också. Lite mer tyngd blev det i klockan - men det känns bara bra. Nu kan man byta mellan svart läder och stållänk efter behag. Tänk om det var lika enkelt att byta på en " vanlig " klocka.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-02 11:55

Jag har kollat en del i "Show off your watch"-tråden på MacRumors forum och har sett en del bilder där de har andra watch faces än de som Apple skeppar med i klockan. Hur går detta till? T ex detta :

Ursprungligen av zinned:

Jag har kollat en del i "Show off your watch"-tråden på MacRumors forum och har sett en del bilder där de har andra watch faces än de som Apple skeppar med i klockan. Hur går detta till? T ex detta :

http://forums.macrumors.com/attachments/roman-face-jpg.557573/

Om du är iOS-utvecklare så kan du ju göra appar som fungerar som watch faces och installera lokalt.
Apple kan bara styra över vad som får laddas upp på App Store.

Laddning av  Watch på gång

Efter mycket om och men - kom min laddare från Twelve South med DHL idag. 15 punkter på deras track- sida från England till servicepointen. Twelve South har också en förmåga att göra snygga förpackningar - precis som Apple. I morgon hamnar den på nattygsbordet. Mycket stadig och fin - och skydd för klockan på rätta ställen.

Ursprungligen av zinned:

Jag har kollat en del i "Show off your watch"-tråden på MacRumors forum och har sett en del bilder där de har andra watch faces än de som Apple skeppar med i klockan. Hur går detta till? T ex detta :

Den där varianten var ganska snygg. Mest för att den bara ändrar indexsiffrorna till romerska

Är det bara jag som saknar "appsymbolbricka"? Just nu känns det som man aldrig är ute i programöversikten utan sköter allt med notiser.

Ursprungligen av _empty:

Är det bara jag som saknar "appsymbolbricka"? Just nu känns det som man aldrig är ute i programöversikten utan sköter allt med notiser.

Är nog lite trött - har suttit på två styrelsemöten sedan 18:00. Vad menar du ? Utveckla gärna lite. ?

Ursprungligen av _empty:

Är det bara jag som saknar "appsymbolbricka"? Just nu känns det som man aldrig är ute i programöversikten utan sköter allt med notiser.

Men svep neråt så får du fram notislistan, då behöver du inte appsymbolbrickan. Den skulle för övrigt inte passa speciellt bra i "programöversikten", så... nej, jag saknar inte en appsymbolbricka

Jag begriper inte ens vad du tänker på när du skriver "det känns som man aldrig är ute i programöversikten..." Det stämmer att jag sällan är ute i programöversikten därför att jag använder klockan som en klocka. Det är väldigt sällan som jag behöver programöversikten.

Hej,

Var inte meningen hoppa på DITT användarmönster.

Hade bara varit trevligt att man tex efter en laddning hade fått en liten översikt då inget hamnar i notiser om inte klockan används. Bara en tanke ?

Ursprungligen av BlackSmp:

Men svep neråt så får du fram notislistan, då behöver du inte appsymbolbrickan. Den skulle för övrigt inte passa speciellt bra i "programöversikten", så... nej, jag saknar inte en appsymbolbricka

Jag begriper inte ens vad du tänker på när du skriver "det känns som man aldrig är ute i programöversikten..." Det stämmer att jag sällan är ute i programöversikten därför att jag använder klockan som en klocka. Det är väldigt sällan som jag behöver programöversikten.

Ursprungligen av _empty:

Hej,

Var inte meningen hoppa på DITT användarmönster.

Hade bara varit trevligt att man tex efter en laddning hade fått en liten översikt då inget hamnar i notiser om inte klockan används. Bara en tanke ?

Påhoppad? Varför tror så många att en avvikande uppfattning betyder att man känner sig påhoppad?

Jag skrev att jag inte förstod din tankegång och att jag inte såg problemet, hur det blev till att jag verkade känna mig påhoppad har jag svårt att se.

Jag hade inte heller för avsikt att hoppa på ditt användarmönster även om jag hade för avsikt att ifrågasätta det. Det är dock en stor skillnad mellan att hoppa på och ifrågasätta.

När du har förklarat din tankegång lite mer så begriper jag hur du tänker även om jag fortfarande inte håller med dig.

Klockan är, för mig, ett komplement till mobilen under mina vakna timmar och under den tid som jag använder klockan. Den speglar vad som händer på mobilen när jag har klockan på mig.

Översikten efter laddning av klockan har jag redan, den får jag när jag tittar på mobilen som är master i detta master-slave förhållande som mobil-klocka har.

När det gäller klockan, så är det nog överblickarna som erbjuder översikten som du efterlyser - för de appar som implementerar detta.

Givetvis så får du ha en annan uppfattning och önska annan funktionalitet, jag tror dock inte att det är speciellt hög sannolikhet att du får igenom din önskning. Jag tror också att vi ska vara försiktiga med att föra över vårt användningsmönster och UI-tankar från IOS till klockan - det kan lura oss eftersom saker och ting som fungerara på mobilen kanske inte fungerar på klockan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-03 21:49

Seriöst USPS, vad är ni för skämt till speditionsföretag?

Jag inväntar mina andra adaptrar till min metallänk för klockan, beställda förra veckan och först igår morse hade USPS tagit emot fraktbokningen. Men, i skrivande stund så har fortfarande inte mer hänt...nästan två dygn senare!

"Pre-Shipment Info Sent to USPS" är statusen. Utöver det så står det följande:

"The U.S. Postal Service was electronically notified by the shipper on June 2, 2015 to expect your package for mailing. This does not indicate receipt by the USPS or the actual mailing date. Delivery status information will be provided if/when available."

Helt seriöst. De ska skicka ett litet kuvert mellan NY och OH på bara knappa 90 mil, inte ens sträckan mellan Malmö o Hudiksvall, och det har inte hänt ett skit på två dagar! Inte nog med det så verkar de veta om det, beräknad leveransdag är 6-11 juni! Alltså mellan 4-9 dagar för att skicka ett kuvert knappt 90 mil. Vår bedrövliga svenska posthantering framstår ju som en oljad blixt i jämförelse.

Fantastical 2 senaste uppdatering med en klockapp rekommenderas. Bättre och snyggare överblick än Apples egna samt att den dessutom ger åtkomst till påminnelserna (som Apple själva inte klarar av att visa på klockan)

Jo, vårt fredagsfika är på torsdagar:)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-03 22:01
Ursprungligen av BlackSmp:

Fantastical 2 senaste uppdatering med en klockapp rekommenderas. Bättre och snyggare överblick än Apples egna samt att den dessutom ger åtkomst till påminnelserna (som Apple själva inte klarar av att visa på klockan)

Jo, vårt fredagsfika är på torsdagar:)

Ett stort minus - du kan inte ha den som komplikation.

Det är en direkt dealbreaker för mig.

Ursprungligen av zinned:

Seriöst USPS, vad är ni för skämt till speditionsföretag?

Jag inväntar mina andra adaptrar till min metallänk för klockan, beställda förra veckan och först igår morse hade USPS tagit emot fraktbokningen. Men, i skrivande stund så har fortfarande inte mer hänt...nästan två dygn senare!

"Pre-Shipment Info Sent to USPS" är statusen. Utöver det så står det följande:

"The U.S. Postal Service was electronically notified by the shipper on June 2, 2015 to expect your package for mailing. This does not indicate receipt by the USPS or the actual mailing date. Delivery status information will be provided if/when available."

Helt seriöst. De ska skicka ett litet kuvert mellan NY och OH på bara knappa 90 mil, inte ens sträckan mellan Malmö o Hudiksvall, och det har inte hänt ett skit på två dagar! Inte nog med det så verkar de veta om det, beräknad leveransdag är 6-11 juni! Alltså mellan 4-9 dagar för att skicka ett kuvert knappt 90 mil. Vår bedrövliga svenska posthantering framstår ju som en oljad blixt i jämförelse.

Har sett liknande uppdateringar från dom förut, dvs helt ur synk, sen plötsligt levereras det, ofta tidigare än beräknat, så vi får väl hoppas det är så nu också

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-03 22:11
Ursprungligen av CekariYH:

Har sett liknande uppdateringar från dom förut, dvs helt ur synk, sen plötsligt levereras det, ofta tidigare än beräknat, så vi får väl hoppas det är så nu också

Även om det levereras så pass "tidigt" som under dagen imorgon, ska det ta tre dagar för att leverera ett kuvert knappa 90 mil? Bedrövligt.

Ursprungligen av zinned:

Ett stort minus - du kan inte ha den som komplikation.

Det är en direkt dealbreaker för mig.

Varför det? Du har redan en kalenderkomplikation, Apples egna som visar vad som händer. Visserligen så öppnas Apples egna kalenderapp i stället för Fantastical när du trycker på komplikationen men det kan jag leva med.

Kombinera det med Fantasticals överblick så kombinerar du det bästa av två appar eftersom de använder sig av samma kalendrar. Och som sagt, Fantastical erbjuder tillgång till påminnelserna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-03 22:21
Ursprungligen av BlackSmp:

Varför det? Du har redan en kalenderkomplikation, Apples egna som visar vad som händer. Visserligen så öppnas Apples egna kalenderapp i stället för Fantastical när du trycker på komplikationen men det kan jag leva med.

Kombinera det med Fantasticals överblick så kombinerar du det bästa av två appar eftersom de använder sig av samma kalendrar. Och som sagt, Fantastical erbjuder tillgång till påminnelserna.

Du har iofs rätt i att han fortfarande har vanliga kalender komplikationen men det är inte så roligt att det är virrvarr med vad som är länkat till vad. Reminders är inte en del av mitt användarmönster, har aldrig fastnat för det. Jag kör "Clear" istället.

Ursprungligen av BlackSmp:

Fantastical 2 senaste uppdatering med en klockapp rekommenderas. Bättre och snyggare överblick än Apples egna samt att den dessutom ger åtkomst till påminnelserna (som Apple själva inte klarar av att visa på klockan)

Jo, vårt fredagsfika är på torsdagar:)

Använder Week Cal sedan länge på iPad iPhone och nu  Watch. Fungerar perfekt med påminnelser i klockan. Perfekt synkning - även med Apple Kalender.

Ursprungligen av zinned:

Du har iofs rätt i att han fortfarande har vanliga kalender komplikationen men det är inte så roligt att det är virrvarr med vad som är länkat till vad. Reminders är inte en del av mitt användarmönster, har aldrig fastnat för det. Jag kör "Clear" istället.

Vi är alla olika. Jag har inte heller använt påminnelser tidigare, det är först i och med klockan som jag har börjat.

Och Clear förstod jag aldrig när jag provade den. Jag fastnade inte alls för den även om jag vet att den har sina förespråkare.

Nu har dessutom Gruber et all en ny favorit när det gäller påminnelse. Up Next - What To Do When. Även om jag inte alltid håller med dem i deras appval så brukar det ofta vara värt att titta på de appar som de gillar.

Edit: Fast... Jag installerade Up Next och nästa som hände var att telefonen bootade om... Men efter det så verkar den rätt trevlig.

Senast redigerat 2015-06-04 07:23
Ursprungligen av zinned:

Även om det levereras så pass "tidigt" som under dagen imorgon, ska det ta tre dagar för att leverera ett kuvert knappa 90 mil? Bedrövligt.

Nä, det låter inte bra alls. Fast med posten här hemma kan det också bli så. Dom flesta jag köper från på nätet levererar på en-två dagar med undantag av tex CyberPhoto i Umeå som sänder iväg snabbt men sen kan det ta mellan 5-10 dagar innan posten levererar.
Förstår inte riktigt varför det ska ta så lång tid därifrån.

Ursprungligen av CekariYH:

Nä, det låter inte bra alls. Fast med posten här hemma kan det också bli så. Dom flesta jag köper från på nätet levererar på en-två dagar med undantag av tex CyberPhoto i Umeå som sänder iväg snabbt men sen kan det ta mellan 5-10 dagar innan posten levererar.
Förstår inte riktigt varför det ska ta så lång tid därifrån.

För att de kör med ekonomi ekonomi-paket. Billigt för dem långa väntetider för dig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-04 08:45
Ursprungligen av BlackSmp:

Och Clear förstod jag aldrig när jag provade den. Jag fastnade inte alls för den även om jag vet att den har sina förespråkare.

Inte jag heller. Jag skaffade appen direkt när den kom då den verkade trevlig men avsaknaden av reminders gjorde den mer eller mindre meningslös för mig Dock finns reminders nu och stöd för klockan så då blev den intressant igen, funkar kanon på handleden.

Ursprungligen av grenhall:

För att de kör med ekonomi ekonomi-paket. Billigt för dem långa väntetider för dig.

Det visste jag inte men priserna för frakten brukar inte skilja så mycket mot vad andra tar vad jag kan erinra mig. Minnet kan ju ha fel iofs

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-04 11:45
Ursprungligen av grenhall:

För att de kör med ekonomi ekonomi-paket. Billigt för dem långa väntetider för dig.

Jaså? Det min försändelse benämns som "First-CLass Package Service", det relaterar jag inte till någon ekonomiförsändelse.

Ursprungligen av CekariYH:

Nä, det låter inte bra alls. Fast med posten här hemma kan det också bli så. Dom flesta jag köper från på nätet levererar på en-två dagar med undantag av tex CyberPhoto i Umeå som sänder iväg snabbt men sen kan det ta mellan 5-10 dagar innan posten levererar.
Förstår inte riktigt varför det ska ta så lång tid därifrån.

Ursprungligen av grenhall:

För att de kör med ekonomi ekonomi-paket. Billigt för dem långa väntetider för dig.

Ursprungligen av zinned:

Jaså? Det min försändelse benämns som "First-CLass Package Service", det relaterar jag inte till någon ekonomiförsändelse.

Fast Grenhall avsåg Cyberphoto i Umeå

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-04 12:01
Ursprungligen av BlackSmp:

Fast Grenhall avsåg Cyberphoto i Umeå

Ah, så klart...så kan det gå när man inte läser tillräckligt noga

Laddare Twelve South till  Watch

Nu finns den på lager hos Macoteket. 519 kr är ett bra pris. Svart eller Silver.
Ifall någon går och väntar på släpp i Sverige. ?

Ursprungligen av adress@mac:

Nu finns den på lager hos Macoteket. 519 kr är ett bra pris. Svart eller Silver.
Ifall någon går och väntar på släpp i Sverige. ?

Synd att dom inte säljer själva laddaren också då jag skulle vilja ha 2 till

Edit: Köpte ett svart när jag ändå va in och kollade, 9 kvar i lager.

Senast redigerat 2015-06-04 17:18
Ursprungligen av CekariYH:

Synd att dom inte säljer själva laddaren också då jag skulle vilja ha 2 till

Edit: Köpte ett svart när jag ändå va in och kollade, 9 kvar i lager.

Laddaren till  Watch lär nog inte dyka upp i Sverige innan lanseringen av klockan. Finns några ute på nätet - i huvudsak från USA - till fantasipriser. Men Twelve South kommer du att bli mkt nöjd med. En insexskruv som skall monteras. Lite pilligt med glasögon och darrig hand. Kvalitén är som vanligt 1:a klass.

Ursprungligen av adress@mac:

Laddaren till  Watch lär nog inte dyka upp i Sverige innan lanseringen av klockan. Finns några ute på nätet - i huvudsak från USA - till fantasipriser. Men Twelve South kommer du att bli mkt nöjd med. En insexskruv som skall monteras. Lite pilligt med glasögon och darrig hand. Kvalitén är som vanligt 1:a klass.

Jag vet, men du skrev "Laddaren" i din rubrik om Twelve South hållaren, därav min
Blev lite besviken att inte något skandinaviskt (Sverige) land kom med nu heller, och tänker inte köpa en laddare till fantasipris, inte så länge den jag redan har funkar iaf.
Japp, har använt Twelve South förut och brukar inte bli besviken

Bevaka tråden