Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allmän tråd om Apple Watch

Tråden skapades och har fått 903 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zinned:

Nu händer det oerhört lite kring Apple Watch och dess tillbehör...nästan stiltje...

Det är väl normalläge? Varför skulle det komma nya ställ och nya band varje vecka?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-09 06:50
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är väl normalläge? Varför skulle det komma nya ställ och nya band varje vecka?

Tja, för att det saknas?

T ex finns det nästan inga duo-dockningsstationer för iPhone och Apple Watch. Band finns det däremot en uppsjö av.

Edit: Får lägga till att jag inte anser nuvarande läge vara normalläge.

Senast redigerat 2015-07-09 08:32
  • Medlem
  • International user
  • 2015-07-09 10:33
Ursprungligen av zinned:

Små repor? Ja.
Problem? Nej.

Poleringsduk? Check!
Fatta poleringsduk i näve? Check!
3...2...1 - Polera!

Edit: Förlåt, inte min mening att låta dryg. Det är faktiskt inget problem, det blir alltid repor i rostfritt stål. Det är 100% omöjligt att undvika.

Hehe, vanligtvis är jag inte känslig mot repor och slitage men då det bara gått en vecka så kändes den lite väl känslig men går det att polera själv så är det ju inget problem. Övriga klockor har jag lämnat in hos urmakaren en gång om året för polering, dock har de ju oftast hunnit samla på sig ett antal repor under året.

Hur funkar polerduk då skärmen är så ytlig? Ska man maskera skärmen innan polering?

Ursprungligen av Junghage:

Hehe, vanligtvis är jag inte känslig mot repor och slitage men då det bara gått en vecka så kändes den lite väl känslig men går det att polera själv så är det ju inget problem. Övriga klockor har jag lämnat in hos urmakaren en gång om året för polering, dock har de ju oftast hunnit samla på sig ett antal repor under året.

Hur funkar polerduk då skärmen är så ytlig? Ska man maskera skärmen innan polering?

Safirglaset är rejält mycket hårdare än stålet, men gissar att du kan få lite fläckar i ytan av polermedlet.

Ska tydligen säljas över disk hos digital inn? Enligt macpro.se

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-09 14:24

Jag fick mail från digital inn också.

Hittills ser jag bara återförsäljare i sthlm som kommer ha dem inne...märkligt.

Men men, vi i Skåne har ju det bra med två renodlade Apple Stores

Ursprungligen av zinned:

Jag fick mail från digital inn också.

Hittills ser jag bara återförsäljare i sthlm som kommer ha dem inne...märkligt.

Men men, vi i Skåne har ju det bra med två renodlade Apple Stores

Jag gissade först att bara Sveavägen 35 och Macforum i Göteborg skulle få sälja då de är de enda butikerna som renoverats till Apples senaste standard för återförsäljare, men ser nu att också andra DI-butiker kommer sälja. Vi får se! Ska bli spännande att se hur tillgången ser ut!

Apple Store i Täby tänker öppna som vanligt hörde jag, så blir ingen sån där lansering som de gjort tidigare med bla. Iphone tydligen.

Ursprungligen av Junghage:

Någon mer som har problem med små repor på sin AWSS? Jag har haft min klocka i en vecka och har redan 40-50 små repor i stålet. De flesta sitter på vänstersidan och nedåt mot baksidan av klockan och runt displayen. Med tanke på det varma vädret så har klockan mestadels varit avlagd och jag har inte ens tränat med den.

Mina övriga stålklockor får givetvis också repor men inte i närheten så snabbt eller många. Hur funkar polering med AWSS? Någon som har provat att polera upp den hos urmakare?

Kollade ang repor i kväll med urmakarlupp. Skulle ändå skifta länk.
En liten på V nedre hörn. Ändå bara en hairline. Dessutom vet jag när den " kom till ".
Tycker det är förvånansvärt bra efter 6 veckors dagligt användande. Speciellt så här års med kortärmat osv.
På glaset ingenting - skam vore det annars med saphirglas . Bättre resultat än på många av mina tidigare klockor - tror jag. Inte varje dag man kollar med lupp. Borde inte vara skillnad mellan exemplar. Så antingen har jag haft tur - eller också är det ngt annat. Är inte överdrivet försiktig heller. Ungefär samma resultat som med min iPhone 6. Men den ligger å andra sidan i en BookBook. Det är mer än vad  Watch kan skryta med.

Kollade min Watch alu rymd grå och stålbandet (stålgrått) med lupp nyss, Inte en repa eller nått på klockan eller glaset. en liten liten harline på snäppet där armbandet kommer mot bordet ibland, Kan inte se den med blotta ögat.

Använt min Apple Watch i ca två dagar nu. Vet inte riktigt va den fyller för funktion för mig riktigt visst får lite notiser, den ber mig att stå upp lite då och då

Tror jag kastar upp den på blocket nu innan den släpps i Sverige.

Ursprungligen av gneken:

Använt min Apple Watch i ca två dagar nu. Vet inte riktigt va den fyller för funktion för mig riktigt visst får lite notiser, den ber mig att stå upp lite då och då

Tror jag kastar upp den på blocket nu innan den släpps i Sverige.

Håller med - du skulle nog inte köpt en. Passar inte alla - oavsett om man vill stå upp - eller sitta ner.
Svårt att få igen pengarna tror jag.

Ursprungligen av adress@mac:

Håller med - du skulle nog inte köpt en. Passar inte alla - oavsett om man vill stå upp - eller sitta ner.
Svårt att få igen pengarna tror jag.

Var faktiskt tveksam om jag skulle ha en eller inte. Men när man sitter och läser här i tråden så blir man ju alltid lite sugen. Den är fin och smidig, men lite svårt att motivera priset för den funktion jag får, speciellt då jag fortfarande är student Men tror det blir mycket bättre när WatchOS 2 släpps och appar kan köras native i klockan.

På min Watch började responsen på skärmen med finger touch bli seg och ibland reagerade den inte alls för några dagar sen, provade att göra rent glaset, tvätta fingarna etc, men ingen skillnad.
Idag stängde jag av den för första gången sedan jag veckan jag fick den och nu efter uppstart är den rapp och fin igen

Ursprungligen av CekariYH:

På min Watch började responsen på skärmen med finger touch bli seg och ibland reagerade den inte alls för några dagar sen, provade att göra rent glaset, tvätta fingarna etc, men ingen skillnad.
Idag stängde jag av den för första gången sedan jag veckan jag fick den och nu efter uppstart är den rapp och fin igen

Hade samma sak för någon vecka sedan.

Ursprungligen av pmarriott:

Hade samma sak för någon vecka sedan.

Fick lite ångest att den kanske var på väg att paja

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2015-07-14 10:34

Hej
Är det någon mer än jag som har problem med ljudet, alltså på min iphone 5 när jag använder mig av klockan.
Jag har inget ljud på tex whats-app, messenger osv på telefonen utan endast på klockan.
Ska det vara så ?

Ursprungligen av JohanJ:

Hej
Är det någon mer än jag som har problem med ljudet, alltså på min iphone 5 när jag använder mig av klockan.
Jag har inget ljud på tex whats-app, messenger osv på telefonen utan endast på klockan.
Ska det vara så ?

Menar du notiser? Ja, det ska vara så. Det plingar bara på ett ställe. Om klockan är på armen och påslagen är det där det plingar.

Bara jag som använder klockan mer och mer? Älskar den!

Önskar bara Telldus var lite rappa, dom har inte ens börjat på en app till klockan. Någon som har förslag på produkt för tända/släcka lampor samt ta emot info från sensorer? Phillips hue existerar men verkar bara styra lampor!

  • Medlem
  • Malmö, Skåne, Sweden
  • 2015-07-14 11:55
Ursprungligen av _empty:

Bara jag som använder klockan mer och mer? Älskar den!

Önskar bara Telldus var lite rappa, dom har inte ens börjat på en app till klockan. Någon som har förslag på produkt för tända/släcka lampor samt ta emot info från sensorer? Phillips hue existerar men verkar bara styra lampor!

Off topic, men

Håller med angående Telldus, synd att man inte är utvecklare, för protokollet ser inte så fantastiskt svårt ut att hantera, eller?
Har till och med funderat ut hur det borde bete sig i klockan (app idé), men är som sagt inte utvecklare på den nivå som behövs

Ursprungligen av CekariYH:

Fick lite ångest att den kanske var på väg att paja

Jag startar faktiskt om min  Watch var 10:e dag ca. Den blir mycket snabbare. Bla för hur skärmen släcks/tänds vid armrörelser. Tiden för omstart av klockan känns dock mycket längre än för iPhone.

Ursprungligen av adress@mac:

Jag startar faktiskt om min  Watch var 10:e dag ca. Den blir mycket snabbare. Bla för hur skärmen släcks/tänds vid armrörelser. Tiden för omstart av klockan känns dock mycket längre än för iPhone.

Kanske man borde göra, men å andra sidan märks det rätt väl när det är dags.

Ja, tog en himla tid att starta upp den

Tänker köpa en åt sambo som idag har iPhone 5 utan stegräknare. I och med Apple Watch kommer hon per automatik få en stegräknare eller hur? Där hon samlar datan i appen Hälsa.

Ursprungligen av the_eagle:

Tänker köpa en åt sambo som idag har iPhone 5 utan stegräknare. I och med Apple Watch kommer hon per automatik få en stegräknare eller hur? Där hon samlar datan i appen Hälsa.

Man får även med en trevlig app som heter Aktivitet som visar bland annat steg.

  • Medlem
  • Forserum
  • 2015-07-17 23:06

Idag var det då dags! Inköp av en 42mm vit Apple watch och jag är som de flesta riktigt nöjd med köpet. Nu återstår bara en svår sak, att hitta ett lämpligt skydd till den så jag kan ha den på jobbet. Det är ganska stor risk att jag skadar klockan på jobbet då jag jobbar med hantverk (verktyg och maskiner av olika slag och tuffa miljöer). Jag har kollat på ebay och det lämpligaste jag hittat är faktiskt en sådan här:

http://www.ebay.com/itm/Cystal-Clear-Protecto...

Jag har beställt en sådan och kommer troligtvis teckna applecare försäkringen.

Nu undrar om någon av er känner till något annat skydd som både är SMIDIGT att ta av och sätta på och skyddar klockan bra.

Ursprungligen av Dr_Mugg:

Idag var det då dags! Inköp av en 42mm vit Apple watch och jag är som de flesta riktigt nöjd med köpet. Nu återstår bara en svår sak, att hitta ett lämpligt skydd till den så jag kan ha den på jobbet. Det är ganska stor risk att jag skadar klockan på jobbet då jag jobbar med hantverk (verktyg och maskiner av olika slag och tuffa miljöer). Jag har kollat på ebay och det lämpligaste jag hittat är faktiskt en sådan här:

http://www.ebay.com/itm/Cystal-Clear-Protecto...

Jag har beställt en sådan och kommer troligtvis teckna applecare försäkringen.

Nu undrar om någon av er känner till något annat skydd som både är SMIDIGT att ta av och sätta på och skyddar klockan bra.

Är inte mycket för skydd på klockan - men det finns en hel del på Tradera. Lite närmare än eBay .
Kolla under Apple Watch.

Anpassning av världsklockan

Hej och tack för en bra site/forum (har bara varit passiv läsare tills nu).

Har en reflektion jag gärna delar med mig av.
Jag gillar analog boett men vill gärna även se tiden digitalt. Då kan man ju använda sig av världsklockan på något lämpligt ställe men det ser så fult ut då den skriver ut ett kortnamn på staden (t.ex. STO för Stockholm).
Det går inte att radera kortnamnet men man kan döpa om den till ett mellanslag.
Detta görs från telefonen - Apple Watch - min klocka - klocka - stadsförkortningar - (och i mitt fall) Stockholm

Hoppas någon mer har glädje av detta!

Ursprungligen av f1valk:

Hej och tack för en bra site/forum (har bara varit passiv läsare tills nu).

Har en reflektion jag gärna delar med mig av.
Jag gillar analog boett men vill gärna även se tiden digitalt. Då kan man ju använda sig av världsklockan på något lämpligt ställe men det ser så fult ut då den skriver ut ett kortnamn på staden (t.ex. STO för Stockholm).
Det går inte att radera kortnamnet men man kan döpa om den till ett mellanslag.
Detta görs från telefonen - Apple Watch - min klocka - klocka - stadsförkortningar - (och i mitt fall) Stockholm

Hoppas någon mer har glädje av detta!

Är för trött nu tydligen. Vad vill du ha i stället för STO och vad blir resultatet ?
Kollar i morgon på din uttömmande förklaring. ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-19 10:52
Ursprungligen av adress@mac:

Är för trött nu tydligen. Vad vill du ha i stället för STO och vad blir resultatet ?
Kollar i morgon på din uttömmande förklaring. ?

Man kan själv ange texten som förkortningen utgör. Om man inte vill att där ska stå något, t ex inte "STO" / "NYC" / "Nisse", så kan man helt enkelt göra ett mellanslag bara så ser man ingen text där alls utan endast tiden digitalt.

  • Medlem
  • Forserum
  • 2015-07-19 11:30

Jag har lite problem med Apple Watch.

Det händer ganska ofta att jag får mail till min telefon men ingen notis i klockan. Likaså meddelanden.

Någon som har liknande bekymmer? Jag har provat ta bort parkopplingen och parat den igen men det är samma sak fortfarande.

Ursprungligen av Dr_Mugg:

Jag har lite problem med Apple Watch.

Det händer ganska ofta att jag får mail till min telefon men ingen notis i klockan. Likaså meddelanden.

Någon som har liknande bekymmer? Jag har provat ta bort parkopplingen och parat den igen men det är samma sak fortfarande.

Håller du aktivt på med iPhone - kommer bara notiserna i telefonen - inte dubbelt. Har du ställt in på
 Watch appen " spegla min iPhone".

Bevaka tråden