Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar nya musiktjänsten Apple Music

Tråden skapades och har fått 371 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-09 01:54
Ursprungligen av Megolon:

Nej med våran otur så är väl Sverige inte med

Jag kan väl aldrig tro att vi inte skulle vara med på en lista med hela 100 olika länder...

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-06-09 06:04

En sak som förvånar mig är att Apple lyckats förstå vikten av kurerade spellistor och att kunna interagera socialt via Connect, men misslyckats med att integrera någon möjlighet att dela med sig av sina spellistor till vänner eller upptäcka musik via andra användare som delar ens musiksmak. Här är Spotify steget före, och den möjligheten var min främsta glädje av Grooveshark.

Ursprungligen av Mindstorm:

Jag finner det lustigt att Apple i ena andetaget säger att de älskar musik, för att i det andra säga att det inte är någon ljudmässig skillnad mellan 256 kbs AAC och förlustfri FLAC. Alla som har ett par bra hörlurar eller en hyffsad stereo vet att det inte är sant.

Du som verkar insatt i ämnet kanske kan hjälpa mig att hitta en vetenskaplig studie som bevisar detta (eller något liknande, säg FLAC vs. 320kbps MP3)? Jag har letat och letat, men aldrig fått tag på någon.

Tre saker som är ett måste om jag ska hoppa från Spotify till Apple Music:
1. Utbudet. Framför allt Heavy / Death / Black Metal.
2. Ljudkvalién (lika bra eller bättre än Spotify).
3. Offlinesynk av album och spellistor.

Hanteringen av spellistor och gränssnittet i övrigt tycks andas Apple, intuitivt och lättjobbat. Appen såg bättre ut än Spotifys, som dock har blivit något bättre på senaste tiden.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2015-06-09 07:26

No lossless - no sale.

Jag hade gärna bytt, mycket troligt bättre app, något högre utbud, "integrerat" i iOS, men så länge de inte har bättre ljudkvalitet än "vanliga iTunes" så blir det att fortsätta med Tidal. Den kan jag dessutom använda direkt i "stereon" (dvs utan AirPlay eller liknande).

Ursprungligen av Megolon:

Gemene man nöjer sig med den ljudkvalitet som Spotify och iTunes levererar.
Eftersom iPhone6/6+ inte stöder högre bitrate än vad som nu finns i iTunes ter det sig onödigt att erbjuda högre kvalitet.

Vad säger du? Jag har kört Apple Lossless filer på iPhone utan problem.

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Vad säger du? Jag har kört Apple Lossless filer på iPhone utan problem.

Kan du köra FLAC?

Ursprungligen av Megolon:

Gemene man nöjer sig med den ljudkvalitet som Spotify och iTunes levererar.
Eftersom iPhone6/6+ inte stöder högre bitrate än vad som nu finns i iTunes ter det sig onödigt att erbjuda högre kvalitet.

Nu finns det ju andra telefoner...

Berättades det om hur ersättningen till upphovsmännen blir? Får kompositörerna bättre betalt per spelning än vad de får när de spelas i Spotify? ( ingen klagan på Spotify dock, det är inte de som fördelar pengarna ).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-06-09 08:02
Ursprungligen av Megolon:

Något som gör mig lite förbryllad är att iTunes Match kommer leva kvar.
Fast beskrivningen av Apple Music är att det gör samma sak som iTunes Match!!!

Citat:
What happens to my iTunes library?
Your iTunes library is still yours. You can access your entire collection from Apple Music or the iTunes app on Mac or PC.

How does Apple Music know what songs are in my personal library?
With an Apple Music membership, your entire library lives in iCloud. We compare every track in your collection to the Apple Music library to see if we have a copy. If we do, you can automatically listen to it straight from the cloud. If you have music that’s not in our catalog, we upload those songs from iTunes on your Mac or PC. It’s all in iCloud, so it won’t take up any space on your devices.

Citat:
Does Apple Music work with iTunes Match?
Yes. Apple Music and iTunes Match are independent but complementary.

Ja, den var lite intressant…

Ursprungligen av jojje09:

Nu finns det ju andra telefoner...

Så köp en då. Jag tänker inte hindra dig.

  • Medlem
  • 2015-06-09 08:19

Det känns rätt givet att Sverige är inkl i dessa 100 länder. För att konkurera med de i "the north" så måste de lansera sin tjänst här från start för att konkurera med spotify, tänker jag.

Ursprungligen av lensv:

Ja, den var lite intressant…

Har funderat på det där och det är så enkelt att det dom menar med iTunes Library är den musik du köpt.
Så frågan är hur gör man för att kunna spela sin egen musik man rippat och importerat till iTunes?
Måste man betala för iTunes Match också eller går det att synka in den och ändå streama från Apple Music?
Många frågor som vi förhoppningsvis får reda på den 30/6

Ursprungligen av JohannesKBA:

Personligen är jag inte övertygad. Skall mycket till för att byta från Sveriges stolthet. Även om jag älskar Apple.

Håller med. Finns inget i Apple Musik som kan locka över mig

Ursprungligen av Megolon:

Gemene man nöjer sig med den ljudkvalitet som Spotify och iTunes levererar.
Eftersom iPhone6/6+ inte stöder högre bitrate än vad som nu finns i iTunes ter det sig onödigt att erbjuda högre kvalitet.

När man har noll koll, så gör man bäst i att vara tyst
Du har redan fått ett svar, men var tvungen att repetera din okunskap

Ursprungligen av MalcomX:

Håller med. Finns inget i Apple Musik som kan locka över mig

Är det svensk stolthet att gå med förlust?
Tillslut tröttnar investerarna och vad händer då?

Ursprungligen av Megolon:

Något som gör mig lite förbryllad är att iTunes Match kommer leva kvar.
Fast beskrivningen av Apple Music är att det gör samma sak som iTunes Match!!!

En fråga jag också klurat på i natt! Försöker komma på någon funktion Itunes Match ger som jag inte får med Apple Music. Antar att jag kanske skulle vilja fortsätta använda Match utan att bli Apple Music-kund, då kostnaden är lägre.

Ursprungligen av Megolon:

Kan du köra FLAC?

Lossless som lossless

ALAC duger bra

Ursprungligen av MalcomX:

När man har noll koll, så gör man bäst i att vara tyst
Du har redan fått ett svar, men var tvungen att repetera din okunskap

Lägg ner din överlägsna ton om du ska diskutera.

Om du bemödar dig att läsa mitt inlägg så gällde det FLAC.

Ursprungligen av MalcomX:

Håller med. Finns inget i Apple Musik som kan locka över mig

Med strömmande musik finns betydligt lägre barriärer för att byta tjänst. Det kostar inget att prova i tre månader, jag kommer definitivt att testa och utvärdera.

Min oro är att monstret som är iTunes fortsätter att svälla bortom alla rimliga gränser; det är sällan jag trivs när jag använder den applikationen på Macen. Å andra sidan klarar Spotify inte av att hantera proxies, vilket gör att jag stundtals inte kan använda det alls...

Ursprungligen av MalcomX:

Lossless som lossless

ALAC duger bra

Nu skrev han i sitt inlägg FLAC och det var det jag svarade på.
Så stöder iPhone FLAC?

Ursprungligen av jakobnilsson:

En fråga jag också klurat på i natt! Försöker komma på någon funktion Itunes Match ger som jag inte får med Apple Music. Antar att jag kanske skulle vilja fortsätta använda Match utan att bli Apple Music-kund, då kostnaden är lägre.

Som jag förstår det så använder man Apple Music kommer man inte åt sin egen musik som man har rippat till datorn.
Om man inte också betalar för iTunes Match. Eller man kanske kan manuellt synka in sin musik och ändå streama från Apple music.
Detta är nog frågor som vi först får svar på när det släpps

Ursprungligen av Mindstorm:

Det är förmodligen sant att gemene man inte bryr sig, men det finns en stor och enormt kraftigt växande hi-fi industri som levererar hårdvara till personer som bryr sig. Apple var ett tag inne på ljudkvalité spåret med "Mastered for iTunes", men den satsningen verkar ha kommit av sig. Jag hoppas att denna satsning får nytt liv nu.

Vad jag vet så håller "Mastered for Itunes" på fortfarande, även om det knappast syns i strålkastarljuset så mycket. Enligt mig betyder den satsningen mer för ren ljudupplevelse än lossless och "HD-ljud". De flesta nya skivor som läggs ut i Itunes verkar ha Mastered for Itunes-loggan.

Sen finns det absolut människor som behöver/vill ha högre bitrate, och det har ju ryktats om lossless-filer i Itunes en längre tid. Materialet finns ju där, kodat i ALAC så tekniskt vore det ingen direkt utmaning. Jag tror dock Apple i både första och andra hand satsar på den breda massan.

En del poänger i den här analysen, förstår dock inte hur Goldberg kan va så övertygad om att Spotify är en bättre tjänst.
http://digital.di.se/artikel/apples-storlek-k...

Ursprungligen av Megolon:

Som jag förstår det så använder man Apple Music kommer man inte åt sin egen musik som man har rippat till datorn.
Om man inte också betalar för iTunes Match. Eller man kanske kan manuellt synka in sin musik och ändå streama från Apple music.
Detta är nog frågor som vi först får svar på när det släpps

Nej Apple Music verkar också ladda upp egen musik till molnet:

Citat:

How does Apple Music know what songs are in my personal library?
With an Apple Music membership, your entire library lives in iCloud. We compare every track in your collection to the Apple Music library to see if we have a copy. If we do, you can automatically listen to it straight from the cloud. If you have music that’s not in our catalog, we upload those songs from iTunes on your Mac or PC. It’s all in iCloud, so it won’t take up any space on your devices.

Ursprungligen av Midmus:

Berättades det om hur ersättningen till upphovsmännen blir? Får kompositörerna bättre betalt per spelning än vad de får när de spelas i Spotify? ( ingen klagan på Spotify dock, det är inte de som fördelar pengarna ).

Det här en viktig aspekt och en dealbreaker för musikindustrin. Särskilt för dom små artisterna.

Åhhh maj gawd. Audiofilerna diskuterar... För oss andra som inte måste höra varenda liten hertz i detalj, vilket ni ändå inte kan, så duger all betald strömmad musik alldeles utmärkt. Spotify kommer iaf bli av med två kunder med tanke på familjeupplägget i Apple Music.

Ursprungligen av westerlu77:

Det här en viktig aspekt och en dealbreaker för musikindustrin. Särskilt för dom små artisterna.

Apple avslöjar inte ersättningsnivåerna. Däremot intervjuades Eddy Cue och Jimmy Iovine i Rolling Stone med några intressanta uttalanden:

Citat:

Streaming companies, even Spotify, don't seem to be great at generating revenue. How does Apple change that equation? Or does it absorb the business as loss leader?
Iovine: Well, first you have to scale it. And if 80 percent of it is free, it's hard to have a business model like that.

A lot of artists complain about their compensation from streaming services.
Iovine: A lot of artists are confused. If you get 100 million streams on a song and you're only being paid on 20 percent, the check's not going to look good. The money's not going to look fair.

So how does Apple Music improve that?
Cue: We've always thought about that...People will pay for great services. They said they wouldn't pay 99 cents for a song but they did. We've always believed that. When you go to work, you don't work for free; nobody works for free. Nobody can say, "I want to work for free." Nobody says that.

Can you be more specific about the economics? Other services spell out how much they pay to rightsholders in detail.
Cue: We won't. We've always been very clear — the vast majority of the revenue we collect goes to the labels. The economics have always been the same. We have paid out many, many millions of dollars. What we've done and continued to do is hopefully get people to pay for these services that we think are great and we'll collect that money and pay the labels.

Skillnaden mellan Apple Music och iTunes Match är pris och funktionalitet.

Apple Music kostar $120/år och iTunes Match kostar $25/år.

Skillnaden i pris reflekteras i tjänsternas innehåll. Ser inte att det skulle vara motsägelsefullt…

Tycker man att $120/år är för dyrt, eller om man inte behöver streaming (eller offline playlists) på "all" musik, så kanske man klarar sig med iTunes Match+ AppleID login på nya Apple Music.

Har man Apple Music behöver man inte behålla iTunes Match utöver det, eftersom Apple Music utökar Match-funktionaliteten.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Nej Apple Music verkar också ladda upp egen musik till molnet:

Ja den musik som man köpt genom iTunes och laddat ner. Så tolkar jag det alla fall
För annars är iTunes Match en onödig tjänst om Apple Music gör den.

Bevaka tråden