Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar nya musiktjänsten Apple Music

Tråden skapades och har fått 371 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-09 11:37
Ursprungligen av JohannesKBA:

Personligen är jag inte övertygad. Skall mycket till för att byta från Sveriges stolthet. Även om jag älskar Apple.

Ursprungligen av MalcomX:

Håller med. Finns inget i Apple Musik som kan locka över mig

Min åsikt? Jag skiter fullkomligt i om det är svenskt eller ej, jag har inga skyldigheter gentemot sverige.

Resultatet? Hej då Spotify med ert klena utbud! Hej MUSIC, äntligen!

Ursprungligen av grenhall:

Åhhh maj gawd. Audiofilerna diskuterar... För oss andra som inte måste höra varenda liten hertz i detalj, vilket ni ändå inte kan, så duger all betald strömmad musik alldeles utmärkt. Spotify kommer iaf bli av med två kunder med tanke på familjeupplägget i Apple Music.

Precis min åsikt +1 på den.

Framtidsspekulation:
1. Spotify går ihop med andra streamingtjänster - allt planar ut till att det finns två streamingtjänster om några år; Apples och en till (vad den kommer att heta får vi se). Apple kommer att dominera denna marknad och den andra ha en mindre del. Lagar förhindrar att Apple kan köpa upp denna kämpande tvåa.
2. Apples "radiostationer" läggs så småningom ner - det är bara lite glitter för lanseringen för att visa att Apple Music är mera än bara streamade spellistor som konkurenterna - det ska ge ansikte/mänsklighet åt det som egentligen bara är en gigantisk metataggad databasrobot. "Radiostationerna" är bara en sista nostalgisk suck - generationerna som tar över skiter fullständigt i detta - dom behöver ingen röst/människa mellan låtarna och dom behöver definitivt ingen som bestämmer vad som ska spelas; sådant är bara acceptabelt beteende på fester/dansgolv/party - då och endast då vill man ha en DJ.

3. Funktionerna för "osajnade" är gulligt och ger cred - det finns många sådana lösningar sedan 1990-talet - om Apple behåller denna del an tjänsten i längden är svårt att säga. Soundcloud, Bandcamp, m.m. ligger dock pyrt till.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2015-06-09 11:54
Ursprungligen av zinned:

Precis min åsikt +1 på den.

Även jag får lov att hålla med här.

Har själv varit en fd audiofil med ljudsystem för +300k och hävdat att jag hör skillnad på 320 kbps och +320 kbps. Det har endast varit placebo och jag har försökt lura mig själv att jag kan höra artefakter etc men ska sanningen fram så var det bara ren idioti och var bara sätt för mig att rättfärdiga mitt tidigare vansinniga hifi-intresse.

3 månader gratis, sen är man hooked. Men till ett helt ok pris.
Hoppade aldrig på Spotify eller annan betald streaming, kändes aldrig motiverat, men nu är det dags.
Lär väl upptäcka en del ny musik dessutom. ??

  • Medlem
  • Luleå
  • 2015-06-09 13:24
Ursprungligen av Megolon:

Nu skrev han i sitt inlägg FLAC och det var det jag svarade på.
Så stöder iPhone FLAC?

Det är inga problem för en app-tillverkare att lägga in FLAC-biblioteket i sin app, vilket också visas av att det finns ett gäng FLAC-spelare i AppStore.

När det gäller Tidal (som jag själv råkar prenumerera på) så skickar de FLAC till de enheter som har "inbyggt" stöd för det, medan de skickar ALAC till iOS-enheterna.

Vill man streama sin egen musik, i FLAC format, till sin iPhone så går det bra med t.ex. iSub (ja, jag har provat).

Ursprungligen av Mindstorm:

Den största och hitintills obesvarade frågan är "hur blir ljudkvaliteten?". Jag finner det lustigt att Apple i ena andetaget säger att de älskar musik, för att i det andra säga att det inte är någon ljudmässig skillnad mellan 256 kbs AAC och förlustfri FLAC. Alla som har ett par bra hörlurar eller en hyffsad stereo vet att det inte är sant. Även om iTunes har ett större utbud än Tidal så gör ljudskillnaden att jag inte kommer att byta.

Det finns några svar här:
1. De flesta (ca 99% skulle jag tro) av alla användare bryr sig inte. På samma sätt som man inte bryr sig om en video består av smetiga pixlar a la Windows Player '99 eller kristallren skärpa. Man vill bara ha möjligheten att se och lyssna.

2. Jag är själv gammal HiFi-nörd, men jag hör för den sakens skull inte gräs växa. Jag hör absolut ingen skillnad mellan 256 AAC och lossless. Oavsett hur jag lyssnar, med min utrustning i alla fall (Infinity, Linn och Denon).

3. Jag läste en studie för några år sen (hittar den inte nu men Google kan sannolikt hjälpa den sökande) där de hade placerat Audio-state-of-the-art-kan-allt-gubbar för en blindtest, och de hörde ingen skillnad. Först när de fick reda på vilken encoding som användes så hörde man skillnad. Vad vi vet och inte vet har en stor och märkbar effekt. Att vara lyckligt ovetande är sannolikt det bästa.
Samma effekt upplevs med blindtest av kablar också (säger killen som själv har biwire-kablar som kostar 1.000,-/m)...

Med detta sagt, så kanske det inte är din sanning. Men det kanske är värt att fundera på?
Och oavsett hur det är så kan jag tycka att Apple kan låta oss användare avgöra vilket format vi vill lyssna på.

Men hallå, hur beställer man och när!?

Angående frågan om Apple nu har satt sista spiken i Spotifys kista: http://mobil.dn.se/ekonomi/teknik/linus-larss...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-09 13:59
Ursprungligen av carlsson:

Men hallå, hur beställer man och när!?

Igår och endast igår. Nu är alla subscriptions uppbokade.

Tvivlar på att Sverige är med bland de hundra. Tror vi får det hösten 2019. Om vi har tur.

Ursprungligen av HenkeJ:

Tvivlar på att Sverige är med bland de hundra. Tror vi får det hösten 2019. Om vi har tur.

Jag är beredd att slå vad om tusen spänn att vi är bland dom hundra länderna

Ursprungligen av Megolon:

Ja den musik som man köpt genom iTunes och laddat ner. Så tolkar jag det alla fall
För annars är iTunes Match en onödig tjänst om Apple Music gör den.

Jag har svårt att se hur musik som är köpt i Itunes inte skulle finnas där, utan behöva laddas upp.

Citat:

If you have music that’s not in our catalog, we upload those songs from iTunes on your Mac or PC. It’s all in iCloud, so it won’t take up any space on your devices.

Jag antar som sagt att det finns kunder som bara vill ha Match-funktionaliteten, och då kostar ju Itunes Match 249 kronor per år, att jämföra med 1188 kronor per år för Apple Music.

Ursprungligen av carlsson:

Men hallå, hur beställer man och när!?

Tjänsten kommer 30 juni till en Iphone, Ipad, Ipod, Mac eller pc nära dig.

Vilket jag antar är samma dag som IOS 8.4 kommer, och Itunes får en uppdatering.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Jag har svårt att se hur musik som är köpt i Itunes inte skulle finnas där, utan behöva laddas upp.

Jag antar som sagt att det finns kunder som bara vill ha Match-funktionaliteten, och då kostar ju Itunes Match 249 kronor per år, att jämföra med 1188 kronor per år för Apple Music.

Jag får hoppas att det är som du säger

Ursprungligen av HenkeJ:

Tvivlar på att Sverige är med bland de hundra. Tror vi får det hösten 2019. Om vi har tur.

Hmm det är mer än hälften av alla länder som finns, och i många av dem finns inte ens dator. Tror nog vi är med den 30:e.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-06-09 19:00

Apple music verkar lovande!! Det är också trevligt att de första 3 månader är gratis. Ser verkligen fram emot att få testa den men jag undrar också om det kommer vara möjligt att flytta alla spellistor från Spotify som man sitter på idag om man bestämmer sig för att lämna Spotify?

För de som vill testa om de kan höra skillnad mellan komprimerad musik och okomprimerad: http://test.tidalhifi.com/

Mitt sista inlägg i frågan om ljudkvalite

Ser man verkligen skillnaden mellan en film i SD, 720p, 1080i eller 4k? Ja, fast det beror mycket på vad du har för TV och hur bra din syn är.

(Då många verkar tro att ljudkvalité enbart är marknadsföring och hokus-pokus, så gör jag denna liknelse till bildkvalité)

Senast redigerat 2015-06-09 20:05
Ursprungligen av Mindstorm:

Mitt sista inlägg i frågan om ljudkvalitet.

Ser man verkligen skillnaden mellan en film i SD, 720p, 1080i eller 4k? Ja, fast det beror mycket på vad du har för TV och hur bra din syn är.

Fast den frågan gäller bildkvalitét och inte ljudkvalitét.
Svaret är ja om du inte sitter med skräp eller är blind.

Ursprungligen av Mindstorm:

Mitt sista inlägg i frågan om ljudkvalitet.

Ser man verkligen skillnaden mellan en film i SD, 720p, 1080i eller 4k? Ja, fast det beror mycket på vad du har för TV och hur bra din syn är.

Mår du dåligt över att andra inte tycker att högupplöst ljud inte betyder något?

Ursprungligen av Megolon:

Mår du dåligt över att andra inte tycker att högupplöst ljud inte betyder något?

inte alls. Det är upp till var och en att tycka för sig själv. Mina inlägg var ett svar på de påståenden att det inte finns några vetenskapliga/empiriska belägg om huruvida människor uppfattar skillnader i ljudkvalité.

Om du inte vill ha en strömningstjänst som är bättre än 256kbs så är det ditt fria val. Jag bryr mig inte om vad du väljer.

Ursprungligen av Mindstorm:

inte alls. Det är upp till var och en att tycka för sig själv. Mina inlägg var ett svar på de påståenden att det inte finns några vetenskapliga/empiriska belägg om huruvida människor uppfattar skillnader i ljudkvalité.

Om du inte vill ha en strömningstjänst som är bättre än 256kbs så är det ditt fria val. Jag bryr mig inte om vad du väljer.

Du talar emot dig själv för brydde du dig inte skulle du inte försöka övertyga någon.
Dina inlägg har förresten inte bevisat något utan var bara en dålig jämförelse.
Är förvånad att du inte kom med bilanalogin också

Min analys av om Spotify bör vara rädda för Apple är följande:
Spotify finns på 58 marknader, strömmande musik är dock inte lika utbrett i världen som det är i Sverige än vilket gör att Apple troligen skulle kunna gå om Spotify i betalande användare inom nått år även om de skulle välja att inte lansera tjänsten på de 58 marknader som Spotify har idag. Med det i åtanke har Apple redan vunnit kampen om flest betalande användare och då är ju frågan kommer Spotify försvinna? Jag tror snarare tvärt om att Apples ”världs”-lansering kommer att lyfta det strömmande musikmediet och därmed också Spotify. Spotify kommer såklart att få se sina marknadsandelar minska drastiskt, men kommer samtidigt att få sina inkomster och användarantal att faktiskt öka på sikt. Jag tror att vi har ett Spotify som går med vinst inom några år tack vare Apple.

Senast redigerat 2015-06-10 09:29
Ursprungligen av Demiurgen:

2. Apples "radiostationer" läggs så småningom ner - det är bara lite glitter för lanseringen för att visa att Apple Music är mera än bara streamade spellistor som konkurenterna - det ska ge ansikte/mänsklighet åt det som egentligen bara är en gigantisk metataggad databasrobot. "Radiostationerna" är bara en sista nostalgisk suck - generationerna som tar över skiter fullständigt i detta - dom behöver ingen röst/människa mellan låtarna och dom behöver definitivt ingen som bestämmer vad som ska spelas; sådant är bara acceptabelt beteende på fester/dansgolv/party - då och endast då vill man ha en DJ.

Jag tror faktiskt inte att "den mänskliga faktorn" kommer att försvinna inom överskådlig tid. Trots avancerade algoritmer finns det ingen formel för vad folk gillar, och att sända liveradio dygnet runt med faktiska människor som tipsar om och lyfter fram musik kan faktiskt visa sig vara en "killer feature" i Apple Music. Zane Lowe är en oerhört inflytelserik "musiktyckare" i Storbritannien och jag har nog inte förstått förrän nu riktigt hur tungt kort Jimmy Iovine faktiskt är i musikbranschen. Jag blir mer och mer övertygad om att köpet av Beats handlade om människorna i första hand.

Jag ser fram emot att lyssna på radio, och så fort jag hör en låt jag gillar kan jag favoritmarkera den och spara den bland mina egna. Spotify har visserligen "radiostationer" men de är just automatiskt genererade spellistor. Varje gång jag använt dem har samma låt dykt upp två eller tre gånger, och om jag hör en jag gillar finns det inget enkelt sätt att markera den som favorit.

Som musikälskare blir jag allt mer förtjust över tanken på Apple Music - särskilt som det kommer att koppla samman med mitt ganska stora Itunes-bibliotek! En ödesfråga dock, åtminstone för min egen del, är hur lätt det kommer bli att dela låtar och spellistor med familj och vänner. Även bortsett från att de flesta av dem i dagslägget har Spotify...

Ursprungligen av jakobnilsson:

om jag hör en jag gillar finns det inget enkelt sätt att markera den som favorit.

Det finns en "tumme upp"-symbol när du lyssnar på radio i Spotify. Trycker du på den sparas låten i en spellista som heter "Gillat från Radio".

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2015-06-10 12:00
Ursprungligen av Mindstorm:

För de som vill testa om de kan höra skillnad mellan komprimerad musik och okomprimerad: http://test.tidalhifi.com/

2 av 5 första gången.
1 av 5 andra gången.
4 av 5 tredje gången.
2 av 5 fjärde gången.
3 av 5 femte gången.

Sen orkade jag inte mer men vi kan nog vara överens om att jag inte kan höra någon skillnad och då har jag perfekt hörsel, ett Apogee Duet 2 och ett par Sennheiser HD 800 så jag har inga skräpgrejer direkt. Ifall du kan höra skillnaden så får du gärna ge oss en skärmdump där du sätter 5 av 5 varje gång.

För övrigt så var det ett dåligt test eftersom att det är 50/50 att du väljer rätt. Kan lika gärna vara slumpen som avgör.

Telia verkar då inte bli avskräckt av Apple Music.
http://www.svd.se/telia-investerar-nara-en-mi...

Ursprungligen av morberg:

Det finns en "tumme upp"-symbol när du lyssnar på radio i Spotify. Trycker du på den sparas låten i en spellista som heter "Gillat från Radio".

Tackar - jag letade, men de fanns precis framför näsan.

Spotify har haft en modell som varit dödsdömd från början där ökad konsumtion ger högre kostnader men i princip oförändrade intäkter. Det är ingen slump att Apple inte kör gratisvariant utan de har lärt sig av andras misstag. Jag har svårt att se hur Spotify ska kunna överleva, deras chans blir väl att knyta till sig unika artister och skivbolag så de kan erbjuda något unikt. Tre månader gratis Apple Music med möjligheter att föra över playlists kommer ta kunder från Spotify. Apple Music kommer ha unika artister (gissar på U2 till en början) och i förlängningen skulle det inte förvåna mig om de i förlängningen tar över en stor del av vad musikförlag och skivbolag gör idag. Kanske t o m konsertarrangörerna. Det här blir spännande, ser fram emot att testa

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-10 15:50

Ändå värderas Spotify till ca 67 miljarder och Telia investerar 945 miljoner i det...märkligt, tycker jag.

Bevaka tråden