Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar nya musiktjänsten Apple Music

Tråden skapades och har fått 371 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av CekariYH:

Så var det innan iaf, hur det blir nu då det inte verkar helt klart, hur Match och AM ska funka ihop blir ju bara gissningar.

Ringde faktiskt Apple supporten igår och frågade lite om Match och AM och en mycket hjälpsam person plus en annan som också slank in på ett hörn konstaterade att ingen vet till 100% än men som dom fattade det är Match och AM två olika tjänster med en del gemensamt, så jag fick förslaget att testa att slå av Match en tid och se vad som händer, och det ska jag testa efter en uppdatering eller två.

Jo vi vet hur det ligger till.
http://www.imore.com/no-apple-not-adding-drm-...

Du kan inte stänga av iTunes Match när du har Apple Music aktiverat.
Vet du varför? Jo för att Apple Music gör i princip samma sak som ITunes Match.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-07-08 09:20
Ursprungligen av CekariYH:

Så var det innan iaf, hur det blir nu då det inte verkar helt klart, hur Match och AM ska funka ihop blir ju bara gissningar.

Ringde faktiskt Apple supporten igår och frågade lite om Match och AM och en mycket hjälpsam person plus en annan som också slank in på ett hörn konstaterade att ingen vet till 100% än men som dom fattade det är Match och AM två olika tjänster med en del gemensamt, så jag fick förslaget att testa att slå av Match en tid och se vad som händer, och det ska jag testa efter en uppdatering eller två.

Ja, det är ju märkligt att inte ens Apple har koll på detta

Ursprungligen av Megolon:

Jo vi vet hur det ligger till.
http://www.imore.com/no-apple-not-adding-drm-...

Du kan inte stänga av iTunes Match när du har Apple Music aktiverat.
Vet du varför? Jo för att Apple Music gör i princip samma sak som ITunes Match
.

Det var inte infon man fick från supporten och jag menade inte bli av med Match utan prova att stänga av den separata Match för att se skillnaden

Ah, bra info om DRM!

Ursprungligen av lensv:

Ja, det är ju märkligt att inte ens Apple har koll på detta

Är ju så nytt och Apple brukar vara lite sega på info när dom inte är "helt säkra" på hur dom vill ha det, även till sin egen support, så man får väl lita på andras recensioner så länge

Ursprungligen av CekariYH:

Det var inte infon man fick från supporten och jag menade inte bli av med Match utan prova att stänga av den separata Match för att se skillnaden

Ah, bra info om DRM!

Ärligt så litar jag inte på någon support.

Du kan INTE stänga av iTunes Match eftersom det valet inte finns när du abonnerar på Apple Music.

Ursprungligen av Megolon:

Ärligt så litar jag inte på någon support.

Du kan INTE stänga av iTunes Match eftersom det valet inte finns när du abonnerar på Apple Music.

Nja, just i det här fallet får man nog ta det hela med en nypa salt, men annars tycker jag att dom hjälper till bra.

Jag kan sluta prenumerera på på den separata iTunes Match för att se om det skiljer sig mellan dessa två i iTunes Match och Apple Musik!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-07-08 10:24

Någon här som har aktiverat AM, men som inte har Match sedan tidigare? Skulle ni vilja testa i så falla att ladda upp en privat låt och se vad den får för status i iTunes? Hos mig (som har iTunes Match) blir det antingen "Uploaded" eller "Matched". Lite nyfiken på om termen "Matched" existerar om man endast kör Apple Music…

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-08 10:35
Ursprungligen av lensv:

Någon här som har aktiverat AM, men som inte har Match sedan tidigare? Skulle ni vilja testa i så falla att ladda upp en privat låt och se vad den får för status i iTunes? Hos mig (som har iTunes Match) blir det antingen "Uploaded" eller "Matched". Lite nyfiken på om termen "Matched" existerar om man endast kör Apple Music…

Jag skulle nog gissa att de flesta här som kör AM inte har Match sedan tidigare.

Var kontrollerar man denna status någonstans?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-07-08 10:41
Ursprungligen av zinned:

Jag skulle nog gissa att de flesta här som kör AM inte har Match sedan tidigare.

Var kontrollerar man denna status någonstans?

Under "Molnet" i iTunes…

Hade Match tidigare.

Verkar finnas en del nya statusar och några som försvunnit sedan AM, på iTunes iCloud-Status.

Dom jag har sett senast:
Matchad
Köpt
Överförd
Väntar (grått moln)
Apple Music

Dom som verkar ha tagits bort:
Ej Matchad
mpeg ljudfil
och några fler jag inte kommer ihåg just nu.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-08 12:20
Ursprungligen av lensv:

Under "Molnet" i iTunes…

Här?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-07-08 12:55
Ursprungligen av zinned:

Här?

Sorry, bredvid molnet menade jag. Vart du hittar den beror förvisso på hur du har sorterat dina kolumner samt om du har valt att visa den. Hur som helst så är rubriken "iCloud Status".

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-07-08 13:04
Ursprungligen av CekariYH:

Hade Match tidigare.

Verkar finnas en del nya statusar och några som försvunnit sedan AM, på iTunes iCloud-Status.

Dom jag har sett senast:
Matchad
Köpt
Överförd
Väntar (grått moln)
Apple Music

Dom som verkar ha tagits bort:
Ej Matchad
mpeg ljudfil
och några fler jag inte kommer ihåg just nu.

Hur bar du dig åt för att stänga av Match?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-08 13:31
Ursprungligen av lensv:

Sorry, bredvid molnet menade jag. Vart du hittar den beror förvisso på hur du har sorterat dina kolumner samt om du har valt att visa den. Hur som helst så är rubriken "iCloud Status".

Ah, nu hittade jag den.

På i stort sett alla mina låtar så är iCloud-statusen "Apple Music". Ett fåtal har statusen "Väntar" och är dessutom utgråade.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-07-08 13:49
Ursprungligen av zinned:

Ah, nu hittade jag den.

På i stort sett alla mina låtar så är iCloud-statusen "Apple Music". Ett fåtal har statusen "Väntar" och är dessutom utgråade.

Inga "Matched" hos dig alltså (och du har aldrig haft den tjänsten)?

Har du några låtar som du har tankat upp själv, vad är det i så fall för status på dem?

Ursprungligen av lensv:

Hur bar du dig åt för att stänga av Match?

Oops, menade att jag har Match sedan tidigare, dvs innan AM kom.

Enda sättet verkar vara att avsluta och vänta tills prenumerationen upphör.
För mig dröjer det till mitten av december innan jag kan testa utan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-08 14:04
Ursprungligen av lensv:

Inga "Matched" hos dig alltså (och du har aldrig haft den tjänsten)?

Har du några låtar som du har tankat upp själv, vad är det i så fall för status på dem?

Nej, har aldrig haft iTunes Match.

Låten som är markerad, Whole Lotta Rosie, har jag lokalt på disk och även tillagd därifrån i iTunes innan jag skaffade AM.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-07-08 15:02
Ursprungligen av zinned:

Nej, har aldrig haft iTunes Match.

Låten som är markerad, Whole Lotta Rosie, har jag lokalt på disk och även tillagd därifrån i iTunes innan jag skaffade AM.

..Och även den låten har status "Apple Music"?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-08 15:15
Ursprungligen av lensv:

..Och även den låten har status "Apple Music"?

Ja.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-07-08 15:28
Ursprungligen av zinned:

Ja.

Bra! Då kanske man kan dra slutsatsen att de som endast kör med AM får status "Apple Music" på sina låtar och de som även har Match får "Matched" som status. Kan det möjligtvis vara denna label som avgör om låten är DRM-skyddad eller ej?

Ursprungligen av lensv:

Bra! Då kanske man kan dra slutsatsen att de som endast kör med AM får status "Apple Music" på sina låtar och de som även har Match får "Matched" som status. Kan det möjligtvis vara denna label som avgör om låten är DRM-skyddad eller ej?

Ja det är Apple Music som ENBART är DRM-skyddad.
Jag har AM och IT och jag har och AM som label på några låtar men det är naturligtvis den musik jag lagt till från AM.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-07-08 15:37
Ursprungligen av Megolon:

Jag har AM och IT

IT?

Ursprungligen av lensv:

IT?

Förlåt iTunes Match (IM)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-07-08 17:16

OK, det är nog trots allt rätt stor skillnad mellan dessa två tjänster. Förutom att bägge verkar vara rätt buggiga (än så länge?) kanske den suraste delen är att de som endast har Apple Music får acceptera att all deras musik omvandlas till DRM-skyddat material. Av den anledningen kan det nog vara värt att behålla iTunes Match… Om man nu vill fortsätta använda Apples musiktjänster i molnet.

Ursprungligen av lensv:

OK, det är nog trots allt rätt stor skillnad mellan dessa två tjänster. Förutom att bägge verkar vara rätt buggiga (än så länge?) kanske den suraste delen är att de som endast har Apple Music får acceptera att all deras musik omvandlas till DRM-skyddat material. Av den anledningen kan det nog vara värt att behålla iTunes Match… Om man nu vill fortsätta använda Apples musiktjänster i molnet.

Ok vilka skillnader är det,förutom den uppenbara att du kan streama AM?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-07-08 17:44
Ursprungligen av Megolon:

Ok vilka skillnader är det,förutom den uppenbara att du kan streama AM?

Streama kan du göra med båda tjänsterna, så där är det nog inga större olikheter. Den väsentligaste skillnaden är den jag skrev om precis nyss, dvs. DRM-skyddet som man tycks slippa med iTunes Match.

Ursprungligen av lensv:

Streama kan du göra med båda tjänsterna, så där är det nog inga större olikheter. Den väsentligaste skillnaden är den jag skrev om precis nyss, dvs. DRM-skyddet som man tycks slippa med iTunes Match.

Jo, men utan AM kan du bara strömma egen musik, dvs det du köpt eller lagt till själv från tex CD mm.

Ursprungligen av lensv:

Streama kan du göra med båda tjänsterna, så där är det nog inga större olikheter. Den väsentligaste skillnaden är den jag skrev om precis nyss, dvs. DRM-skyddet som man tycks slippa med iTunes Match.

Nej den väsentliga skillnaden är att med AM kan du streama musik från AM biblioteket något du inte kan göra med IM.

Jag vet inte om det är någon som ens läser länkarna man postar för att klargöra hur det fungerar utan bara postar hej vilt likväl!

Har man enbart AM och har kvar sin musik lokalt på datorn är den INTE DRM-skyddad utan bara den musik du laddar ner från AM.
Tar du däremot bort musiken lokalt som en gång laddats upp eller matchats så blir den som INTE laddades upp DRM-skyddad vid nedladdning fast du en gång ägt den.
Anledningen är att man helt enkelt tagit bort den lokalt och byter ut den mot AM musik.

Har man bara IM är ingen musik DRM-skyddad eftersom det är din.

Jag postar återigen en väldigt informativ länk.
http://www.imore.com/no-apple-not-adding-drm-...

Misstänker att jag rör till det så jag lämnar denna debatt

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-07-08 19:52
Ursprungligen av Megolon:

Nej den väsentliga skillnaden är att med AM kan du streama musik från AM biblioteket något du inte kan göra med IM.

Jag vet inte om det är någon som ens läser länkarna man postar för att klargöra hur det fungerar utan bara postar hej vilt likväl!

Har man enbart AM och har kvar sin musik lokalt på datorn är den INTE DRM-skyddad utan bara den musik du laddar ner från AM.
Tar du däremot bort musiken lokalt som en gång laddats upp eller matchats så blir den som INTE laddades upp DRM-skyddad vid nedladdning fast du en gång ägt den.
Anledningen är att man helt enkelt tagit bort den lokalt och byter ut den mot AM musik.

Har man bara IM är ingen musik DRM-skyddad eftersom det är din.

Jag postar återigen en väldigt informativ länk.
http://www.imore.com/no-apple-not-adding-drm-...

Misstänker att jag rör till det så jag lämnar denna debatt

Nejdå, du rör inte till det. Du förtydligar bara det som jag skrev, dvs. att egen musik blir DRM-skyddad när man laddar ner den från AM. Det blir den inte om man har iTunes Match.

Upptäckte just en annan grej (som är lite OT)... Tidigare kunde man skapa AAC-versioner av sina låtar i iTunes. Är den funktionen borta i 12.2? Mp3-filer verkar gå att skapa, men det är ju inte "riktigt" samma grej...

Ursprungligen av lensv:

Nejdå, du rör inte till det. Du förtydligar bara det som jag skrev, dvs. att egen musik blir DRM-skyddad när man laddar ner den från AM. Det blir den inte om man har iTunes Match.

Upptäckte just en annan grej (som är lite OT)... Tidigare kunde man skapa AAC-versioner av sina låtar i iTunes. Är den funktionen borta i 12.2? Mp3-filer verkar gå att skapa, men det är ju inte "riktigt" samma grej...

Nej då gå in i inställningarna på iTunes och ändra import inställningarna till mp3 så får du valet.
Har man det inställt på AAC finns inte valet.

Bevaka tråden