Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återställa iphone utan itunes

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-01 11:28

Hej!

Har en kollega som har en iPhone 5S som har uppdaterats och därefter fastnat i "Äpple + iTunessladd"-läget. Nu har hon ingen dator med iTunes installerat, och frågan är hur hon gör då? Alltså - en "Hard reset" utan dator. Någon som vet?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-07-01 12:44

Går nog inte.
Det är väl bara att istallera itunes på någon dator?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-01 14:34
Ursprungligen av Json_81:

Går nog inte.
Det är väl bara att istallera itunes på någon dator?

Jo, jag misstänkte det också. Problemet är att hon bara har en jobbdator (som det inte går att installera iTunes på) och en fånigt gammal Mac som är superseg.

Liten fundering:
Är ju egentligen rätt öken att en telefon är beroende av en dator för sitt välbefinnande. Det känns som en rätt omodern princip i en tid då fler och fler inte skaffar privata datorer utan använder surfplattor istället. Även för mig som har ett gäng Macar hemma så är kopplingen till iTunes och datorn alltid varit något av ett irritationsmoment.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-07-01 14:51

Det finns släkt/vänner/grannar man kan använda

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-01 15:09
Ursprungligen av kenjon:

Det finns släkt/vänner/grannar man kan använda

Det gör det förstås. Men grundprincipen är fel, dvs att man går och köper en telefon och att det krävs en dator någonstans för att hålla telefonen vid liv.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-07-01 15:15
Ursprungligen av kenjon:

Det finns släkt/vänner/grannar man kan använda

Eller kollegor!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-07-01 15:17
Ursprungligen av rasta:

Det gör det förstås. Men grundprincipen är fel, dvs att man går och köper en telefon och att det krävs en dator någonstans för att hålla telefonen vid liv.

Ursprungligen av rasta:

Liten fundering:
Är ju egentligen rätt öken att en telefon är beroende av en dator för sitt välbefinnande. Det känns som en rätt omodern princip i en tid då fler och fler inte skaffar privata datorer utan använder surfplattor istället. Även för mig som har ett gäng Macar hemma så är kopplingen till iTunes och datorn alltid varit något av ett irritationsmoment.

Numera kan man aktivera en ny iOS enhet helt utan dator. Även återställa. Men det kräver att man kommer in i iPhonens menyer och har wifi-uppkoppling.

Jag tror också att du kan sätta iPhonen i DFU-mode (Devise Firmware Upgrade) utan att koppla in den till en dator. Det räcker att du ansluter synk/ladd-sladden i en usb-laddare och trycker in hem och powerknappen samtidigt i 10 sekunder. Men det är liksom ingen mening, för du kommer inte längre i nästa steg där nytt system skall installeras om iphonen fått ett korrupt iOS. Det fixar inte en usb-laddare

På nyare macar kan man ju återställa via internet om hårddisken är helt blank och saknar en lokal återställningspartition. Det kräver ju ändå ett minimalt system sparat i datorns firmware. Liknande skulle ju vara bra om det fanns på iOS-enheter, men man har väl velat spara in på dyrbart lagringsutrymme.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-01 15:18
Ursprungligen av rasta:

Det gör det förstås. Men grundprincipen är fel, dvs att man går och köper en telefon och att det krävs en dator någonstans för att hålla telefonen vid liv.

Det krävs det inte och det är heller inte fel på någon grundprincip. Däremot är det en avancerat teknisk produkt som du använder och med sådana kan det ibland gå snett. Då får man lösa det på de sätt som det är möjligt. Hade du hellre valt att det inte gick att göra något alls utan att du hade varit tvungen att skicka iväg den ett par veckor på service?

För övrigt så är scenariot du beskriver ganska sällsynt.

  • Medlem
  • 2017-09-05 19:18
Ursprungligen av rasta:

Det gör det förstås. Men grundprincipen är fel, dvs att man går och köper en telefon och att det krävs en dator någonstans för att hålla telefonen vid liv.

Håller med dig om det fullt ut ☺️

Ursprungligen av rasta:

Det gör det förstås. Men grundprincipen är fel, dvs att man går och köper en telefon och att det krävs en dator någonstans för att hålla telefonen vid liv.

Håller med till viss del. Det vore givetvis välkommet om Apple implementerade något backup system som kan tanka hem iOS från Apples servrar likt det macOS redan har. Ett sådant system skulle totalt eliminera behovet av iTunes. Det är ju så att iTunes är ett ganska värdelöst program redan som har, enligt mig, levt ut sina dagar och borde bytas mot en Apple Music-app på Macen snarast. Apple har ju fasat ut iTunes i alla avseenden för iOS användare genom åren förutom återställningsbiten. Men det krävs ju inte direkt en dator för att ha en iPhone. Man kan göra allt utan dator, det enda som Apple ännu inte fixat är återställningen och den gör ju de flesta aldrig därför förstår jag att Apple inte tagit sig tid att fixa det än.

Detta är ganska sent men fixade det sig? Hänt mig med men varje gång jag kopplar ihop mobilen med min mac så kommer inte itunes som det brukar och när jag öppnar itunes så är det som min mobil inte är ihop kopplad.

1
Bevaka tråden